Przetarg, którego szczegóły poznamy już za kilka dni, dotyczy zaprojektowania i wybudowania nowej drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o łącznej długości 16 km. Droga będzie miała jedną jezdnię, po jednym pasie w obu kierunkach i dodatkowy pas do wyprzedzania występujący naprzemiennie w obu kierunkach (tzw. układ 2+1). Obwodnica Starogardu Gdańskiego z siecią dróg publicznych połączona będzie poprzez ronda turbinowe. Nawierzchnia zostanie dostosowana do ruchu pojazdów o nacisku 11,5 t na oś.
Dzięki budowie obwodnicy Starogardu Gdańskiego w ciągu DK22 poziom bezpieczeństwa mieszkańców zostanie wyraźnie podwyższony. Co więcej, odciążony zostanie lokalny układ komunikacyjny, a ruch w obrębie miasta upłynniony. "Inwestycja poprawi warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego. Po oddaniu do użytku obwodnica wyprowadzi ruch tranzytowy, jaki koncentruje się w mieście na DK22. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju" - dodaje GDDKiA.
W ramach inwestycji powstaną obiekty inżynierskie, takie jak wiadukty i mosty. Trasa będzie wyposażona także w m.in. przejścia dla zwierzą. Wykonane zostaną ekrany akustyczne i nasadzenia zieleni izolacyjnej, ale również zespoły podczyszczające deszczówkę oraz zbiorniki retencyjne i infiltracyjne.
Przyszły wykonawcy trasy będzie miał na wykonanie wszelkich prac dokładnie 39 miesięcy (z wyłączeniem okresu zimowego od 16 grudnia do 15 marca). "Umowę planujemy podpisać w drugim kwartale 2025 roku, tak by budowa mogła zakończyć się w drugim kwartale 2029 roku" - informuje GDDKiA.
Będzie to już druga obwodnica z programu budowy 100 obwodnic w woj. pomorskim. "W 2022 roku jako pierwszą oddaliśmy do eksploatacji obwodnicę Brzezia w ciągu DK25. Trasa ma 4,5 km długości i omija miejscowość od południowego zachodu. W ramach zadania przebudowano także 4 km DK25 po obu stronach obwodnicy" - dodają przedstawiciele dyrekcji.