Trzy najdłuższe drogi ekspresowe w Polsce. Trudno sobie bez nich wyobrazić jazdę

Drogi ekspresowe mocno ułatwiają życie kierowcom w Polsce. Szczególnie te trzy szlaki. Każdy z nich oferuje możliwość komfortowego podróżowania z większą prędkością. A dodatkowo dla samochodów osobowych przejazd jest darmowy! O jakich konkretnie ekspresówkach mowa?

O budowie dróg w Polsce i znaczeniu tych inwestycji opowiadamy również w tekstach publikowanych w serwisie Gazeta.pl.

Długość dróg ekspresowych w Polsce wydłużyła się w ostatnich dwóch dekadach prawie dwudziestokrotnie. To bez wątpienia potężny sukces. Sukces, który przede wszystkim mocno ułatwia życie kierowców. W tym materiale skupię się jednak na trzech najdłuższych i najważniejszych szlakach. Porozmawiamy zatem o S7, S8 i niepozornej trasie S3.

Zobacz wideo

Najdłuższa na mapie Polski jest i będzie droga S7

Zacznijmy od drogi ekspresowej S7. To nie tylko aktualnie najdłuższa ekspresówka w Polsce. Trasa docelowo również uzyska taki tytuł. Planowany przebieg i 100 proc. realizacji oznacza, że szlak będzie liczył 706 km. Na razie drogowcom udało się zrealizować blisko 596 km. S-siódemka łączy północ z południem kraju. Będzie przebiegać przez 5 województw i takie ośrodki miejskie, jak Gdańsk, Elbląg, Warszawę, Radom, Kielce, Kraków i Rabkę-Zdrój. To właśnie S-siódemką musiał jechać ktoś, kto choć raz z centralnej Polski jechał nad morze czy w góry.

Newralgiczne w tej chwili są tak naprawdę trzy odcinki. Pierwszym jest fragment między Czosnowem a Warszawą. Tu trasa S7 jest na razie w planach. Odległych planach. Prace trwają już jednak na fragmentach przed i za Krakowem, w tym na fragmencie zakopianki.

Droga ekspresowa S8. 642 km też brzmią imponująco

Docelowa długość S-ósemki to 642,3 km. Aktualnie do użytkowania oddanych jest prawie 567 km. Trasa już praktycznie komunikuje Wrocław z Białymstokiem. Ma jedynie niewielką przerwę między obwodnicą Łodzi a Piotrkowa Trybunalskiego. Ten drogowcy pewnie jednak nie wypełnią. Powód? Łącznikiem staje się bowiem fragment A-jedynki.

Brakującym fragmentem drogi ekspresowej S8 jest odcinek poprowadzony od Wrocławia aż do granicy polsko-czeskiej w Boboszowie. Ta realizacja została podzielona na mniejsze odcinki. Przetarg na budowę trasy Wrocław – Łagiewniki został rozpisany w lipcu. Do końca tego roku GDDKiA planuje podpisać umowy z wykonawcami wyłonionymi w konkursie. Oddanie tej trasy do ruchu planowane jest w latach 2028 – 2033. Pozostanie zatem jeszcze tylko budowa S-ósemki od Łagiewnik do Boboszowa.

Numerem trzy jest mocno niepozorna droga ekspresowa S3

Szlak drogi ekspresowej S3 został zaplanowany wzdłuż zachodniej ściany Polski. Trasa ma skomunikować granicę kraju z Niemcami ze Szczecinem, Gorzowem Wielkopolskim, Zieloną Górą, Legnicą i granicą z Czechami. To da w sumie blisko 471 km długości. Jaka jest aktualna długość S-trójki? GDDKiA udało się wykonać 417 km. Brakujące nieco ponad 50 km to fragmenty poprowadzone przy obydwu granicach.

Droga ekspresowa S3 ma o tyle duże znaczenie, że stanowi fragment międzynarodowej trasy E65, leżącej w transeuropejskim korytarzu transportowym (TEN-T). Poza tym S-trójka łączy się z autostradą A6 na północy, A2 w środkowej części oraz A4 i projektowaną A18 w południowej.

Więcej o:
Copyright © Agora SA