Te dwa miasta czekają na obwodnice. Duże zmiany przyniesie przebudowa DK9

GDDKiA poinformowało o złożeniu do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie wniosku o wydanie decyzji środowiskowych (DŚU) dla budowy obwodnic Nowej Dęby i Kolbuszowej. Drogi te mają powstać w ciągu DK9, która zyska nowy przebieg dzięki przebudowie.

Drogowcy w najbliższych latach gruntownie zmienią przebieg drogi krajowej numer 9 w województwie podkarpackim. DK9 będzie prowadzić od S74 w okolicy Tarnobrzegu do węzła Rzeszów Zachód na autostradzie A4. Obwodnice Nowej Dęby i Kolbuszowej (inwestycje pochodzące z Programu budowy 100 obwodnic) są elementem uzupełniającym i zapewniającym ciągłość nowego przebiegu trasy, która będzie liczyła ok. 70 km.  

Zobacz wideo

Nowa Dęba z obwodnicą od zachodu

Dla obwodnicy Nowej Dęby we wniosku o wydanie DŚU główną preferencją drogowców jest wariant W10A_2. Ma on około 17,5 km długości i przebiega po stronie zachodniej DK9, zaczynając się w miejscowości Jadachy w powiecie tarnobrzeskim i kończąc w miejscowości Komorów w powiecie kolbuszowskim. Istnieje również wariant alternatywny W10_2.

Wskazane warianty są wynikiem opracowania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ-R Etap I), w którym analizowano w tym samym stopniu szczegółowości łącznie pięć wariantów, w tym dwa z podwariantami. Wszystkie analizowane warianty przewidywały przebieg obwodnicy w nowym śladzie bez ingerencji w istniejące pasy drogowe, z wyjątkiem koniecznych skrzyżowań z istniejącymi drogami, tj. drogą powiatową relacji Tarnowska Wola – Wola Baranowska oraz drogą wojewódzką nr 872 (Łoniów – Baranów Sandomierski – Majdan Królewski – Nisko). 

Kolbuszowa z obwodnicą od wschodu

W przypadku Kolbuszowej jako preferowany został wskazany wariant 4.1A. Ma on około 12,5 km i przebiega po stronie wschodniej DK9, zaczynając się w miejscowości Cmolas w gminie Cmolas i kończąc w miejscowości Widełka w gminie Kolbuszowa. Istnieje również wariant alternatywny 4A.

Wskazanie obu wariantów przebiegu przyszłej obwodnicy jest wynikiem opracowania STEŚ-R (Etap I), w którym analizowano w tym samym stopniu szczegółowości łącznie cztery warianty, w tym jeden z podwariantem. Wszystkie analizowane warianty przewidywały przebieg obwodnicy w nowym śladzie bez ingerencji w istniejące pasy drogowe, z wyjątkiem koniecznych skrzyżowań z istniejącymi drogami. 

Równolegle do procesu uzyskiwania decyzji środowiskowych dla obu obwodnic GDDKiA prowadzi prace w ramach STEŚ-R Etap II. Przygotowana zostanie dokumentacja dla drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o przekroju dwujezdniowym, dwupasowym z możliwością etapowania inwestycji na etapie realizacji. Jak dowiadujemy się komunikatu prasowego drogowców, w tym etapie będą prowadzone prace, które uszczegółowią rozpoznanie geologiczno-inżynierskie, a także rozwiązania drogowe, mostowe i odwodnieniowe. Zakończenie prac przygotowawczych zaplanowano na IV kwartał 2025 r.

Więcej o: