Firma budująca S3 i S6 wstrzymuje prace. Chce więcej pieniędzy. GDDKiA: Już je przekazano

Firma Polbud Pomorze, która jest liderem konsorcjów odpowiedzialnych za budowę S3 na odcinku Dargobądz - Troszyn i dokończenie obwodnicy Koszalina w ciągu S6, wstrzymała prace przy inwestycjach. Domaga się od GDDKiA większych środków. Wszystko przez rosnące ceny materiałów. Na odpowiedź nie trzeba było długo czekać.

Polbud Pomorze realizuje dwie inwestycje na terenie Pomorza Zachodniego. Pierwsza z nich to dokończenie budowy obwodnicy Koszalina i Sianowa w ciągu S6 (w konsorcjum z Miejskim Przedsiębiorstwem Dróg i Mostów oraz Wibra Infrastruktura). Wartość umowy wynosi 448,87 mln zł. Druga to budowa trasy S3 na odcinku Dargobądz – Troszyn. Tutaj firma tworzy konsorcjum wraz z PRD Nowogard, Intop Warszawa i Intop Skarbimierzyce. Wartość tej inwestycji wynosi 679,35 mln zł. 1 marca spółka postanowiła jednak wstrzymać pracę z powodu "utrzymującego się od kilku miesięcy braku współdziałania ze strony Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad". Domaga się przede wszystkim dodatkowych środków. Swoje postulaty tłumaczy rosnącymi cenami materiałów budowalnych.

Zobacz wideo

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad odbija piłeczkę. Umowy były już waloryzowane

Do sprawy odniósł się rzecznik szczecińskiego oddziału GDDKiA Mateusz Grzeszczuk. "Nie mamy żadnych zobowiązań wobec wykonawcy, a kontrakty były już kilkukrotnie waloryzowane" - stwierdził na antenie Radia Szczecin. Dodał, że na skutek zwiększenia limitów waloryzacji z 5 do 10 proc. spółka otrzymała już ok. 110 mln złotych dodatkowych środków na realizację S3 i S6. Dla całego sektora wykonawczego podwyższenie stopnia waloryzacji oznaczało dodatkowe finansowanie na poziomie ok. 5 mld złotych. 

Czy dyrekcja zamierza podjąć dalsze kroki w sprawie "zbuntowanego" przedsiębiorstwa? Grzeszczuk stwierdził, że na razie GDDKiA czeka na dalszy rozwój sytuacji. "Jest aktualnie przerwa zimowa, w której wykonawca nie ma obowiązku prowadzenia prac. Także tu ze strony Generalnej Dyrekcji wszelkie kroki kontraktowe będą mogły być wdrażane po 15 marca" - tłumaczy rzecznik.

Zgodnie z aktualnymi terminami kontraktowymi konsorcja pod wodzą Polbud Pomorze powinny zakończyć budowę trasy S3 Dargobądz – Troszyn do 18 maja 2024 roku. Co się tyczy S6, a więc obwodnic Koszalina i Sianowa, mają one być gotowe do 22 kwietnia 2024 roku. Wiemy już, że terminy te raczej nie zostaną dotrzymane. Przedsiębiorstwa złożyły już wnioski o przesunięcie dat zakończenia inwestycji na czwarty kwartał tego roku. Aktualnie dokumenty są analizowane przez GDDKiA. "Wpływ deklarowanego przez wykonawcę wstrzymania prac będzie sprawdzany, w szczególności na roboty na ścieżce krytycznej. W przypadku wydłużenia czasu wstrzymania robót poza przerwę zimową zostaną zastosowane odpowiednie działania kontraktowe" - tłumaczy Generalna Dyrekcja.

Czy jesteś zadowolony z tempa budowy dróg szybkiego ruchu w Polsce?
Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.