Droga ekspresowa S19 to jedna z tych, o której nasi czytelnicy lubią czytać najbardziej. Nazywana jest nawet górnolotnie drogą życia dla wschodniej Polski. I to chyba nie jest przesadą... To jedna z najważniejszych dróg w kraju i część międzynarodowego szlaku Via Carpatia. Trasa połączy w przyszłości południe z północą kontynentu. Docelowo droga pozwoli przejechać z Grecji (Saloniki) aż do Kłajpedy, litewskiego portu nad Bałtykiem. Przebiega przez Grecję, Bułgarię, Rumunię, Węgry, Słowację, Polskę i Litwę. Wszystkie te kraje liczą, że gotowa trasa rozrusza handel i pozwoli się wzbogacić regionom leżącym wzdłuż niej. U nas droga S19 jest kluczowa dla województw podkarpackiego, lubelskiego i podlaskiego. Są nowe wieści z, jeszcze wirtualnego, placu budowy.
Wybraliśmy najkorzystniejsze oferty w przetargu na projekt i budowę dwóch kolejnych fragmentów S19 na północ od Białegostoku – mowa o odcinkach Czarna Białostocka – Białystok Północ oraz Białystok Północ – Dobrzyniewo. W obu postępowaniach wybrano ofertę firmy UNIBEP S.A. z Bielska Podlaskiego
- podała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Chodzi o w sumie 46 nowych kilometrów drogi ekspresowej S19. To bardzo dużo kilometrów i potężne wyzwanie. Dlatego tak długie fragmenty dróg dzieli się na mniejsze odcinki. To ułatwia i przyspiesza prace. W tym przypadku GDDKiA zdecydowała się na trzy odcinki. Dla każdego ma już wykonawcę. Informowaliśmy niedawno, że pierwszy odcinek zbuduje firma Stecol z Chin.
Teraz GDDKiA będzie jeszcze czekać na ewentualne odwołania. Jeśli nic się nie przedłuży, to umowy zostaną podpisane w pierwszym kwartale przyszłego roku.
Przyszły rok ma być jeszcze czasem na przygotowania. Realizacja wszystkich trzech odcinków planowana jest na lata 2025-28. To oznacza, że kierowcy powinni móc z nich skorzystać w 2028 r. Trzymamy kciuki, żeby nie było żadnych opóźnień.
Przy okazji ogłoszenia wyboru wykonawców GDDKiA zdradziła sporo szczegółów na temat nowych odcinków. S19 między Czarną Białostocką a węzłem Białystok Północ będzie drogą o dwóch jezdniach, każda po dwa pasy ruchu z pasem awaryjnym. Poprowadzona będzie w przybliżeniu śladem istniejącej DK19. Na istniejącej obwodnicy Wasilkowa dobudowana zostanie druga jezdnia (po stronie południowej), a dotychczasowa zostanie przystosowana do parametrów drogi ekspresowej i dodatkowo będzie na niej wymieniona warstwa ścieralna. Na całym odcinku przewidziano 18 obiektów inżynierskich. Tutaj dowiecie się więcej o pierwszym z odcinków, o którym pisaliśmy tydzień temu:
A co już wiemy o tym fragmencie S19? Odcinek zostanie wykonany jako droga o dwóch jezdniach, każda po dwa pasy ruchu z pasem awaryjnym. Konstrukcja drogi zostanie wykonana zgodnie z wymogami kategorii ruchu KR6 i nośności nawierzchni do 11,5 t/oś. Zaplanowano 14 obiektów inżynierskich (mosty, wiadukty, przejścia dla zwierząt). Powstać ma także węzeł Dobrzyniewo, który będzie skrzyżowaniem S19 i S16.