Ponad 8 km tunel w centrum Warszawy. Nie tylko drogowcy planują duże inwestycje w stolicy

Dwa nowe tunele w ciągu drogi ekspresowej S7 w Warszawie to dopiero początek. Swoich planów nie kryją także kolejarze, którzy pracują nad projektem drugiej linii średnicowej. Jednym z wariantów jest budowa tunelu na głębokości aż 35 m, który połączy Dworzec Wileński ze Służewcem.

Kolejarze planują drugi tunel oraz nowe stacje w centrum Warszawy. Odciąży istniejącą linię średnicową i znacząco ułatwi komunikację pomiędzy dzielnicami miasta na linii Warszawa Wileńska — Warszawa Służewiec. Wbrew pozorom koncepcja nie jest tak nowa jak mogłoby się wydawać.

Zobacz wideo Chińskie samochody stały się konkurencyjne. O co chodzi? Zobaczcie na przykładzie BAIC Beijing 5

Okazuje się, że plany budowy linii kolejowej przebiegającej przez Warszawę powstały jeszcze przed wybuchem I wojny światowej. Już wówczas rozważano budowę kolejowego ringu łączącego Pragę, Włochy. To wszystko w ramach projektu rozbudowy Warszawskiego Węzła Kolejowego, o czym informował m.in. serwis transport-publiczny.pl. Wówczas budowę planowano na terenach niezamieszkałych (liczne lasy i łąki). Dziś po bagnistych łąkach i kompleksach leśnych nie ma już śladu, gdyż króluje gęsta zabudowa. Stąd pomysł tunelu wykopanego na głębokości nawet 35 m (najgłębsza stacja metra znajduje się na głębokości 23 m).

Jak nowe metro

Kolejarze informowali o drugiej linii średnicowej już w połowie 2023 r. Wówczas wyborcza.pl cytowała Ireneusza Merchela, prezesa PKP Polskie Linie Kolejowe, który wspominał, że prace trzeba rozpocząć w ciągu 6-7 lat, by powstało nowe metro. Miejscy planiści dopasowali nawet przebieg planowanej czwartej linii metra, którą przesunięto na zachód w kierunku ulic Towarowej i Okopowej.

Nowa linia kolejowa z planowanym tunelem pod Wisłą - wariant preferowany w 2018 r.Nowa linia kolejowa z planowanym tunelem pod Wisłą - wariant preferowany w 2018 r. wyborcza.pl

Według serwisu warszawa.naszemiasto.pl kolejarze obecnie biorą pod uwagę wariant z linią rozpoczynającą przy stacji PKP Warszawa Wileńska. Linia wówczas zostałaby poprowadzona tunelem o długości aż 8 km do stacji Warszawa Główna lub Warszawa Zachodnia (to wciąż otwarta kwestia). Wraz z tunelem powstałyby także nowe stacje. Rozważane są przystanki Stare Miasto, Ratusz Arsenał oraz Rondo ONZ. Na tym nie koniec. Miejscy planiści uwzględniają także ułatwienia dla mieszkańców nowych osiedli na Służewcu. Stąd m.in. projekt stacji Warszawa Wyczółki w okolicach ul. Poleczki.

Z nowej inwestycji skorzystaliby także kierowcy. W planach jest drążenie tunelu na Targówku co wiąże się z docelową likwidacją torów na powierzchni, które obecnie dzielą Pragę i znacząco utrudniają swobodny przejazd.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.