Program budowy 100 obwodnic był jednym z najbardziej ambitnych drogowych planów byłego już rządu. Jak informuje GDDKiA wybudowano już dwa obiekty, szesnaście obwodnic jest na etapie realizacji, a dla dziewięciu trwa przetarg na wybór wykonawcy. O jakich dokładnie trasach mowa?
5
Fot. GDDKiA / Moto.pl
Otwórz galerięNa Gazeta.pl
REKLAMA
REKLAMA
Program budowy 100 obwodnic zakłada stworzenie ponad 800 km nowych dróg, które wyprowadzą ciężki ruch z miast i mniejszych miejscowości. Pierwszą inwestycją zrealizowaną w jego ramach jest niemal dwukilometrowa obwodnica Smolajn w ciągu drogi krajowej nr 51, którą oddano do użytku 19 sierpnia 2022 roku, a więc dwa miesiące przed terminem. W tym samym roku, a dokładnie 29 października do dyspozycji kierowców przekazano także obwodnicę Brzezia w ciągu DK25. Trasa o długości 8,5 km pozwala ominąć miejscowość od południowego zachodu, wyprowadzając ruch tranzytowy z centrum miejscowości. Jak wygląda postęp prac na innych obiektach?
REKLAMA
Zobacz wideo
Program budowy 100 obwodnic. Postęp prac
Aktualnie w realizacji jest szesnaście obwodnic o łącznej długości blisko 127,2 km i wartości ok. 2,3 mld zł. Wszystkie będą drogami klasy GP (główne ruchu przyśpieszonego). Większość z nich będzie miała przekrój jednojezdniowy, ale tam, gdzie drogi te będą przebiegać w terenie zurbanizowanym, a w ramach prac przygotowawczych prognozowane jest duże natężenie ruchu, powstaną jako dwujezdniowe. W takim przekroju powstaną m.in. obwodnice Wąchocka (DK42), Nowego Targu (DK49), Chrzanowa i Trzebini (DK79), Olsztyna i Dywit (DK51), Kalisza (DK25), Pułtuska (DK61), Głogowa (DK12) oraz Legnicy (DK94).
Woj. wielkopolskie:
Koźmina Wielkopolskiego w ciągu DK15 (długość ok. 5,9 km, wartość ok. 76,2 mln zł, oddanie IV kwartał 2025 r.),
Gostynia w ciągu DK12 (ok. 17,3 km, ok. 246,8 mln zł, oddanie III kw. 2025 r.),
Grzymiszewa w ciągu DK72 (ok. 1,4 km, ok. 19 mln zł, oddanie I kw. 2024 r.),
Strykowa w ciągu DK32 (ok. 3,1 km, ok. 65,6 mln zł, oddanie II kw. 2024 r.),
Żodynia w ciągu DK32 (ok 3,3 km, ok. 32,7 mln zł, oddanie IV kw. 2024 r.),
Woj. lubelskie:
Dzwoli wraz z rozbudową DK47 na odc. Janów Lubelski – Frampol (długość obwodnicy to ok. 2,7 km, a łącznie z przebudową DK74 12, wartość ok. 190,4 mln zł, oddanie II kw. 2025 r.),
Gorajca w ciągu DK74 (ok. 6,7 km, ok. 119 mln zł, oddanie II kw. 2027 r.),
Woj. mazowieckie:
Lipska w ciągu DK79 (ok. 6,4 km, ok. 110 mln zł, oddanie II kw. 2025 r.),
Pułtuska w ciągu DK61 (ok. 19,8 km, ok. 442,2 mln zł, oddanie II kw. 2025 r.),
Woj. podlaskie:
Suchowoli w ciągu DK8 (ok. 15,1 km, ok. 249,1 mln zł, oddanie II kw. 2025 r.),
Sztabina w ciągu DK8 (ok. 4,2 km, ok. 134,8 mln zł, oddanie II kw. 2025 r.),
Woj. zachodniopomorskie:
Gryfina w ciągu DK31 (ok. 5,5 km, ok. 75 mln zł, oddanie IV kw. 2024 r.),
Szczecinka w ciągu DK20 (ok. 4,4 km, ok. 106,6 mln zł, oddanie II kw. 2025 r.),
Woj. lubuskie:
Strzelec Krajeńskich w ciągu DK22 (ok. 7,3 km, ok. 78 mln zł, oddanie IV kw. 2024 r.),
Woj. świętokrzyskie:
Wąchocka w ciągu DK42 (ok. 11,7 km, ok. 283,7 mln zł, oddanie IV kw. 2024 r.),
Woj. warmińsko-mazurskie:
Gąsek w ciągu DK65 (ok. 3,2 km, ok. 77 mln zł, oddanie II kw. 2027 r.).
Program budowy 100 obwodnic. Przetargi na realizacje poszczególnych odcinków
Obecnie trwa postępowanie przetargowe na realizację dziewięciu obwodnic o łącznej długości 72 km:
Krosna Odrzańskiego w ciągu DK29, o długości 11,4 km, woj. lubuskie,
Szwecji w ciągu DK22 o długości ok. 4,2 km, woj. zachodniopomorskie,
II etap obwodnicy Sanoka w ciągu DK28, o długości ok. 3 km, woj. podkarpackie,
Białobrzegów w ciągu DK8, o długości ok. 3,4 km, woj. podlaskie,
Rusinowa w ciągu DK22, o długości 4,5 km, woj. zachodniopomorskie,
Kroczyc w ciągu DK78, o długości ok. 9,1 km, woj. śląskie,
Głogowa w ciągu DK12, o długości 18,5 km, woj. dolnośląskie,
Wałcza w ciągu DK22, o długości 13,3 km, woj. zachodniopomorskie,
Stargardu w ciągu DK20, o długości 4,5 km, woj. zachodniopomorskie.
Co więcej, w przygotowaniu są obecnie 73 zadania o łącznej długości ok. 653,3 km. Jak wyjaśniają drogowcy, cykl przygotowania inwestycji drogowej to proces złożony i długotrwały. "Wymaga on ścisłej współpracy urzędów oraz współdziałania z podmiotami zewnętrznymi. To na tym etapie ustalamy korytarz drogi, analizujemy gdzie i dlaczego będziemy budować nową drogę albo gdzie na pewno nie możemy budować, ponieważ realizowana inwestycja miałaby negatywny wpływ np. na środowisko naturalne" - tłumaczy GDDKiA.
Program budowy 100 obwodnic. Cel
Głównym beneficjentem programu są mieszkańcy miast i miejscowości, którzy szczególnie odczuwają skutki ruchu drogowego. Podstawowym celem budowy obwodnic jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miast i miasteczek. Dzięki temu zwiększy się bezpieczeństwo kierowców i podróżnych, a także mieszkańców poszczególnych miejscowości.