Oto najdłuższa estakada w Polsce. Od 12 lat nie pobito jej rekordu

Na zachodzie kraju powstaje najdłuższy tunel, na autostradzie A1 mamy najdłuższy most, a gdzie jest najdłuższa polska estakada? Okazuje się, że blisko 3 km rekordzista dzierży tytuł już od 2012 roku. Zgadliście już, o której mowa?

Najdłuższą estakadą w kraju jest tajemniczo brzmiąca WE-1 na Południowej Obwodnicy Gdańska, która od momentu otwarcia w 2012 roku, dzierży, jak dotąd niepobity rekord długości.

Historia budowy najdłuższej estakady w Polsce

Estakada WE-1 została zbudowana w ramach projektu Południowej Obwodnicy Gdańska (POG) na trasie S7. Prace budowlane rozpoczęły się w połowie października 2009 roku i zakończyły w maju 2012 roku. Budowa tego monumentalnego obiektu była odpowiedzią na konieczność usprawnienia komunikacji między różnymi częściami Trójmiasta oraz umożliwienia pokonania znaczących różnic wzniesień między Żuławami a morenowymi wzgórzami.

Najdłuższa estakada w Polsce - parametry techniczne

Estakada WE-1 mierzy 2780 metrów długości, co czyni ją najdłuższą estakadą w Polsce. Jest podparta na 136 fundamentach, które zostały posadowione na specjalnych palach, co zapewnia stabilność konstrukcji na trudnym, organicznym gruncie. W najwyższym punkcie estakada wznosi się na około 25 metrów nad poziomem ziemi, oferując kierowcom niesamowity widok na panoramę Gdańska.

Projekt estakady zakładał szereg skomplikowanych rozwiązań inżynieryjnych. Pale fundamentowe mają tu średnicę 1500 mm i są wyposażone w stalowe rury osłonowe, które izolują warstwy organiczne gruntu. Pod każdą z kilkudziesięciu podpór wbito około 50 pali betonowych o długości od 6 do 18 metrów. Dzięki temu cała konstrukcja jest wyjątkowo stabilna i odporna na warunki gruntowe.

Wyjątkowe rozwiązania konstrukcyjne estakady

Podpory estakady zaprojektowano jako monolityczne słupy pozwalają na optymalne przenoszenie obciążeń. Przekrój poprzeczny estakady wykonano na bazie szerokiej skrzynki, sprężonej kablami centrycznymi i zewnętrznymi, co pozwalało na nasuwanie segmentów o stałych wymiarach przekroju.

Geometria pomostu estakady jest bardzo zmienna i skomplikowana, co wymagało precyzyjnego doboru przęseł, aby zoptymalizować konstrukcję do technologii nasuwania podłużnego. Stała wysokość konstrukcyjna przęseł wynosi 2600 mm, a grubość płyty pomostu to 250 mm. Dzięki zastosowaniu tych rozwiązań, estakada jest nie tylko funkcjonalna, ale również estetyczna.

Trasa i przebieg najdłuższej estakady w Polsce

Estakada rozpoczyna się na wysokości św. Wojciecha-Lipce i biegnie nad Kanałem Raduni, Traktem św. Wojciecha, oraz dwoma liniami kolejowymi: Warszawa-Gdańsk oraz Pruszcz Gdański-Gdańsk Port Północy. W dalszym odcinku trasa prowadzi nad Motławą, przechodząc przez charakterystyczny most. Całkowita długość Południowej Obwodnicy Gdańska wynosi 17 860 metrów.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.