Podpisaliśmy umowę na realizację obwodnicy Stargardu w ciągu DK20. Trasa o długości 4,5 km ominie miasto od wschodu. Kontrakt o wartości ponad 76 mln zł w systemie Projektuj i buduj zrealizuje firma Strabag. Zakończenie inwestycji z Programu budowy 100 obwodnic planowane jest w IV kwartale 2027 roku
- informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w nowym komunikacie. Program Budowy 100 obwodnic (PB100) to jedna z ważniejszych inwestycji drogowych w Polsce. Nowe obwodnice nie są może tak spektakularne jak drogi szybkiego ruchu, ale są kluczowe dla mieszkańców. Obwodnica zwiększa komfort życia i bezpieczeństwo, ponieważ wyciąga z miejscowości transport. Korzystają też kierowcy - nie muszą się przedzierać przez miasto, a czas przejazdu się skraca. Mieszkańcy Stargardu mają powody do zadowolenia - z ich miejscowości zniknie droga DK20.
Jeśli jesteście z tych okolic, to na pewno wiecie, że już od wielu lat kierowcy mogą omijać miasto dzięki południowej obwodnicy i ekspresówce S10. Jednak wciąż przez centrum przebiega DK20, która prowadzi od węzła Stargard Wschód na S10 przez miejscowości Święte i Strachocin do miasta, gdzie na trasie przejazdu jest wiele przejść dla pieszych i skrzyżowań. Nowa obwodnica ma sprawić, że DK20 zniknie ze Stargardu.
Co ciekawe, nowa trasa obwodnicą ma skrócić czas przejazdu nawet... czterokrotnie. Po pierwsze trasa będzie krótsza. Teraz DK20 od węzła Stargard Wschód przez miasto ma 7,4 km. Planowana obwodnica ma być krótsza o 2,9 km. Nie będzie miała też niższego ograniczenia prędkości ani tylu skrzyżowań oraz przejść dla pieszych, co znacznie upłynni jazdę. Tak jak wspomnieliśmy, mieszkańcy również się ucieszą, ponieważ wyrzucenie tranzytu z miasta to zawsze mniejszy ruch, mniejszy hałas i większe bezpieczeństwo.
Obwodnica Stargardu ma mieć 4,5 km i będzie przebiegać na wschód od miasta. Będzie to dwujezdniowa droga klasy GP, a więc główna ruchy przyspieszonego. Wykonawca ma teraz 17 miesięcy na opracowanie projektu i uzyskanie wymaganych zezwoleń, a potem 15 miesięcy na roboty budowlane (nie wlicza się w to okres zimowy). W komunikacie jako data oddania drogi pojawia się IV kwartał 2027 r.
To nie jedyna obwodnica, na którą czekają mieszkańcy województwa zachodniopomorskiego z programu PB100. W sumie jest osiem, a obwodnica Gryfina na DK31 zostanie oddana kierowcom jeszcze w tym roku. Z kolei obwodnica Szczecinka na DK20 ma być gotowa w drugim kwartale przyszłego roku. Do tego podpisano już umowy na obwodnice na DK22 Szwecji, Rusinowa oraz Wałcza. Dla obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK13 został opracowany projekt budowlany i w ubiegłym roku uzyskana decyzja ZRID. Inwestycja planowana jest do realizacji wspólnie z II etapem obwodnicy Przecławia i Warzymic. Jeszcze w 2024 r. będzie przetarg na obwodnicę Złocieńca w ciągu DK20, a dla obwodnicy Człopy na DK22 prowadzone są dalsze prace przygotowawcze.