Polskie drogi. Ukończono 310 inwestycji z PBID. 277 w realizacji, a 335 w planach

PBID to rządowy Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021-2024. GDDKiA podała właśnie bardzo ciekawe dane.

Więcej o polskich drogach piszemy na stronie głównej gazeta.pl. W kwestii bezpieczeństwa skupiamy się przede wszystkim na wykroczeniach, mandatach i kierowcach, którzy łamią przepisy. Bezpieczna jazda jest bardzo ważna, ale nie tylko ona ma wpływ na groźne sytuacje na drogach. Czasem równie ważna jest drogowa infrastruktura. Najlepszym przykładem mogą być przejścia dla pieszych. Na moim osiedlu było jedno wybitnie nieprzyjemne, ponieważ tuż przy nim zasadzono krzaki... te się tak rozrosły, że kierowcy po prostu nie mieli, jak zauważyć pieszych. Kiedy krzewy przycięto, nagle zrobiło się dużo bezpieczniej, a kierowca z daleka może dostrzec, czy ktoś się zbliża do zebry.

Zobacz wideo Jechał całą szerokością drogi. Miał ponad 4 promile alkoholu w organizmie

Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024

Zakończyliśmy już 310 inwestycji w ramach rządowego Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021-2024 (PBID). Kolejne 277 inwestycji jest w trakcie realizacji, a 335 na etapie przetargu lub przygotowania

- chwali się Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. PBID to pierwszy tak szeroko zakrojony program, którego celem jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych, którymi zarządza GDDKiA. Jak poważna to sprawa, najlepiej pokazuje budżet. Koszt wszystkich zadań z Programu to ok. 2,5 mld zł. Źródłem finansowania przebudowy dróg krajowych w ramach PBID jest Krajowy Fundusz Drogowy.

Co się zmienia na polskich drogach dzięki PBID?

W ramach PBID już zrealizowano 310 inwestycji. Dyrekcja podaje konkrety. Powstało:

  • ponad 63 km chodników,
  • 30 km ciągów pieszo-rowerowych
  • 1850 dedykowanych oświetleń przejść dla pieszych.  53 azyle dla pieszych, 86 zatok autobusowych
  • 28 lewoskrętów.
  • ma przejściach dla pieszych powstały 64 sygnalizacje świetlne
  • postawiono 148 znaków D-6 (przejście dla pieszych) na wysięgnikach.

Na tym PBID się nie kończy. W ramach inwestycji, które są obecnie na etapie realizacji, przetargu lub przygotowania, powstaną m.in. 132 km chodników, ponad 130 km ciągów pieszo-rowerowych oraz 12 km dróg rowerowych. Zbudujemy lub przebudujemy też 28 rond i doświetlimy 160 skrzyżowań.

Co więcej, z myślą o bezpieczeństwie pieszych planowana jest budowa 209 azyli, 513 znaków D-6 na wysięgnikach, 7389 oświetleń przejść dla pieszych oraz 114 sygnalizacji na przejściach. Powstaną również 172 zatoki autobusowe oraz 73 lewoskręty. To znakomite informacje. I dla kierowców, i pieszych. Cieszy, że w Polsce o poprawie bezpieczeństwa myśli się kompleksowo. Nie tylko zaostrza taryfikatory, ale też dba o infrastrukturę. Tylko tak uda się poprawić bezpieczeństwo nas wszystkich.

Więcej o: