BMW Vision Neue Klasse X. Zapomnij o zwykłym BMW iX3 czy X5 oraz wielkich nerkach

Nie. To nie jest żaden nowy elektryczny SUV. To znów niemiecki SAV, czyli sport activity vehicle. BMW szykuje dla swoich miłośników kolejną rewolucję. Koniec z wielkimi nerkami i nudnym wzornictwem. Czas na Neue Klasse X, który trafi do salonów już w przyszłym roku. Gotowi na zmianę?

Już raz się udało. Gdy w 2023 r. BMW pokazało jakże odważny projekt nowego sedana  Vision Neue Klasse to odzew był nadzwyczaj pozytywny. "Prawdziwe dzieło sztuki", "rewelacja", "powrót do korzeni", "wyczekiwany powrót rekina" – to tylko kilka cytatów ze światowych mediów. Gdy sam po raz pierwszy zobaczyłem nowy koncept na żywo to początkowo miałem mieszane uczucia. Już po kilku minutach zmieniłem zdanie – znakomity!

Zobacz wideo Są takie samochody, które przyspieszają bicie serca. Testujemy BMW M3 [autopromocja]

Czy podobnie będzie z nowym modelem plasującym się w segmencie SUV (oczywiście BMW konsekwentnie używa określenia SAV)? Zapewne tak. BMW jest pewne swego i kontynuuje nową linię wzornictwa. I nie tylko wzornictwa. Neue Klasse X to już samochód elektryczny (znamienne jednak, że władze koncernu nie zamierzają tak szybko rezygnować z napędu spalinowego jak konkurencja), który będzie się wyróżniać nie tylko wzornictwem. Niemcy obiecują jeszcze lepszą wydajność napędu szóstej generacji, więcej przyjemności z jazdy (to już odpowiedzialność ekipy zajmującej się zawieszeniem) oraz wyjątkowe wrażenia z użytkowania pokładowej elektroniki. A ta zaś wiąże się z tzw. supermózgami, czyli bardzo zaawansowanymi komputerami pokładowymi. I do tego zadziwiająco mocnymi. Moc obliczeniowa jest aż dziesięciokrotnie wyższa od dotychczas stosowanych komputerów.

BMW Vision Neue Klasse X i BMW Vision Neue Klasse
BMW Vision Neue Klasse X i BMW Vision Neue Klasse BMW. Materiały producenta
BMW Vision Neue Klasse X i BMW Vision Neue Klasse
BMW Vision Neue Klasse X i BMW Vision Neue Klasse BMW. Materiały producenta

Android w BMW

Na pokładzie nie zabraknie technologii zaczerpniętej od technologicznego giganta zza oceanu. BMW sięga po Android Automotive w swoim najnowszym OS 9 generacji. Otwartą kwestią pozostaje tylko jak mocno zintegruje auto z usługami Google. A to nie jest takie oczywiste w branży. Coraz więcej firm sięga bowiem po Android ale jednocześnie rezygnuje z usług takich jak asystent głosowy, sklep Play czy nawigacja Google Maps.

Jak wam się podoba wnętrze? Styliści BMW ulegli pokusie umieszczenia dużego ekranu w konsoli. Zadbali przy tym o dodatkowy pas z ekranem Panoramic Vision rozciągającym się na całej szerokości deski rozdzielczej. Przypomina mi to nieco czasy eksperymentów stylistów Renault (okres świetności modelu Espace). Skorzysta z niego nie tylko kierowca ale i pasażer.

BMW Vision Neue Klasse X
BMW Vision Neue Klasse X BMW. Materiały producenta

Stare sieci rybackie w BMW

Szeroki ekran to nie wszystko. Równie ważne jest wnętrze wyprodukowane z materiałów pochodzących z recyklingu oraz wolnego od ropy naftowej materiału Verdana. Z czego wykonano panele na drzwiach i konsoli środkowej? To przetworzone tworzywa sztuczne odzyskane z mórz. Wśród nich m.in. wyrzucone sieci rybackie.

BMW Vision Neue Klasse X
BMW Vision Neue Klasse X BMW. Materiały producenta

Technika napędu szóstej generacji w BMW? Na więcej szczegółów trzeba jeszcze poczekać. Wiemy już na pewno, że inżynierowie sięgnęli po okrągłe ogniwa litowo-jonowe i instalację 800 V. Można będzie także liczyć na dużą moc ładowania (samochód ładuje się o ok 30 proc. szybciej). Innymi słowy w 10 min. zyskasz nawet do 300 km zasięgu o ile trafisz na odpowiednio mocną ładowarkę. W trakcie jazdy zużyjesz zaś mniej prądu (wydajność zwiększona o 25 proc.) dzięki nowej konstrukcji opon i przekonstruowanemu układowi hamulcowemu (lepszy odzysk energii).

A kiedy będzie można wypróbować BMW Neue Klasse? Niedługo. Produkcja ruszy już w przyszłym roku. Znamienne, że nie będzie to niemiecka produkcja. Nowe BMW dotrze do klientów z nowych zakładów na Węgrzech. Pora oswoić się z "Made in Hungary".

Więcej o: