O pomiarach prędkości w Polsce opowiadamy również w tekstach publikowanych w serwisie Gazeta.pl.
Plany Inspekcji Transportu Drogowego brzmią imponująco. Na mapie Polski już wkrótce pojawi się 40 nowych odcinkowych pomiarów prędkości. GITD kuje żelazo, póki gorące. Tym bardziej że OPP okazuje się naprawdę skuteczną bronią na osoby, które przekraczają dozwoloną prędkość.
W roku 2022 w Polsce działało 30 pomiarów odcinkowych. Na podstawie zdjęć rejestrowanych przez nie, udało się ujawnić 160 tys. wykroczeń. Choć te statystyki nie oddają pełni zjawiska. Bo wśród OPP są także i rekordziści. Dla przykładu urządzenia zamontowane na S8 w Warszawie w roku 2022 zarejestrowały przeszło 22 tys. wykroczeń. To oznacza ponad 400 mandatów każdego dnia.
Dotychczasowa praktyka z odcinkowymi pomiarami prędkości pokazuje ciekawą tendencję. Otóż skuteczniej monitorują one zachowania kierowców poza obszarem zabudowanym i na trasach szybkiego ruchu. W tym właśnie kierunku idą zatem plany ITD. Już niedługo zostaną one zrealizowane w dwóch kolejnych punktach. Pierwszy znajduje się w okolicach Warszawy. Drugi na Śląsku.
Na Drogowej Trasie Średnicowej w Katowicach stanęły już maszty z kamerami. Pojawiły się także zasłonięte znaki informujące o pomiarze. Aparatura jest w pełni gotowa do działania. Pomiar prędkości będzie realizowany na 1,5-kilometrowym fragmencie między kładką dla pieszych między Załężem i os. Tysiąclecia oraz naprzeciwko centrum handlowego Auchan na wysokości firmy Yamazaki Mazak. Czemu zatem OPP w Katowicach jeszcze nie działa? Powód jest prozaiczny. Urządzeniom brakuje... zasilania. Czekają na przyłącze elektryczne.
OPP na DTŚ w Katowicach może się okazać dobrym żniwiarzem. Mówimy bowiem o trasie, która ma trzy pasy ruchu w każdym kierunku, a do tego, na której prędkość została ograniczona do 80 km/h.
Drugim punktem, w którym stanęły już urządzenia pomiarowe, jest obwodnica Mszczonowa. Mowa o ciągu drogi krajowej nr 50 za skrzyżowaniem z trasą E67 (czyli drogą ekspresową S8 zwaną też Gierkówką). Tu również nad jezdnią pojawiły się konstrukcje, na których zostały ustawione żółte kamery. Przed odcinkiem pomiarowym pojawiły się nawet znaki D-51a "automatyczna kontrola średniej prędkości", tyle że na razie są zasłonięte czarną taśmą. Kiedy odcinkowy pomiar prędkości na DK 50 pod Mszczonowem mógłby ruszyć? Identycznie jak w przypadku Katowic, ciężko o tym konkretnie mówić.
Obwodnica Mszczonowa składa się z jednego pasu ruchu w każdym kierunku. Ograniczenie na tym odcinku jest identyczne jak poza terenem zabudowanym. Wynosi 90 km/h.
Na Katowicach i Mszczonowie plany ITD się jeszcze nie kończą. W sumie odcinkowych pomiarów prędkości w Polsce pojawi się blisko 40. Wstępnie przewidziane lokalizacje wyglądają następująco:
województwo śląskie:
województwo podkarpackie:
województwo łódzkie:
województwo kujawsko-pomorskie:
województwo lubelskie:
województwo mazowieckie:
województwo pomorskie:
województwo dolnośląskie:
województwo wielkopolskie:
województwo opolskie:
województwo podlaskie:
województwo zachodniopomorskie: