Miłośnicy podróży i fani mieszkania w domu na kołach doczekali się nowego auta kempingowego marki Volkswagen Samochody Dostawcze. Każdy obszar znanego i lubianego kompaktowego kampera został przeprojektowany. Kabina jest bardziej przestronna i wszechstronna, a w obsłudze zastosowano inteligentne rozwiązania. Auto zachowało kluczowe elementy znane z dotychczasowych Californii, takie jak unoszony dach oraz przemyślane wnętrze, które przy okazji zostało w najdrobniejszych szczegółach zaplanowane od nowa.
Californię będzie wprawiać w ruch jeden z trzech dostępnych napędów, a każdy będzie łączony w serii z automatyczną skrzynią biegów. Podstawowy motor 2.0 TDI generuje moc 150 KM. Kolejnym motorem na liście jest 2.0 TSI o mocy 204 KM. Zarówno TDI, jak i TSI, napędzają przednią oś. Nowością w modelu California jest napęd hybrydowy typu plug-in (eHybrid) o mocy 245 KM. Nowa California jest przy okazji pierwszym modelem Grupy Volkswagen osadzonym na platformie MQB, który łączy napęd hybrydowy typu plug-in z układem napędu na cztery koła 4MOTION. Co więcej, model ten potrafi poruszać się w ciszy wykorzystując wyłącznie napęd elektryczny. Wysoka łączna wydajność silników elektrycznego i benzynowego 1.5 TSI evo2, umożliwia również duży zasięg całkowity i pozwala na ciągnięcie przyczepy o masie całkowitej do 2000 kg.
Pojazd bazuje na dłuższej wersji nadwozia Volkswagena Multivana. Długość kampera wynosi 5173 mm (poprzednik: 4904 mm); szerokość bez lusterek zewnętrznych to 1941 mm (poprzednik: 1904 mm). Wysokość wynosząca 1990 mm z opuszczonym dachem jest identyczna jak w poprzedniku. Rozstaw osi wynoszący 3124 mm zapewnia więcej miejsca na pokładzie niż w poprzedniku.
Nowa California jest cały czas pojazdem do codziennego użytku, łączącym w sobie funkcje uniwersalnego busa i wielofunkcyjnego kampera. Dzięki nowej architekturze (platforma MQB) po raz pierwszy w historii wszystkie odsłony nowej generacji modelu California będą teraz standardowo wyposażone w przesuwane drzwi po obu stronach pojazdu. Takie rozwiązanie daje jeszcze większą wszechstronność i więcej możliwości użytkowania. Również po raz pierwszy, obie strony pojazdu mogą być używane podczas postoju na kempingu jako taras na świeżym powietrzu. By chronić się przed deszczem lub zbyt dużym nasłonecznieniem, opcjonalnie zamówić można markizy na obie strony nadwozia.
W gamie pojawi się pięć wersji wyposażenia, każda dopasowana do zaspokajania zróżnicowanych wymagań i sytuacji życiowych. Wersje te otrzymały nazwy: Beach (6 miejsc), Beach Tour (5 miejsc), Beach Camper (5 miejsc z mini-kuchnią z tyłu), Coast i Ocean (4 miejsca, pełny aneks kuchenny po stronie kierowcy). Każda z pięciu wersji zawierać będzie unoszony dach w standardowym wyposażeniu z podnoszonym łóżkiem o wymiarach 2054x1137 mm. Okna pojazdu wyposażono w moskitiery.
Nowością są także indywidualne fotele zamiast tylnej kanapy. Siedzenia można ustawić niezależnie zgodnie z osobistymi preferencjami. Pod wszystkimi pojedynczymi siedzeniami, a także w fotelach kierowcy i pasażera z przodu, znajdują się praktyczne szuflady. Duża liczba 45-watowych portów USB-C gwarantuje też, że urządzeniom mobilnym nigdy nie zabraknie energii.
California Beach Camper jest wyposażona w mini-kuchnię z tyłu. Kuchnia z jednopalnikową kuchenką gazową, szufladą na sztućce i dodatkowym schowkiem, znajduje się w module zamontowanym na stałe w przestrzeni ładunkowej. W celu użycia, moduł kuchenny jest wysuwany do tyłu przy uniesionej pokrywie bagażnika. Po lewej stronie obok modułu kuchennego znajduje się skrzynka technologiczna wyposażona między innymi w gniazdo zasilania 230 V.
Aneks kuchenny w modelach California Coast i California Ocean został tak zamontowany, aby można było opuścić wnętrze pojazdy po otwarciu drzwi. Ponieważ nie sięga już do fotela kierowcy, stworzono tam dodatkową przestrzeń. Można ją wykorzystać na przykład na składany stolik, który można nie tylko otworzyć na zewnątrz jako praktyczną półkę w aneksie kuchennym, ale także do wewnątrz jako mały stół jadalny lub jako przedłużenie blatu kuchennego w kierunku siedzenia kierowcy.
Szafki są podobne do tych z poprzednika, ale oferują jeszcze bardziej praktyczny układ. Patrząc od strony pokrywy bagażnika, po lewej stronie ponownie znajduje się szafka ze schowkami. Znajdują się tu również bezpieczniki części mieszkalnej. Szafka ta nie służy już jednak do wyjmowania butli gazowej - dostęp do niej jest teraz znacznie łatwiejszy przez małe drzwiczki w przestrzeni bagażowej. Szyjka wlewu zbiornika świeżej wody znajduje się teraz pod szafką - dla większego bezpieczeństwa. Tuż obok znajduje się przyłącze zewnętrznego prysznica.
W zabudowie po lewej stronie, zamiast głębokiej szafy, znajduje się teraz szafka z przesuwanymi drzwiami, która oferuje miejsce na przykład na przybory kuchenne. Na prawo od niej zaczyna się blat roboczy, zakrywający kuchenkę i zlewozmywak. Poniżej znajduje się kolejna szafka ze schowkami. Lodówka, która w poprzednim modelu otwierała się do góry, została zastąpiona znacznie praktyczniejszą lodówką wysuwaną w stylu Grand California.
Wszystkie Nowe Californie, począwszy od wersji Beach Tour, są wyposażone w zupełnie nową jednostkę sterującą kamperem, zamontowaną w słupku C, po stronie pasażera. Wszystkie funkcje kampera można teraz kontrolować i sprawdzać z poziomu wyświetlacza. Alternatywnie, można je również obsługiwać za pomocą odpowiedniej aplikacji samochodowej w systemie infotainment lub aplikacji California on Tour na smartfonie. W materiale wykorzystano zdjęcia producenta.