• Link został skopiowany

Powstaje drugi najdłuższy tunel w Polsce. Wielka inwestycja na dolnośląskim odcinku S3

Na dolnośląskim odcinku drogi ekspresowej S3 trwają prace budowlane nad najdłuższym pozamiejskim tunelem w Polsce. Powstaje on na odcinku Bolków-Kamienna Góra. Konstrukcja ma mieć długość aż 2302 metrów. Sprawdziliśmy postępy w pracach.
Prace nad tunelem TS-26 na drodze ekspresowej S3 pomiędzy Bolkowem, a Kamienną Górą
fot. GDDKiA

Więcej ciekawych tekstów znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl.

Droga ekspresowa docelowo ma mierzyć aż 520 km długości i połączyć Świnoujście z granicą Polski z Czechami w Lubawce. Inwestycję o wartości 900 mln zł realizuje konsorcjum firm Mosty Łódź oraz ONDE. Teraz możemy zerknąć na efekty ich prac nad tunelem, choć droga do jego finalizacji jest jeszcze daleka.

Zobacz wideo

Najdłuższy pozamiejski tunel w Polsce. Ustępuje jedynie temu w Warszawie

14 września wykonawca poinformował o początku prac związanych z układaniem betonowej nawierzchni w tunelach TS-32 i TS-26. Łącznie użyte zostanie aż 15 tys. metrów sześciennych betonu. Przejdźmy jednak do drugiej z konstrukcji. TS-26 będzie drugim najdłuższym tunelem w Polsce, ustępując jedynie temu na warszawskim Ursynowie (2335 m.).

Tym samym zostawi w tyle przeprawy na zakopiance (2058 m.) oraz znacznie krótszą, słynną trasę pod Świną o długości 1440 metrów. Będzie jednocześnie najdłuższą tego typu konstrukcją wydrążoną w skale. Warto jednak wspomnieć, że w planach jest budowa innego podwodnego tunelu pod Odrą obok Szczecina, który zdeklasuje wszystkie dotychczasowe konstrukcje — ma mierzyć około 5 km. 

W połowie 2024 r. udostępnimy do ruchu 16-kilometrowy odcinek Bolków – Kamienna Góra z dwoma tunelami. W tym samym roku udostępnimy 33 km S3 pod Świnoujściem i wtedy będzie można przejechać całą 520-kilometrową trasą od Bałtyku do granicy z Czechami

- informuje profil GDDKiA na portalu Facebook

Prace na finiszu. Jest szansa na dotrzymanie terminów

Prace nad odcinkiem Bolków-Kamienna Góra są już na bardzo zaawansowanym etapie. Ocenia się, że ukończono około 80 proc. zaplanowanych działań. Natomiast budowa tuneli przebiega jeszcze sprawniej — roboty tunelowe są ukończone w ok. 87 proc. Jest więc wielce prawdopodobne, że oddanie obiektów nastąpi na czas, w przeciwieństwie do długo przeciąganego otwarcia przejazdu pod warszawskim Ursynowem.

Na drodze S3 zasadniczą podbudowę z betonu asfaltowego zrealizowano już na 96 proc. długości trasy głównej, a warstwę wiążącą na 80 proc. Po ukończeniu tych prac zostanie już tylko ułożenie warstwy ścieralnej, po której poruszają się pojazdy.

Źródło: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad — Oddział Wrocław

Więcej o: