Zmodernizowane Audi A3 Sportback otrzymało zapowiadany wariant napędu TFSI e. Kompakt został wyposażony w pojemny akumulator i możliwość ładowania prądem stałym. Inteligentne zarządzanie napędem zapewnia niespotykaną efektywność i wysoką wydajność rekuperacji, umożliwiając lokalnie bezemisyjną jazdę na długich dystansach. Jak informuje producent, zasięg hybrydy plug-in w trybie elektrycznym wynosi do 143 kilometrów. Prędkość maksymalna w trybie elektrycznym jest ograniczona elektronicznie do 140 km/h.
Sercem hybrydy jest benzynowy silnik z turbodoładowaniem 1.5 TFSI evo2. Motor występuje w dwóch wersjach mocy: 40 TFSI e oraz 45 TFSI e. W słabszym wariancie silnik spalinowy dysponuje mocą 150 KM i rozwija 250 Nm maksymalnego momentu obrotowego. W połączeniu z jednostką elektryczną generuje moc systemową 204 KM oraz systemowy moment obrotowy o wartości 350 Nm. Model przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,4 sekundy i rozpędza się do 225 km/h.
W mocniejszym wariancie silnik 1.5 TFSI evo2 generuje moc 177 KM i tak samo jak słabsza wersja 250 Nm maksymalnego momentu obrotowego. W połączeniu z jednostką elektryczną A3 Sportback 45 TFSI e oferuje łącznie 272 KM systemowej i 400 Nm systemowego momentu obrotowego. Wariant ten przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,3 sekundy, a prędkość maksymalna to 237 km/h.
Jednostka 1.5 TFSI evo2 pracująca w cyklu Millera zastąpiła poprzednio stosowany motor 1.4 TFSI. W konstrukcji zoptymalizowano chłodzenie komory spalania, zastosowano turbosprężarkę o zmiennej geometrii turbiny, wysokociśnieniowy wtrysk paliwa i wcześniejsze zamykanie zaworów dolotowych. Wskutek przeprowadzonych zmian wzrósł stopień sprężania do 11,5:1 w porównaniu do 10:1 w przypadku 1.4 TFSI. Wtrysk odbywa się pod ciśnieniem do 350 barów (w 1.4 TFSI maksymalnie 200 barów). Tarcie w nowym silniku zmniejszają tuleje cylindrów z powłoką plazmową, a tłoki z odlewanymi kanałami chłodzącymi optymalizują przebieg procesu spalania.
Napęd elektryczny zapewnia silnik synchroniczny z magnesami trwałymi, który dostarcza 115 KM i 330 Nm momentu obrotowego. Podobnie jak w przypadku poprzednika jest on zintegrowany z obudową sześciobiegowej przekładni S tronic, teraz zaopatrzonej w wytrzymalsze łożyska, dobrane pod kątem wyższej mocy systemowej. Dwusprzęgłowa skrzynia biegów przenosi moment obrotowy z dwóch silników na przednią oś. Wyposażono ją w elektryczną pompę oleju, która umożliwia zmianę przełożeń i dostarcza olej nawet wtedy, gdy spalinowy silnik TFSI jest tymczasowo wyłączony.
Pojemność wysokonapięciowego akumulatora litowo-jonowego brutto wynosi teraz 25,7 kWh (pojemność netto 19,7 kWh). Pojemność jest więc niemal dwukrotnie większa niż wcześniej, przy wymiarach akumulatora prawie identycznych jak w poprzednim modelu. Konstrukcja zawiera 96 pryzmatycznych ogniw podzielonych na cztery moduły, przechowujących o prawie 50 procent więcej energii niż wcześniej. To zasługa zoptymalizowanej chemii ogniw i lepszego wykorzystania przestrzeni; pojemność modułów wynosi teraz 73 zamiast 37 amperogodzin. Do temperatury -28 stopni C rozruch odbywa się zawsze elektrycznie.
Po raz pierwszy dla hybrydowego modelu plug-in Audi oferuje możliwość ładowania prądem stałym na stacjach szybkiego ładowania. A3 Sportback TFSI e pozwala na ładowanie prądem stałym (DC) z mocą do 50 kW. W rezultacie akumulator rozładowany do 10 procent można naładować do 80 procent w mniej niż pół godziny. Ponadto możliwe jest ładowanie prądem przemiennym (AC) z mocą do 11 kW; taki proces trwa 2,5 godziny.
Podczas jazdy, wzorem modeli w pełni elektrycznych, do kontrolowania stopnia rekuperacji w trybie EV używane są łopatki przy kierownicy. W sytuacji natychmiastowej potrzeby skorzystania z pełnej mocy układu napędowego, nawet w trybie EV po użyciu kickdownu uruchamiany zostaje silnik spalinowy i funkcja boost (zwiększanie mocy). Kickdown w wersji 40 TFSI e oznacza przyrost 40 kW przez maksymalnie 15 sekund, a w 45 TFSI e przyrost 70 kW przez maksymalnie 8 sekund.
Standardowe wyposażenie obejmuje 17-calowe obręcze z lekkiego stopu, system dynamicznego prowadzenia Audi drive select czy postojową klimatyzację. Zestaw wskaźników Audi virtual cockpit prezentuje graficznie odświeżony miernik mocy z aktualnie wykorzystywaną mocą, tryb jazdy, stan naładowania akumulatora oraz dostępny zasięg. Z kolei wyświetlacz MMI wizualizuje przepływy energii.
Standard zawiera także pakiet zewnętrzny S line, który obejmuje specyficzną dla modeli S osłonę chłodnicy oraz spojler dachowy S. Standardowe są także czerwone zaciski hamulcowe i przyciemniane tylne szyby. We wnętrzu natomiast podstawowo montowane są sportowe fotele z czarną tapicerką, aplikacje z wykończeniem o wyglądzie aluminium oraz nakładki progów drzwi z aluminiowymi wstawkami.
W sprzedaży odmłodzone Audi A3 Sportback TFSI e pojawi się jeszcze tej jesieni. Co ciekawe, hybrydowy napęd plug-in będzie również dostępny w Audi A3 allstreet. W materiale wykorzystano zdjęcia producenta.