Tak drogowcy oszukali zimę. Oto nowy odcinek ekspresowej S6. Połączy się z drogą do elektrowni atomowej

W zimę nie buduje się nowych dróg w Polsce? Owszem o ile wykonawca korzysta ze stosownej klauzuli w umowie. Póki jednak nie ma śniegu można budować dalej. A jak poradzić sobie z niską temperaturą? Oto co zrobili wykonawcy na budowie najdłuższego odcinka ekspresówki na Pomorzu.

Przerwa zimowa. W dużym uproszczeniu to ferie dla wykonawcy nowej drogi. Zgodnie z umową okres zimowy rozpoczyna się 16 grudnia a kończy 15 marca. Wyjątkiem są inwestycje prowadzono na obszarach górskich, gdzie przerwę wprowadza się 1 grudnia. Okres zimowy na wspomnianym obszarze jest wydłużony wówczas do 31 marca. GDDKiA przypomina, że przerwa zimowa to prawo, ale nie obowiązek wykonawców.

Zobacz wideo The Best of Moto 2024

W praktyce, jeśli pogoda na to pozwala prace przy budowie nowych dróg mogą być prowadzone tak długo jak to tylko możliwe. Jak nie ma śniegu i siarczystych mrozów można kontynuować przynajmniej część zaplanowanych czynności. Tak też jest w przypadku najdłuższego odcinka przyszłej drogi ekspresowej S6 na Pomorzu (Leśnice – Bożepole Wielkie realizowane w latach 2021 - 2025 r.). Okazuje się, że wykonawca (kontrakt o wartości 719 mln zł realizuje Budimex) skorzystał z technologicznego wsparcia, by prowadzić ważne prace przy niskiej temperaturze.

Przebieg drogi ekspresowej S6
Przebieg drogi ekspresowej S6 bbialecka

Gaz na budowie

Ekipy budowlane ściągnęły na plac budowy specjalną nagrzewnicę gazową. Maszyna służy do osuszania podłoża i podniesienia temperatury do odpowiedniej wartości (w przypadku układania warstw bitumicznych i skropienia emulsją asfaltową wymagane minimum to + 5 st. C). Dzięki temu pracownicy mogą dalej układać masę bitumiczną i przygotować podłoże pod ułożenie kolejnej warstwy nawierzchni z podbudową z mieszanki mineralno-asfaltowej AC22P (tzw. beton asfaltowy). Prace mogą być prowadzone nawet w ujemnych temperaturach (-3 st. C w przypadku warstwy AC22P).

Budowa drogi ekspresowej S6
Budowa drogi ekspresowej S6 GDDKiA

Specjalna nagrzewnica jest wykorzystywana między Leśnicami i Bożepolem Wielkim. Na budowanym odcinku z gotowym węzłem Bożepole Wielkie powstaną jeszcze trzy węzły drogowe (Lębork Południe, Lębork Zachód i Łęczyce) oraz połączenie z drogą do pierwszej elektrowni atomowej Lubiatowo-Kopalino. Docelowo cała S6 (łączna długość to 400 km) na Pomorzu sięgnie autostrady A1 i połączy takie aglomeracje jak Gdynia, Gdańsk, Koszalin, Słupsk i Szczecin. Wszystkie odcinki drogi ekspresowej S6 na Pomorzu powinny być ukończone w przyszłym roku.

Więcej o: