Rozbudowa autostrady A4. Nowa trasa może ominąć Wrocław

Rozbudowa blisko 460 km autostrady A4 jest już zatwierdzona. Jednak mimo tego nadal ważą się losy odcinka na wysokości Wrocławia. Dziś tam znajduje się wąskie gardło trasy i problematyczny węzeł. Jednak nie wszyscy chcą jej rozbudowy w starym śladzie na południowych obrzeżach Wrocławia.

Zgodnie z zaprezentowanym pod koniec zeszłego roku planem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, autostrada A4 miała być na wysokości Wrocławia poszerzona do sześciu pasów – po trzy pasy w każdą stronę plus pas awaryjny. Mowa jest o odcinku od Wrocławia do Legnicy, który zgodnie z założeniami ma być budowany w starym śladzie, który dziś ma zaledwie po dwa pasy w każdą stronę bez pasa awaryjnego.

Ministerstwo nie zgadza się z pomysłem GDDKiA

Okazuje się jednak, że na drodze przyjętej przez GDDKiA koncepcji rozbudowy (wariant W1) stanął obecny resort infrastruktury. Ministerstwo podważa sensowność rozbudowy trasy w starym śladzie, a bardziej skłania się ku budowie A4 na tym odcinku w nowym śladzie. MI szczególnie źle ocenia rozbudowę notorycznie zakorkowanego odcinka w okolicy Wrocławia.

W sprawie tej wypowiedział się na łamach Gazety Wyborczej wiceminister infrastruktury, Paweł Gancarz. Według niego należy sprawdzić, czy decyzje podjęte przez GDDKiA za czasów PiS prawidłowo podjęto decyzję o rozbudowie trasy w rejonie Wrocławia.

Mieszkańcy Wrocławia przeciwni rozbudowy A4

przyjęty wariant rozbudowy A4 w okolicy Wrocławia nie podoba się mieszkańcom południowych dzielnic miasta i okolicznych miejscowości. Mowa tu m.in. o Bielanach Wrocławskich, Pietrzykowicach i Kątach Wrocławskich. Za wariantem budowy nowej A4 w nowym śladzie przemawiają też kwestie praktyczne. Przebudowa na najbardziej zakorkowanej części ważnej autostrady oznaczają zupełny paraliż komunikacyjny i kłopoty, nie tylko dla mieszkańców Wrocławia, ale także dla ruchu tranzytowego.

Zobacz wideo

Gigantyczny plan rozbudowy A4

Autostrada A4 spina południe Polski i jest jedną z najważniejszych tras dla aglomeracji górnośląskiej, Wrocławia i Krakowa. Teraz to także jeden z głównych szlaków prowadzących z zachodu Europy na Ukrainę i element międzynarodowej trasy E40. Trudno się dziwić, że obciążenie zaledwie dwupasmowej drogi przerasta jej faktyczne możliwości. Z tego głównie względu modernizacja i poszerzenie autostrady A4 potraktowano priorytetowo. Blisko 460 km trasy z ok. 672 km ma być gruntownie przebudowane. Mowa o odcinku od Krzyżowa w woj. dolnośląskim do Tarnowa w woj. małopolskim. Projekt wpisano do Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. Żeby plan się udał, prace muszą ruszyć już w 2024 roku.

Więcej o: