Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie dał zielone światło dla budowy jednego z dłuższych odcinków drogi S12. Wydanie decyzji środowiskowej na obejmujący trasę od Radomia do początku obwodnicy Puław w województwie lubelskim, pozwala na wykonanie dalszych prac projektowych i przygotowanie inwestycji do realizacji inwestycji.
Jednym z najważniejszych aspektów inwestycji są obowiązki nałożone na GDDKiA w zakresie ochrony środowiska. W ramach przedsięwzięcia zaplanowano budowę aż 63 przejść dla zwierząt, w tym:
Projekt będzie realizowany pod stałym nadzorem przyrodniczym, a analiza oddziaływania na środowisko zostanie ponownie przeprowadzona w trakcie procedury uzyskiwania zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Dodatkowo, rok po oddaniu trasy do użytku zostanie wykonana analiza porealizacyjna, oceniająca wpływ inwestycji na środowisko.
Nowy odcinek S12 ma mieć długość 67 kilometrów i przebiegać przez teren gmin: Orońsko, Kowala, Skaryszew, Gózd, Tczów, Zwoleń, Przyłęk, Policzna i Puławy. Trasa zostanie wyposażona w dwie jezdnie, każda z dwoma pasami ruchu. Planowane węzły drogowe to:
Obecnie trwają prace przygotowawcze, w tym badania geologiczne oraz opracowanie materiałów przetargowych. Następnym etapem będzie ogłoszenie przetargu na realizację inwestycji w systemie "Projektuj i buduj", co nastąpi po zabezpieczeniu środków finansowych. Wybrany wykonawca będzie odpowiedzialny zarówno za projekt, jak i budowę trasy.
Na sąsiednich odcinkach trasy S12 prace już trwają. W maju i lipcu 2024 roku podpisano umowy na projekt i budowę dwóch fragmentów w województwie mazowieckim: granica województwa łódzkiego – Przysucha oraz Przysucha – Wieniawa. Dla odcinka od Wieniawy do Radomia planowane jest ogłoszenie przetargu w systemie „Projektuj i buduj" jesienią 2025 roku.
Droga ekspresowa S12, łącząca centralną Polskę z wschodnią częścią kraju, jest jednym z najważniejszych projektów infrastrukturalnych realizowanych przez GDDKiA. Nowy odcinek nie tylko usprawni komunikację między regionami, ale także przyczyni się do rozwoju lokalnej gospodarki i poprawy bezpieczeństwa na drogach. Prace nad tą strategiczną inwestycją będą uważnie śledzone, jako że jej realizacja stanowi klucz do dalszego rozwoju infrastruktury transportowej w Polsce.