Co się dzieje z brakującymi 140-kilometrami trasy S17?

Do ukończenia budowy drogi ekspresowej S17 brakuje już tylko 140 km. Co więcej, wszystkie brakujące fragmenty są już w przygotowaniu lub przetargu, ale na trasie jest jeden odcinek, którego projekt ciągnie się jak przysłowiowe flaki z olejem, Co najgorsze, nie zapowiada się też, żeby coś się miało zmienić w tej sprawie. Mowa o zaledwie 14 kilometrach ekspresówki pod Warszawą.

Droga ekspresowa S17 docelowo łączyć ma Warszawę z granicą z Ukrainą w Hrebennem i Lwowem. Poza tym jest to najszybsze połączenie stolicy z Lublinem i Zamościem, które od lat nazywane jest szosą lubelską. Całość projektowanej trasy wynosi ma nieco ponad 262 km. Większość drogi jest już gotowa i oddana do użytku, w tym najważniejszy odcinek łączący Obrzeża Warszawy z Lublinem. Jednak w okolicach Warszawy wciąć brakuje najbardziej problematycznych 14 kilometrów trasy, które są jednocześnie fragment Wschodniej Obwodnicy Warszawy. To też odcinek kluczowy dla zamknięcia pierścienia wokół stolicy.

Spór o 14 kilometrów S17 nie ma końca

Ostatnio Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowaliśmy o problemach związanych z długotrwałymi postępowaniami sądowymi dotyczącymi odwołań od decyzji środowiskowej. Na szczęście na pozostałych 125 kilometrów nie ma już takich problemów. To trasa pomiędzy Piaskami a Hrebennem, z wyłączeniem już otwartej dwujezdniowej obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego. Aktualnie trzy odcinki S17 od Zamościa w kierunku Hrebennego są w fazie realizacji w ramach systemu "Projektuj i buduj".

We wrześniu ubiegłego roku GDDKiA złożyła wniosek do Wojewody Lubelskiego o wydanie decyzji ZRID dla dwóch odcinków: Zamość Południe – Tomaszów Lubelski Północ oraz Tomaszów Lubelski Południe – Hrebenne. Z kolei w sierpniu tego samego roku, złożono podobny wniosek dla odcinka Zamość Wschód – Zamość Południe. Odcinki Piaski – Łopiennik, Krasnystaw – Izbica, Izbica – Zamość Sitaniec. Obecnie złożone oferty są analizowane przez GDDKiA.

W fazie przygotowawczej są jeszcze dwa odcinki drogi ekspresowej S17 między Piaskami a Zamościem: Łopiennik – Krasnystaw (około 9,5 km) oraz Zamość Sitaniec – Zamość Wschód (około 12 km). W styczniu zeszłego roku złożono w ich sprawie wniosek o wydanie decyzji środowiskowej, przedstawiając preferowane trasy drogi. GDDKiA informuje, że procedura nadal trwa.

Zobacz wideo

Ostatni odcinek S17 do terminala na granicy z Ukrainą

Niedawno poznaliśmy też oferty dotyczące opracowania STEŚ-R oraz przygotowania dokumentacji do przetargu w trybie "Projektuj i buduj" dla 2-kilometrowego odcinka S17 prowadzącego do planowanego nowego terminala granicznego w Hrebennem. Droga ta zostanie zrealizowana w nowym przebiegu, prowadząc od końca obecnie budowanego odcinka S17 Tomaszów Lubelski – Hrebenne do projektowanego terminala odpraw samochodów ciężarowych Hrebenne – Rawa Ruska. Nowy obiekt ma powstać około 1 km na północ od istniejącego przejścia granicznego i będzie zarządzany przez Lubelski Zarząd Obsługi Przejść Granicznych.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.