Już raz się udało. Gdy w 2023 r. BMW pokazało jakże odważny projekt nowego sedana Vision Neue Klasse to odzew był nadzwyczaj pozytywny. "Prawdziwe dzieło sztuki", "rewelacja", "powrót do korzeni", "wyczekiwany powrót rekina" – to tylko kilka cytatów ze światowych mediów. Gdy sam po raz pierwszy zobaczyłem nowy koncept na żywo to początkowo miałem mieszane uczucia. Już po kilku minutach zmieniłem zdanie – znakomity!
Czy podobnie będzie z nowym modelem plasującym się w segmencie SUV (oczywiście BMW konsekwentnie używa określenia SAV)? Zapewne tak. BMW jest pewne swego i kontynuuje nową linię wzornictwa. I nie tylko wzornictwa. Neue Klasse X to już samochód elektryczny (znamienne jednak, że władze koncernu nie zamierzają tak szybko rezygnować z napędu spalinowego jak konkurencja), który będzie się wyróżniać nie tylko wzornictwem. Niemcy obiecują jeszcze lepszą wydajność napędu szóstej generacji, więcej przyjemności z jazdy (to już odpowiedzialność ekipy zajmującej się zawieszeniem) oraz wyjątkowe wrażenia z użytkowania pokładowej elektroniki. A ta zaś wiąże się z tzw. supermózgami, czyli bardzo zaawansowanymi komputerami pokładowymi. I do tego zadziwiająco mocnymi. Moc obliczeniowa jest aż dziesięciokrotnie wyższa od dotychczas stosowanych komputerów.
Na pokładzie nie zabraknie technologii zaczerpniętej od technologicznego giganta zza oceanu. BMW sięga po Android Automotive w swoim najnowszym OS 9 generacji. Otwartą kwestią pozostaje tylko jak mocno zintegruje auto z usługami Google. A to nie jest takie oczywiste w branży. Coraz więcej firm sięga bowiem po Android ale jednocześnie rezygnuje z usług takich jak asystent głosowy, sklep Play czy nawigacja Google Maps.
Jak wam się podoba wnętrze? Styliści BMW ulegli pokusie umieszczenia dużego ekranu w konsoli. Zadbali przy tym o dodatkowy pas z ekranem Panoramic Vision rozciągającym się na całej szerokości deski rozdzielczej. Przypomina mi to nieco czasy eksperymentów stylistów Renault (okres świetności modelu Espace). Skorzysta z niego nie tylko kierowca ale i pasażer.
Szeroki ekran to nie wszystko. Równie ważne jest wnętrze wyprodukowane z materiałów pochodzących z recyklingu oraz wolnego od ropy naftowej materiału Verdana. Z czego wykonano panele na drzwiach i konsoli środkowej? To przetworzone tworzywa sztuczne odzyskane z mórz. Wśród nich m.in. wyrzucone sieci rybackie.
Technika napędu szóstej generacji w BMW? Na więcej szczegółów trzeba jeszcze poczekać. Wiemy już na pewno, że inżynierowie sięgnęli po okrągłe ogniwa litowo-jonowe i instalację 800 V. Można będzie także liczyć na dużą moc ładowania (samochód ładuje się o ok 30 proc. szybciej). Innymi słowy w 10 min. zyskasz nawet do 300 km zasięgu o ile trafisz na odpowiednio mocną ładowarkę. W trakcie jazdy zużyjesz zaś mniej prądu (wydajność zwiększona o 25 proc.) dzięki nowej konstrukcji opon i przekonstruowanemu układowi hamulcowemu (lepszy odzysk energii).
A kiedy będzie można wypróbować BMW Neue Klasse? Niedługo. Produkcja ruszy już w przyszłym roku. Znamienne, że nie będzie to niemiecka produkcja. Nowe BMW dotrze do klientów z nowych zakładów na Węgrzech. Pora oswoić się z "Made in Hungary".