Nowa droga na horyzoncie. Skorzystają z niej Polacy i Niemcy

Obwodnica Kostrzyna nad Odrą to kolejna inwestycja, która startuje w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Projekt przewiduje poprowadzenie nowej trasy o długości około 9,2 km, która przebiegnie od północno-zachodnich obrzeży miasta, by odciążyć centrum i poprawić płynność ruchu drogowego na drodze krajowej DK31.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła właśnie otworzyła właśnie przetarg na zaprojektowanie i zbudowanie nowej obwodnicy, tym razem chodzi o drogę omijającą nadgraniczny Kostrzyn. Otwarcie ofert nastąpi już w połowie grudnia. Nowa droga z racji położenia ułatwi życie nie tylko mieszkańcom Kostrzyna, ale także podróżującym między Niemcami, a Polską. 

Nowa obwodnica Kostrzyna nad Odrą 

Głównym zadaniem wybranego wykonawcy będzie kompleksowa realizacja projektu, która obejmie przygotowanie dokumentacji technicznej, uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), a następnie same prace budowlane. Nowa trasa ma przebiegać w całości po nowym śladzie, omijając istniejącą zabudowę Kostrzyna nad Odrą, co jest istotne zarówno z punktu widzenia ochrony środowiska, jak i bezpieczeństwa mieszkańców. Początek obwodnicy zlokalizowany zostanie w pobliżu Fortu Sarbinowo, a droga będzie przebiegać na północny zachód przez tereny leśne, następnie omijając Osiedle Drzewice. Obwodnica skieruje się w stronę Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, a dalej mostem i estakadą przekroczy Wartę, tworząc dogodne połączenie komunikacyjne dla firm działających w tej strefie. 

Zobacz wideo

Projekt obejmuje również budowę trzech wiaduktów i czterech skrzyżowań w formie ronda, co ma znacząco poprawić bezpieczeństwo na tej trasie, zwłaszcza w rejonach, gdzie obwodnica przetnie linie kolejowe nr 273 i 203. Ciekawostką i zarazem jednym z najważniejszych elementów infrastruktury planowanej obwodnicy będzie most nad Wartą oraz estakada, która sięgnie blisko 1 km długości.  

Licznik PB100 bije

Obwodnica Kostrzyna nad Odrą jest jednym z sześciu projektów tego typu przewidzianych dla województwa lubuskiego w ramach rządowego programu budowy 100 obwodnic. Wśród pozostałych inwestycji znajdują się już realizowane obwodnice Strzelec Krajeńskich (DK22) oraz Krosna Odrzańskiego (DK29), a także projekty w Przytocznej, Dobiegniewie, Wschowie i Dębowej Łęce. GDDKiA podjęła również wstępne działania przygotowawcze dotyczące obwodnicy Słubic, choć ze względu na brak zabezpieczonych środków finansowych projekt ten znalazł się na liście rezerwowej. Prace przygotowawcze w Słubicach są możliwe dzięki porozumieniu z gminą, która zobowiązała się do ich finansowania, a aktualnie trwają negocjacje nad wyborem najkorzystniejszej oferty. 

Inwestycje w ramach PB100 są częścią szeroko zakrojonego planu mającego na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach oraz usprawnienie transportu na trasach krajowych i międzynarodowych. Każda nowa obwodnica, taka jak ta planowana w Kostrzynie, ma na celu zmniejszenie korków i poprawę płynności ruchu w miastach, które dotychczas borykały się z dużym natężeniem transportu, co negatywnie wpływało na komfort życia mieszkańców. Program PB100 zakłada realizację inwestycji w szczególnie newralgicznych punktach na mapie Polski, tak aby stworzyć spójną sieć dróg o dużej przepustowości i skrócić czas przejazdu między miastami. Jednak już zapowiedziano, że prace na tej inwestycji potrwają kilka lat. W najbliższych miesiącach GDDKiA będzie analizować oferty przetargowe i wyłoni wykonawcę, który rozpocznie pierwsze etapy projektu, w tym przygotowanie niezbędnej dokumentacji oraz uzyskanie decyzji ZRID. 

Więcej o: