REKLAMA
Advertisement

Droga S11 połączy się z obwodnicą Poznania. GDDKiA podała termin

Do budowy wielkopolskiego odcinka S11 między Poznaniem a Obornikami zgłosiło aż osiem firm, ale tylko cztery z nich zmieściło się w zakładanym budżecie. Różnica w wycenie między najtańszą a najdroższą firmą wynosi blisko pół miliarda złotych.

Budowa nowego odcinka S11 między Poznaniem a Obornikami będzie realizowana w latach 2024–2028. Blisko 22-kilometrowy fragment drogi ekspresowej połączy się z zachodnią obwodnicą Poznania, a w ramach projektu powstaną dwa węzły drogowe: Oborniki i Chludowo, 37 obiektów inżynierskich, w tym wiadukty, mosty, przejścia dla zwierząt oraz przejście pod drogą ekspresową. Dodatkowo zbudowane zostaną dodatkowe jezdnie do obsługi ruchu z terenów przyległych do pasa drogowego S11, dwa miejsca obsługi podróżnych w okolicy Obornik, obwód utrzymania dróg i inne niezbędne elementy do prawidłowego funkcjonowania drogi ekspresowej.

Najniższą ofertę, o wartości 853 456 675,21 zł, złożyło Konsorcjum firm KOBYLARNIA S.A. i MIRBUD S.A., podczas gdy najwyższą, wynoszącą 1 305 879 367,89 zł, przedstawiło Konsorcjum firm Trakcja S.A. oraz Do?us Insaat ve Ticaret A.S. Budżet Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) na realizację tego zadania wynosi 969 683 895,93 mln zł.

Przebieg drogi S11 

Droga ekspresowa S11 połączy cztery województwa, a po zrealizowaniu wszystkich odcinków w 2030 roku będzie miała ponad 580 km. Razem ze wspólnym przebiegiem S6 od Kołobrzegu do Koszalina (ok. 35,5 km) trasa wyniesie blisko 620 km. Obecnie dostępnych dla kierowców jest ponad 150 km (wliczając wspólny przebieg S6 i S11), obejmujące odcinki od Kołobrzegu do Bobolic, obwodnicę Szczecinka, trasy w okolicy Poznania oraz cztery obwodnice: Jarocina, Ostrowa Wielkopolskiego, Kępna i Olesna.

Prace nad pozostałymi odcinkami są już w toku lub w fazie przygotowawczej. W nadchodzących latach przejazd samochodem osobowym z Kołobrzegu do węzła Piekary Śląskie na połączeniu z autostradą A1 zajmie nieco ponad 5 godzin.

Kierowcy mogą korzystać z 35,5 km wspólnego odcinka S11 i S6 od Kołobrzegu do Koszalina, razem z odcinkiem S11 od węzła Bielice do węzła Koszalin Zachód od 2019 roku. W tym samym roku oddano do użytku obwodnicę Szczecinka o długości 12 km.

Pod koniec września bieżącego roku otwarto dla ruchu 48 km trasy od Koszalina do Bobolic, co wyeliminowało ruch tranzytowy z Bobolic oraz miejscowości przy DK11 między Koszalinem a Bobolicami.

Do zamknięcia luki w realizacji S11 na Pomorzu Zachodnim brakuje odcinka między Bobolicami a Szczecinkiem. Umowę na ten fragment, o długości 24,4 km, podpisano 30 sierpnia tego roku, a zakończenie budowy planuje się na 2026 rok.

Zobacz wideo

Aktualnie trwają prace projektowe dotyczące budowy trasy S11 od granicy z województwem zachodniopomorskim do granicy z województwem opolskim. Projektowana długość S11 w województwie wielkopolskim to około 240 km, podzielonych na następujące odcinki:

  • Szczecinek – Piła o długości około 59 km,
  • Piła – Ujście o długości około 20 km,
  • Ujście – Oborniki o długości około 43 km,
  • Kórnik – Jarocin o długości około 37 km,
  • Jarocin – Ostrów Wielkopolski o długości około 49 km,
  • Ostrów Wielkopolski – Kępno o długości około 30 km.
Więcej o: