Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wkrótce zadecyduje, które przedsiębiorstwo zaprojektuje, a następnie wybuduje obwodnicę Białobrzegów. Trasa o długości 3,43 km wyprowadzi ruch tranzytowy z centrum miejscowości i odseparuje od niego ruch lokalny, w tym pojazdów rolniczych. Ma to docelowo poprawić ogólne bezpieczeństwo na okolicznych drogach.
Jak informuje GDDKiA, obwodnica będzie budowana jako droga jednojezdniowa klasy GP (ruchu głównego przyspieszonego), o szerokości pasa ruchu 3,5 m. Będzie przystosowana do przenoszenia ciężkiego ruchu o obciążeniu 11,5 t/oś. W ramach inwestycji powstanie szereg obiektów inżynierskich - dwie estakady, wiadukt oraz 16 przejść dla zwierząt.
Łącznie sześć firm zgłosiło swoje oferty. Najniższą z nich przedstawiła firma Strabag. Ma wartość 181,92 mln zł. Z kolei najwyższą, na kwotę 267,94 mln zł, złożył Mostostal Warszawa. Budżet GDDKiA na realizację tego zadania wynosi 218,69 mln. zł. "Komisja przetargowa przeanalizuje teraz oferty w celu wyłonienia wykonawcy. Głównym kryterium oceny będzie cena (60 proc.)" - przekazują drogowcy. Pod uwagę będą brane również kryteria poza cenowe dotyczące przedłużenia okresu gwarancji jakości na:
Prace projektowe i roboty wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie mają zostać ukończone w terminie nie dłuższym niż 39 miesięcy od daty zawarcia umowy. Do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych (tj. od 16 grudnia do 15 marca). Obwodnica ma być gotowa w 2028 roku.
Rządowy Program Budowy 100 obwodnic na lata 2020 - 2030 zakłada wykonanie pięciu inwestycji na terenie woj. Podlaskiego. Dwie z nich obwodnica Sztabina i Suchowoli przeszły we wrześniu ubiegłego roku do stanu realizacji. Teraz GDDKiA otworzyła oferty w przetargu na realizację obwodnicy Białobrzegów, a wszystkie trzy powstają w ciągu DK8. Kolejne dwie, Augustowa (DK16) i Zambrowa (DK63/66), są na etapie przygotowania.