Przed wyborami zawsze dostajemy więcej komunikatów o drogach. To nas nie dziwi, ponieważ drogi uwielbiają przecież wszyscy. Mieszkańcy, bo nowa eska albo autostrada zabiera z danej miejscowości samochody i transport, znacznie poprawiając komfort życia i bezpieczeństwo. Kierowcy, bo jadą wygodnie i szybko. No i wreszcie politycy, którzy mogą ogrzać się w blasku nowej drogi. Jednak w przypadku odcinka S19 między węzłami Miejsce Piastowe i Dukla pojawiła się właśnie konkretna informacja. Rozpoczynają się prace budowlane i nie będą trwały długo. Więcej o drogach w Polsce przeczytasz na stronie głównej gazeta.pl.
Odcinek S19 Miejsce Piastowe – Dukla w województwie podkarpackim właśnie dostał zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID), a to oznacza, że drogowcy w końcu mogą rozpocząć pracę. Często to tak naprawdę ostatnia prosta. Planowanie drogi i dopinanie wszystkich formalności zwykle trwa dłużej niż sama budowa. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, kierowcy pojadą nowym odcinkiem S19 Via Carpatia w 2025 roku.
Wykonawcą jest firma Strabag. Na wykonanie 10 kilometrów S19 ma aż 478 907 636,94 zł. Skąd tak zawrotna kwota? Fragment przebiega przez teren o złożonej budowie geologicznej. GDDKiA podaje, że specyficzne ukształtowanie terenu skutkuje występowaniem osuwisk i obszarów predysponowanych osuwiskowo, na których prowadzony jest monitoring osuwisk (wgłębny i powierzchniowy). Ponadto ten odcinek S19 przebiega przez teren i obszar górniczy Bóbrka-Równe I, o intensywnej niegdyś eksploatacji górniczej ropy naftowej metodą otworową.
S19 Miejsce Piastowe – Dukla będzie 10,1-kilometrowym odcinkiem drogi ekspresowej dwujezdniowej po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Powstanie także nowy węzeł drogowy w rejonie miejscowości Dukla oraz dwa Miejsca Obsługi Podróżnych na wysokości miejscowości Równe.
Nowy odcinek będzie sporym wyzwaniem dla drogowców. Będą musieli zbudować 20 tzw. obiektów inżynierskich. To trzy estakady, pięć wiaduktów, dziewięć mostów, jedno przejście dolne dla średnich zwierząt i dwa przepusty), przejście górne dla dużych zwierząt nad drogą ekspresową, a także pięć konstrukcji oporowych. Oczywiście budowa każdej drogi szybkiego ruchu wiąże się także z przebudową okolicznych, lokalnych dróg. Poniżej wklejamy mapę z zaznaczonym opisywanym fragmentem. Trzymamy kciuki, żeby rzeczywiście w 2025 r. był już zaznaczony na czarno, co oczywiście oznacza drogę oddaną kierowcom
Droga ekspresowa S19 to jedna z tych, o której nasi czytelnicy lubią czytać najbardziej. To jedna z najważniejszych dróg w kraju i część międzynarodowego szlaku Via Carpatia. Trasa połączy w przyszłości południe z północą kontynentu. Docelowo droga pozwoli przejechać z Grecji (Saloniki) aż do Kłajpedy, litewskiego portu nad Bałtykiem. Przebiega przez Grecję, Bułgarię, Rumunię, Węgry, Słowację, Polskę i Litwę. Wszystkie te kraje liczą, że gotowa trasa rozrusza handel i pozwoli się wzbogacić regionom leżącym wzdłuż niej. U nas droga S19 jest kluczowa dla województw, podkarpackiego, lubelskiego i podlaskiego.