Szalejów Górny wreszcie doczeka się obwodnicy. To dobra wiadomość nie tylko dla okolicznych mieszkańców, ale także i kierowców, którzy podróżują drogą pomiędzy Kłodzkiem a przejściem granicznym z Czechami. To bowiem kolejny krok w stronę nowej trasy, którą dojedziemy do Hradec Kralove i dalej do Pragi.
Z kilku proponowanych wariantów wybrano opcję W1B, czyli odcinek planowany po północnej stronie obecnej drogi DK 8. Dla wskazanego odcinka przygotowano dokumentację niezbędną do wydania decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych. Jest ona niezbędna, by ostatecznie zatwierdzić przebieg przyszłej trasy oraz rozpisać przetarg na wyłonienie wykonawcy. Dla przyszłej obwodnicy wybrano formułę w systemie Projektuj i buduj.
Wariant proponowany przez drogowców to odcinek o długości zaledwie 3,2 km. Rozpocznie się w miejscu planowanej do rozbudowy DK 8 Szczytna – Kłodzko (rondo na 28 km trasy). Zakończy się zaś rondem, które połączy istniejącą drogę krajową (31 km trasy). GDDKiA zapewnia, że przebieg zaplanowano tak, by maksymalnie omijać zabudowania mieszkalne. Niestety nie obędzie się bez wyburzeń. W przypadku wariantu W1B oznacza to demontaż dwóch budynków gospodarczych.
Zgodnie z planami GDDKiA decyzja środowiskowa powinna zostać wydana na początku przyszłego roku. Dopiero rok później (pierwszy kwartał 2026 r.) zostanie ogłoszony przetarg. Prace budowlane powinny rozpocząć się jeszcze w 2026 r. a obwodnica powinna być gotowa dopiero w 2029 r.
Niestety po przekroczeniu granicy trudno oczekiwać komfortowego połączenia ze stolicą Czech. Pozostaje zatem dotychczasowa droga 33 łącząca Nachod i Jaromer. Czesi jeszcze w tym roku planują ukończyć obwodnicę Jaromera (prace budowlane zakończą się jesienią) w ramach autostrady D11 (odcinek do Hradec Kralove oddano do użytku w 2021 r.).