kAktualne plany zakładają, że w Polsce ma być około 2100 kilometrów autostrad i... jesteśmy już bardzo blisko tego celu. Polscy kierowcy mogą już jeździć pod prawie 1850 km takich dróg. Niedługo będą oddawane kolejne odcinki A2 na wschodzie kraju, a także zapowiedziano wybudowanie A50, która stanie się częścią Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej. Jak długie są nasze autostrady? Nie każda droga z rodziny A to wielka trasa przez cały kraj.
Rekordowa autostrada ma ponad 672,8 kilometra i to A4 na południu kraju. Bardzo długa ma być także A2, a do granicy 600 km zbliżyła się także A1. Pozostałe autostrady są jednak znacznie krótsze. Poniżej zestawiliśmy je od najdłuższej do najkrótszej:
Oczywiście wyniki w kilometrach zaokrągliliśmy, a także uwzględniliśmy plany, a nie faktyczny stan ich realizacji. Stawiamy więc gwiazdkę przy autostradzie A2, która znajduje się na końcu swojej budowy (teraz kierowcom oddano już prawie 500 km) oraz A50, ponieważ ta trasa dopiero znajduje się w planach. Dokończenie A2 zbliża się ku końcowi, na A50 poczekamy znacznie dłużej. Na razie traktujemy ją jako ciekawostkę, ale GDDKiA wspomina o niej coraz częściej.
Najkrótszą autostradą w kraju jest więc znajdująca się na Dolnym Śląsku A-ósemka. Znajduje się między węzłami Wrocław Południe - Wrocław Psie Pole i jest to tzw. Autostradowa Obwodnica Wrocławia (AOW). Pełni więc bardzo ważną funkcję i umożliwia sprawne ominięcie miasta. Ma tylko 22,7 km długości. Jeśli doliczylibyśmy dwa małe fragmenty S8, które można zaliczyć do AOW, to wyjdzie 26,8 km. Dodając łączniki do istniejących dróg krajowych, wyjdzie nam 35,4 km.
Co ciekawe, nad autostradą A8 mniej więcej w tym miejscu myślano już od 1993 roku. Wtedy opracowano ambitniejszy przebieg ósemki, która miała być częścią nowej trasy, którą kierowcy mogliby dojechać z Łodzi do czeskiej granicy i dalej do Pragi. W 2001 r. zdecydowano jednak, że A8 będzie pełnić rolę zachodniej obwodnicy Wrocławia.
Teraz A8 jest krótka, ale nie można jej odmówić ważnej roli, jaką pełni. Każda obwodnica to dobra informacja. Nie dość, że skraca czas przejazdu, to jeszcze zwiększa komfort życia oraz bezpieczeństwo mieszkańców. Wrocław doczekał się na zachodzie w postaci A8 nawet autostradowej obwodnicy. Pamiętajcie jednak, że ze względu na wzmożony ruch samochodów, na A8 można jechać 120, a nie zwyczajowe 140 km/h.
Mimo że A-ósemkę można pokonać w chwilę, to na pewno zauważycie, że się do niej zbliżacie już z daleka. Częścią autostrady A8 jest imponujący Most Rędziński z pylonem-rekordzistą. Czym w ogóle w mostach jest pylon? To element konstrukcyjny, który w tym przypadku stanowi podporę mostu. Od niego biegną liny. Do rekordów jednak jeszcze wrócimy. Most pozwala kierowcom sprawnie i szybko pokonać Odrę. Ma po trzy pasy ruchu w każdą stronę i wysokie ograniczenie prędkości. Most Rędziński to część autostrady A8 i Autostradowej Obwodnicy Wrocławia.
To więc nie tylko drogowa ciekawostka, a wyjątkowo ważna inwestycja dla całego Dolnego Śląska i południa Polski. Budowa pochłonęła prawie 600 mln. Most imponuje nie tylko pylonem, ale także długością. Jest trzecim najdłuższym mostem w kraju. Ma 1742 metry, z czego 612 metrów to przeprawa nad rzeką.