Nowa sportowa limuzyna mierząca nieco ponad 5 metrów długości, choć zachowała charakterystyczne linie i proporcje, prezentuje się inaczej. Design nadwozia zdecydowanie się wyostrzył. Zderzaki mają masywniejsze kształty, inaczej też narysowano reflektory, które otrzymały nową sygnaturę świetlną. Kolejną nowością są opcjonalne 21-calowe felgi z centralną śrubą. Więcej o nowych samochodach piszemy na Gazeta.pl.
Inaczej przedstawia się także wnętrze. Koncepcja sterowania została przejęta z modelu Taycan. Oznacza to zakrzywiony i w pełni cyfrowy wyświetlacz zegarów o przekątnej 12,6", opcjonalny wyświetlacz przezierny i zgrupowanie elementów sterujących istotnych podczas jazdy w bezpośrednim sąsiedztwie kierownicy. Dzięki temu obsługa funkcji Panamery ma być prostsza we wszystkich sytuacjach na drodze, a zwłaszcza podczas dynamicznej jazdy. Aby dostosować program jazdy czy systemy wspomagania, kierowca nie musi odrywać wzroku od drogi.
Wzrok przykuwa też nowa kierownica, zmieniony tunel centralny i usunięta z tunelu środkowego dźwignia zmiany biegów. Opcjonalny wyświetlacz dla pasażera z przodu ściśle integruje go z doświadczeniem jazdy. Na żądanie ekran o przekątnej 10,9 cala wyświetla dane dotyczące osiągów. Umożliwia także obsługę systemu informacyjno-rozrywkowego oraz strumieniowe przesyłanie wideo, gdy Panamera jest w ruchu. Aby nie rozpraszać kierującego, zawartość wyświetlacza dla pasażera nie jest widoczna z fotela kierowcy.
W Polsce można już konfigurować i zamawiać nową Panamerę. Klienci mają do wyboru trzy wersje: Panamera, Panamera 4, Panamera Turbo E-Hybrid. Produkcja w fabryce w Lipsku już została rozpoczęta, a sprzedaż ruszyła. Dostawy do europejskich klientów będą realizowane od marca 2024 r. W porównaniu do poprzednika model oferuje rozszerzone wyposażenie standardowe, które zawiera m.in. dwukomorowe zawieszenie pneumatyczne, reflektory matrycowe LED Matrix, wspomaganie parkowania ParkAssist, przełącznik trybów jazdy na kierownicy, czy chłodzony schowek na smartfon z funkcją ładowania indukcyjnego.
Nowa Panamera już standardowo jest wyposażona w dwukomorowe, dwuzaworowe zawieszenie pneumatyczne z systemem Porsche Active Suspension Management (PASM). Technika dwuzaworowa pozwala rozdzielić etapy odbicia i ugięcia w regulacji amortyzatora, dzięki czemu oferuje jeszcze szerszą rozpiętość pomiędzy komfortem a sportowym charakterem: system harmonijnie tłumi wstrząsy spowodowane poprzecznymi nierównościami i uszkodzeniami nawierzchni, a jednocześnie zapewnia większą stabilność nadwozia podczas ofensywnej jazdy. Dodatkowo dynamikę prowadzenia można udoskonalić dzięki opcjonalnej skrętnej tylnej osi.
Ponadto jako opcja w wariancie E-Hybrid dostępne jest innowacyjne aktywne zawieszenie Porsche Active Ride, oferujące niespotykane dotąd połączenie komfortu z dynamiką jazdy. Podwozie utrzymuje nadwozie auta przez cały czas równolegle do jezdni – nawet w trakcie dynamicznych manewrów hamowania, skrętu czy przyspieszania. Jak informuje producent, podczas łagodnej jazdy Porsche Active Ride niemal całkowicie pochłania nierówności.
Jeśli włączony zostanie odpowiedni tryb, zawieszenie Porsche Active Ride może wręcz nadkompensować tendencje do przechyłów i ruchów wzdłużnych, zmniejszając oddziaływanie sił przyspieszenia na podróżujących. Przy tym ustawieniu nowa Panamera wchodzi w zakręty niczym motocykl. W trakcie dynamicznego przyspieszania ściąga do dołu przód samochodu, a przy hamowaniu – tył. Na postoju zawieszenie Porsche Active Ride zwiększa prześwit do wysokości, która ułatwia wsiadanie i wysiadanie.
Nowe Porsche Panamera oferuje łącznie cztery hybrydowe napędy plug-in – E-Hybrid. Wszystkie warianty E-Hybrid charakteryzują się lepszymi osiągami i efektywnością, w tym większym zasięgiem w trybie elektrycznym. Panamera Turbo E-Hybrid jest napędzana silnikiem 4.0 V8 biturbo. Sama jednostka elektryczna generuje moc 140 kW (190 KM), a moc systemowa wynosi 500 kW (680 KM) i 930 Nm. Napęd na koła trafia poprzez 8-biegową przekładnię dwusprzęgłową PDK. Auto od 0 do 100 km/h przyspiesza w 3,2 s i rozwija prędkość maksymalną 315 km/h. Pojemność akumulatora wynosi obecnie 25,9 kWh. Zapewnia to do 91 km zasięgu w trybie elektrycznym w cyklu mieszanym WLTP lub 83–93 km w cyklu miejskim. Pokładowa ładowarka AC ma moc 11 kW.
Warianty Panamera i Panamera 4 są napędzane silnikiem 2.9 V6 biturbo o zoptymalizowanych parametrach. Jednostka wytwarza moc 353 KM i 500 Nm maksymalnego momentu obrotowego, co oznacza przyrost względem poprzednika o 23 KM i 50 Nm. Panamera sprint do 100 km/h zalicza w 5,2 s i rozpędza się do 272 km/h. Odmiana Panamera 4 z napędem na wszystkie koła rozpędza się do 100 km/h w 4,8 sekundy i osiąga 270 km/h.
Nowa Panamera staje się integralną częścią cyfrowego ekosystemu kierowcy. Aby zalogować się w samochodzie przy użyciu osobistego identyfikatora Porsche ID, wystarczy zeskanować smartfonem kod QR wyświetlany na ekranie PCM. Do łączenia smartfona i auta można wykorzystać Apple CarPlay lub Android Auto. Integracja funkcji samochodu z aplikacji My Porsche z interfejsem Apple CarPlay umożliwia zoptymalizowane działanie cyfrowych rozwiązań i zapewnia ich wyraźniejszy przegląd. Funkcjami takimi jak klimatyzacja, masaż siedzeń czy ambientowe oświetlenie można teraz sterować bezpośrednio za pomocą Apple CarPlay lub poprzez asystenta głosowego Siri.
Gama systemów wspomagających kierowcę została unowocześniona. Standardowy Aktywny asystent ograniczenia prędkości współpracuje teraz z funkcją rozpoznawania znaków drogowych. Jeżeli system jest aktywny, Panamera automatycznie nie będzie poruszała się szybciej, niż wynosi aktualne ograniczenie. Porsche InnoDrive z adaptacyjnym tempomatem współpracuje z aktywnym prowadzeniem po pasie ruchu i Asystentem skrzyżowań. Oferta obejmuje też Asystenta omijania przeszkody. Podczas zautomatyzowanego parkowania kierowca nie musi już znajdować się w samochodzie, kontrolując proces parkowania za pomocą smartfona (system Remote ParkAssist). Porsche standardowo wyposaża nową linię modelową Panamera w reflektory LED Matrix. Opcjonalnie dostępny jest system oświetlenia LED Matrix HD o wysokiej rozdzielczości i zasięgu do 600 metrów.