Zielone światło dla nowej drogi ekspresowej łączącej dwa województwa

Wojewoda podlaski wyraził zgodę na budowę 25-kilometrowego odcinka S19 Malewice - Chlebczyn. To oznacza, że już w lutym na plac budowy wkroczy turecki wykonawca. Wartość nowego odcinka Via Carpatia wynosi 665,2 mln zł.

Wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID) to kluczowy etap przy budowie drogi. W tym momencie kończy się planowani przebiegu, a zaczyna faktyczna budowa. Określenie granic budowy pozwala też na rozpoczęcie procedur odszkodowawczych za nieruchomości przeznaczone na rzecz Skarbu Państwa. W tym przypadku to wojewoda podlaski będzie nadzorować postępowanie w sprawie ustalenia wysokości odszkodowania, a rzeczoznawcy majątkowi oszacują wartość nieruchomości. Natomiast wypłatami należności zajmie się GDDKiA.

Zobacz wideo Jazda po chodniku nie uszła płazem. Mandat 1500 zł i 8 pkt karnych

Nowy odcinek S19, czyli Via Carpatia coraz bliżej

Odcinek S19 Malewice - Chlebczyn liczy ok. 25 km i jest najbardziej na południe wysuniętym fragmentem S19 na Podlasiu. Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), na nowej trasie przewidziano dwa węzły drogowe - Siemiatycze Północ (krzyżowanie z drogą wojewódzką nr 690) oraz Siemiatycze Południe (krzyżowanie z drogą krajową nr 62 w kierunku Drohiczyna i Sokołowa Podlaskiego). Planowana jest budowa 24 mostów, wiaduktów, estakad i przejść dla zwierząt, a także 17 dużych przepustów.

Podlaski odcinek S19 ma łączną długość ponad 177 km i podzielony jest na 15 krótszych odcinków. Aktualnie trwają prace budowlane na różnych fragmentach, od Kuźnicy do Chlebczyna, które obejmują również budowę obwodnicy Bielska Podlaskiego.

S19 Malewice - Chlebczyn
S19 Malewice - Chlebczyn bbialecka

Stan budowy drogi S19 na Podlasiu

Budowę Vii Carpatii w województwie podlaskim podzielono na 15 krótszych odcinków (uwzględniając obwodnicę Bielska Podlaskiego). O to zestawienie zaawansowania prac na poszczególnych fragmentach:

  • Kuźnica - Sokółka, długość ok. 15,8 km (w tym 10,6 km S i 5,2 km dwujezdniowej GP), trwają prace budowlane;
  • Sokółka - Czarna Białostocka, ok. 24,1 km, w przetargu;
  • Czarna Białostocka - Białystok Północ, 13 km, w przetargu;
  • Białystok Północ - Dobrzyniewo, ok. 8,8 km, w przetargu;
  • Dobrzyniewo - Białystok Zachód, ok. 10,2 km, w realizacji - brak ZRID;
  • Białystok Zach. - Białystok Księżyno, ok. 16,6 km, nowa Decyzja Środowiskowa;
  • Białystok Księżyno - Białystok Południe, ok. 8 km S oraz ok. 13,8 km DK65, nowa Decyzja Środowiskowa;
  • Białystok Południe - Wojszki, ok. 11,2 km, nowa Decyzja Środowiskowa;
  • Wojszki - Deniski (most na Narwi z dojazdami) ok. 3,9 km, w przygotowaniu;
  • Deniski - Haćki, ok. 6,6 km, w realizacji - brak ZRID;
  • Haćki - Bielsk Podlaski Zachód, ok. 11,2 km, w realizacji - trwa budowa;
  • Bielsk Podlaski Zachód - Boćki, ok. 12,2 km, w realizacji - trwa budowa;
  • Boćki - Malewice, ok. 15,9 km, w realizacji - trwa budowa;
  • Malewice - Chlebczyn, ok. 25,1 km, w realizacji;
  • obwodnica Bielska Podlaskiego w ciągu DK66, ok. 2,8 km (GP), w realizacji - brak ZRID.
Więcej o: