Wiele osób nazywa Giżycko stolicą polskiego żeglarstwa. To jeden z głównych portów na szlaku wielkich jezior mazurskich i miasto, które odwiedza wielu turystów. Dlatego na pewno wszyscy się ucieszą z nowego komunikatu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. W przetargu na projekt i budowę obwodnicy Giżycka w ciągu drogi krajowej nr 59 wpłynęło pięć ofert. To drugi przetarg. Poprzedni został unieważniony, ponieważ cena najkorzystniejszej oferty przewyższyła kwotę, którą wygospodarowano na tę inwestycję.
GDDKiA zauważa, że rozbudowa obwodnicy Giżycka będzie kontynuacją zakończonej w 2021 roku inwestycji obejmującej budowę ronda na skrzyżowaniu DK59 z ulicą Świderską wraz z rozbudową istniejącego układu drogowego do przekroju dwujezdniowego na odcinku około 1 km. Planowana inwestycja obejmie kolejne 1,5 km DK59 od wyżej wymienionego ronda w kierunku Wilkas.
Nowa obwodnica Giżycka ma być drogą klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o przekroju 2x2 i nośności 11,5 tony na oś. Zakres inwestycji obejmie rozbudowę drogi do przekroju dwujezdniowego, budowę dodatkowych jezdni obsługujących tereny przylegające do obwodnicy, budowę mostu i wiaduktu, przebudowę skrzyżowań oraz budowę i przebudowę chodników i ciągów pieszo-rowerowych.
Na obwodnicy skorzystają nie tylko kierowcy, ale też piesi. - Głównym celem inwestycji jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD) oraz pieszych i rowerzystów. Osiągniemy to poprzez dostosowanie parametrów odcinka DK59 do obecnie wymaganych standardów BRD - komentuje Dyrekcja. Obwodnica ma zmniejszyć liczbę zdarzeń drogowych, skrócić czas przejazdu oraz zmniejszyć poziomu hałasu i zanieczyszczeń powietrza.
Prace projektowe i roboty wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie powinny zostać ukończone w terminie nie dłuższym niż 36 miesięcy od daty zawarcia umowy. Do czasu objętego projektowaniem wlicza się okresy zimowe natomiast do czasu realizacji robót - nie. Wiemy, że najniższą cenę 109,4 mln zł zaproponowała firma Unibep z Bielska Podlaskiego, a najwyższą 137,3 mln zł, firma Trakcja z Warszawy. Jak wybierany będzie wykonawca? Najważniejsza jest cena, która stanowi 55 proc. oceny. Kryteria pozacenowe (45 proc.) to przedłużenie okresu gwarancji jakości konstrukcji nawierzchni - 20 proc.,przedłużenie okresu gwarancji jakości obiektów mostowych - 20 proc. oraz zagospodarowanie destruktu asfaltowego - 5 proc.