To będzie pierwsza niskoemisyjna autostrada w Polsce. Duże zmiany na A2

A2 niedługo powiększy się o kolejne 19 km. I odcinek ten będzie naprawdę innowacyjny. Głównie za sprawą nawierzchni. Bo realizator fragmentu między Siedlcami Zachód a Malinowcem postawił na beton, a nie asfalt. Ekologiczny beton.

Odcinek A2 Siedlce Zachód (dawniej Swoboda) – Malinowiec ma 19 km długości. To fragment właśnie budowany. Teraz okazuje się, że będzie on kluczowy nie tylko z drogowego punktu widzenia, ale i... ekologicznego. Nawierzchnia nie tylko powstanie z betonu cementowego, ale dodatkowo materiał ten charakteryzuje się obniżonym śladem węglowym.

Zobacz wideo Chciała wjechać na autostradę A4 pod prąd, bo tak pokierowała ją nawigacja

A2 otrzymała betonową nawierzchnię. To eko-beton

Realizatorem wspomnianego odcinka jest firma Strabag. Nawierzchnia powstała natomiast w zakładzie Cement Ożarów. Mowa o jasnym cemencie o oznaczeniu CEM II/B-S 42,5 R-NA. Jest on przeznaczony m.in. do infrastruktury drogowo-mostowej.

Kluczowym składnikiem tej mieszanki jest mielony granulowany żużel wielkopiecowy. Taka technologia nawierzchni z betonu cementowego oznacza mniejszy aż o 30 proc. ślad węglowy. Jednocześnie redukuje ryzyko wystąpienia reakcji alkalia-kruszywo, czyli przedwczesnej erozji. Zastosowanie betonu zostało zaproponowane GDDKiA przez firmę Strabag już na etapie projektowania.

Pionierska nawierzchnia na A2 przynosi szereg zalet

Jak informuje firma Strabag w oficjalnym komunikacie, "zastosowanie cementu o obniżonej emisji CO2 jest pionierskim rozwiązaniem na polskich drogach szybkiego ruchu i otwiera nowy rozdział w budowie nawierzchni z betonu cementowego". Na tym jednak nie koniec. Bo pionierskie rozwiązanie wymaga badań. Te zostały wykonane. Laboratoryjne testy cementu potwierdziły jego wytrzymałość i trwałość.

 

Co więcej, tak wykonana nawierzchnia jest nie tylko zgodna z normami technicznymi, ale przynosi też inne zalety. Dla przykładu okazuje się jaśniejsza, przez co staje się lepiej widoczna dla kierowców m.in. w trudnych warunkach atmosferycznych. Fakt ten pozwala nawet o 20 proc. zredukować koszty związane z oświetleniem na węzłach. Dodatkowo beton pomaga redukować tzw. efekt miejskiej wyspy ciepła. W mniejszym stopniu kumuluje temperaturę i oddaje ją do otoczenia.

Kiedy kierowcy przejadą A2 Siedlce Zachód – Malinowiec?

Autostrada A2 na budowanym właśnie odcinku Siedlce Zachód (dawniej Swoboda) – Malinowiec liczy 19 km. Na samym wyznaczeniu trasy prace Strabag się jednak nie kończą. W ciągu wybudowany zostanie węzeł Siedlce Południe (Borki), gdzie nowo projektowana A2 skrzyżuje się z dotychczasowym przebiegiem DK2. Powstaną także dwa miejsca obsługi podróżnych (MOP) oraz obwód utrzymania autostrady. Wykonawca ma również zrealizować drogi techniczne, zainstalować urządzenia ochrony środowiska i rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Inwestycja warta ponad 837 mln zł zbliża się do końca realizacji. Odcinek powinien być przejezdny jeszcze w 2024 r.

Więcej o: