Droga ekspresowa S10 to jedna z ciekawszych inwestycji drogowych nad Wisłą. Spokojnie można ją nazywać nową ekspresówką, ponieważ dopiero nabiera realnych kształtów. Z planowych około 460 km na razie kierowcy mogą skorzystać z około stu. Docelowo S10 połączy Szczecin z Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej. Nowa eska będzie przebiegać przez cztery województwa: zachodniopomorskie, wielkopolskie, kujawsko-pomorskie i mazowieckie. Duże miasta przy S10? Szczecin, Piła, Bydgoszcz, Toruń, Płock i Warszawa. Będzie to więc kluczowa droga dla tej części naszego kraju.
Otworzyliśmy oferty w przetargach na zaprojektowanie i budowę wszystkich ośmiu odcinków realizacyjnych S10 Szczecin – Piła o łącznej długości 113,4 km. W zależności od odcinka wpłynęło od czterech do ośmiu ofert. Łącznie na wszystkie odcinki złożono ich 50, z tego aż 40 mieści się w kosztorysach
- czytamy w najnowszym komunikacie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. To bardzo dużo kilometrów, dlatego budowę oczywiście podzielono na mniejsze odcinki. To stała praktyka, która pozwala przyspieszyć i ułatwić budowę nowej drogi. W przypadku 113 km S10 inwestycję podzielono na osiem odcinków. Wybudowany zostanie fragment łączący węzeł Szczecin Kijewo (autostrada A6) z gotowymi już odcinkami od Zdunowa (granica Szczecina) do końca obwodnicy Stargardu oraz siedem odcinków od Stargardu do Piły (z wyłączeniem funkcjonującej już od 2020 roku obwodnicy Wałcza).
S10 będzie dwujezdniową ekspresówką z dwoma pasami ruchu w każdą stronę. Dyrekcja podaje, że nowa dziesiątka ominie miejscowości, przez które przebiega aktualna DK10: Suchań, Recz, Kalisz Pomorski i Mirosławiec. To dobra informacja dla kierowców, ale i mieszkańców, których komfort życia znacznie wzrośnie. Tak jak i bezpieczeństwo.
Na nowej trasie ma powstać 13 nowych węzłów drogowych, 56 wiaduktów, osiem estakad, 20 przejść górnych dla zwierząt oraz trzy Miejsca Obsługi Podróżnych. W planach jest także Obwód Utrzymania Drogi. Budowa ma się rozpocząć w 2025 roku, a kierowcy nowymi 113 km pojadą w 2028 roku. Trzymamy kciuki, żeby nie było żadnych niespodziewanych opóźnień.
Teraz GDDKiA wybierze najkorzystniejsze oferty. Cena stanowi 55 proc. kryterium oceny. Co jeszcze wpłynie na decyzję? 20 proc. stanowi przedłużenie okresu gwarancji na ekrany akustyczne, kolejne 20 proc. można zyskać za przedłużenie gwarancji na obiekty mostowe, a 5 proc. za zagospodarowanie na placu budowy pozyskanego destruktu asfaltowego. Umowy zostaną podpisane w przyszłym roku, w 2025 r. ruszą prace w terenie, a w 2028 r. na S10 wyjadą kierowcy.