Kluczowy etap na budowie Obwodnicy Krakowa. Teraz już trzeba tylko cierpliwie czekać

Rozpoczęto betonowanie nawierzchni drugiego odcinka północnej obwodnicy Krakowa, w tunelu w Zielonkach o długości 653 metrów. Pierwszy taki odcinek wykonano w zeszłym roku w tunelu w Dziekanowicach. Prace w Zielonkach potrwają niespełna miesiąc.

Betonowanie nawierzchni w tunelu w Zielonkach to skomplikowany proces wymagający specjalistycznej technologii i maszyn. Na zdjęciu widoczna jest układarka betonu, koparka i wywrotka, co podkreśla zaawansowanie technologiczne tego etapu budowy.

Beton betonowi nierówny

Przygotowanie betonowej nawierzchni wymaga dwóch różnych mieszanek betonowych przeznaczonych do górnej oraz dolnej warstwy. Mieszanki te muszą charakteryzować się odpowiednimi parametrami wytrzymałości na obciążenia i warunki klimatyczne. Ważnym czynnikiem jest również czas – od wytworzenia mieszanki do jej ułożenia nie może minąć więcej niż dwie godziny.

Układanie nawierzchni

Betonowa nawierzchnia w tunelu w Zielonkach jest układana na specjalnie przygotowanej podbudowie z kruszywa. Proces ten wykonują specjalne maszyny, zwane układarkami. Nawierzchnia układana jest na połowie szerokości jezdni, a po tygodniu na pozostałej części. Prędkość układania wynosi od 24 do 42 metrów na godzinę, co jest znacznie wolniejsze niż w przypadku nawierzchni asfaltowej.

 

Beton układany jest w dwóch warstwach – dolna ma grubość 27 cm, a górna 5 cm. Warstwy układane są w niewielkim odstępie czasu jedna po drugiej, aby mogły się ze sobą związać. Dodatkowo co 5 metrów wbudowywane są podłużnie niewielkie pręty, tzw. dyble, które zapewniają odpowiednią współpracę sąsiadujących płyt betonowych.

Mieszanka do górnej warstwy nawierzchni zawiera drobniejsze kruszywo. Zaraz po ułożeniu, nawierzchnia jest spryskiwana preparatem opóźniającym wiązanie cementu, co pozwala na wolniejsze tężenie betonu i utrzymanie wilgotności. Po pierwszej dobie od ułożenia, nawierzchnia jest szczotkowana metalowymi szczotkami, aby odsłonić kruszywo i zapewnić odpowiednią przyczepność.

Postępy na Północnej Obwodnicy Krakowa

Obwodnica o długości 12,3 km będzie częścią drogi ekspresowej S52. Będzie miała dwie jezdnie po trzy pasy ruchu. Powstaną węzły drogowe i 20 km dróg dojazdowych, łączących ją z Krakowem i okolicznymi miejscowościami. Węzły to Modlnica, Zielonki, Węgrzce, Batowice i Kraków Mistrzejowice, który połączy S52 z S7. Powstaną dwa tunele, 27 obiektów (wiadukty, estakady) i 4 km murów oporowych.

Tunele mają łącznie ponad 1,1 km długości: w Zielonkach 653 m, w Dziekanowicach 496 m. Między Dziekanowicami a Węgrzcami powstaje estakada o długości 569 m i 565 m. Jej jezdnia będzie miejscami przebiegać 13 m nad poziomem terenu.

Planowane zakończenie inwestycji to wrzesień 2024 roku, jednak ze względu na intensywne opady i prace archeologiczne możliwe jest niewielkie przesunięcie terminu.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.