Na południowej obwodnicy Warszawy, w tunelu pod Ursynowem, zlokalizowanym w ciągu drogi ekspresowej S2, funkcjonuje odcinkowy pomiar prędkości. Od 20 grudnia 2021 roku w tym miejscu kontrolę nad ruchem kierowców nadzoruje Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD). Odcinkowy pomiar prędkości jest wyraźnie oznakowany specjalnymi tablicami - dzięki temu kierowca otrzymuje informacje, gdzie odcinek pomiarowy się zaczyna, a gdzie kończy. Więcej o infrastrukturze drogowej przeczytasz na stronie głównej Gazeta.pl.
Monitorowany odcinek liczy około 2,5 kilometra, a na całej jego długości łącznie pracuje 12 kamer obserwujących zachowanie kierowców na trzech pasach ruchu w obu kierunkach. Przed i za tunelem ustawiono urządzenia rejestrujące dokładną godzinę wjazdu i wyjazdu. Na tej podstawie system informatyczny automatycznie oblicza średnią prędkość jazdy. Jeśli kierowca przekroczy dozwolony limit, może spodziewać się mandatu.
O ile na trasie S2 obowiązuje ograniczenie prędkości do 120 km/h dla samochodów osobowych i 80 km/h dla ciężarowych, tak już w tunelu, gdzie działa system OPP, kierowcy pojazdów osobowych oraz motocykliści muszą poruszać się z prędkością zredukowaną aż o 40 km/h. Poruszanie się z niższą prędkością w tym miejscu zostało podyktowane względami bezpieczeństwa, dlatego w tunelu obowiązuje ograniczenie do 80 km/h i dotyczy wszystkich pojazdów.
Odcinkowy pomiar prędkości działa obecnie w około 30 lokalizacjach w całej Polsce. Na kontrolowanych odcinkach zawsze umieszczone jest oznakowanie informujące o działaniu tego rozwiązania. Szczegółową, interaktywną mapę miejsc, w których działa OPP oraz inne urządzenia monitorujące bezpieczeństwo ruchu na drogach, można znaleźć na stronie CANARD - KLIKNIJ i ZOBACZ.