Nowe MINI Countryman to największe MINI, które po raz pierwszy jest w pełni elektryczne

Nowe MINI Countryman to już trzecia generacja wesoło wyglądającego crossovera. Rozmiary zewnętrzne urosły, w kabinie jest więcej przestrzeni, a design stał się bardziej minimalistyczny. Auto po raz pierwszy jest w pełni elektryczne, gwarantując jazdę bez lokalnej emisji spalin. Napęd spalinowy również będzie oferowany.

MINI Countryman urosło. Jest wyższe o 6 cm i dłuższe o 13 cm w porównaniu z poprzednim modelem. Nadwozie dokładnie mierzy 4433 mm długości, 1843 mm szerokości i 1656 mm wysokości. Większy rozstaw osi wynoszący 2692 mm przekłada się nie więcej obszaru w kabinie i jeszcze bardziej zwiększa komfort jazdy. Bagażnik ma pojemność 460 litrów, a po złożeniu tylnej kanapy przestrzeń przewozowa rośnie do 1450 l. Więcej o samochodach elektrycznych piszemy na stronie głównej Gazeta.pl.

Pozycję tylnego rzędu siedzeń można regulować w zakresie do 13 cm, uzyskując więcej przestrzeni na nogi z tyłu lub dodatkowe miejsce w bagażniku. Nachylenie oparć trzech tylnych siedzeń można też indywidualnie regulować w sześciu pozycjach w zakresie 12 stopni. Ponadto schowek pod podłogą kufra zapewnia miejsce na akcesoria. Dodatkową użyteczność oferuje też wysuwany i chowany elektrycznie opcjonalny hak holowniczy. Dopuszczalna masa holowanej przyczepy wynosi do 1200 kg.

 

Wyrazisty minimalizm

Zupełnie nowy Countryman ma znacznie bardziej wygładzoną karoserię w porównaniu z poprzednikiem. Takie podejście wpłynęło na poprawę aerodynamiki - współczynnik Cx wynosi 0,26 (w poprzedniku Cx wynosił 0,31). Design jest minimalistyczny i wyrazisty zarazem. Wydłużona karoseria osadzona na dużych kołach (maksymalnie 20-calowych) ma krótkie zwisy i łączy klasyczne cechy stylistyczne MINI z atletycznymi kształtami nadwozia. 

Auto ma lekko wypukły dach, który może mieć kontrastowy kolor, na nowo zaprojektowane słupki C i charakterystyczny czarny pas okien biegnących dookoła nadwozia. Przód otrzymał nową ośmiokątną atrapę chłodnicy. W jej powierzchnię wbudowany jest niewielki czujnik radarowy obsługujący większą liczbę funkcji systemów wspomagających kierowcę. Zmianie uległ kształt zarówno przednich reflektorów, jak i tylnych lamp. Opcjonalnie istnieje możliwość przełączania trzech sygnatur elementów świateł dziennych w lampach przednich i tylnych. Ponadto wszystkie tryby świetlne rozpoczynają się i kończą specjalnie zaaranżowaną animacją powitalną i pożegnalną. 

Nowe elektryczne MINI Countryman
Nowe elektryczne MINI Countryman Fot. MINI

Cztery linie stylistyczne

Model oferowany będzie w czterech różnych liniach stylistycznych. Essential Trim oferuje najbardziej klarowny, minimalistyczny wygląd ogólny. Classic Trim widać będzie przede wszystkim we wnętrzu, a Favoured Trim wyróżnia się wyrazistymi detalami na zewnątrz. Wariant John Cooper Works (JCW) dzięki specjalnej stylistyce przodu i tyłu kładzie maksymalny akcent na sportowy charakter.

Nowe cyfrowe wnętrze

W nowym MINI Countryman ma deskę rozdzielczą zredukowaną do minimum. Nie ma dodatkowego wyświetlacza za kierownicą, a przyciski obsługują tylko podstawowe funkcje. Wszystkie istotne informacje pojawiają się na opcjonalnym wyświetlaczu Head-Up. Atmosfera we wnętrzu jest przytulna i charakteryzuje się ciepłymi, przyjemnymi materiałami. Opcjonalny szklany dach panoramiczny wpuszcza do kabiny dużo światła.

Fotele poza standardowymi mogą być także sportowe i opcjonalnie zawierać elektryczną regulację z funkcją pamięci. Opcjonalna funkcja masażu zapewnia dodatkowy relaks. Panel klasycznej dźwigni zmiany biegów został wyeliminowany. W tunelu centralnym wygospodarowano półki, schowki i uchwyty na pojemniki z napojami. Pomiędzy przednimi fotelami znajduje się szeroki, regulowany wzdłużnie podłokietnik środkowy zwiększający komfort siedzenia.

MINI Countryman trzecia generacja
MINI Countryman trzecia generacja Fot. MINI

Wyświetlacz OLED w centrum

Wysokiej rozdzielczości wyświetlacz centralny OLED wyznacza nowy standard. Element ten analogicznie nawiązuje do okrągłego zestawu wskaźników poprzedników. Ekran z systemem MINI Operating System 9 umożliwia obsługę wszystkich funkcji pojazdu dotykowo lub za pomocą poleceń głosowych (asystent aktywowany hasłem "Hej, MINI"). Średnica cienkiego wyświetlacza wzrosła do 240 mm, a jego obsługa wzorowana jest na smartfonach.

W górnym obszarze wyświetlane są najważniejsze informacje, takie jak prędkość i poziom naładowania akumulatora. Dotknięcie wskaźnika prędkości powoduje wyświetlenie znacznie większego prędkościomierza na całej powierzchni ekranu. W menu Home po lewej i prawej stronie aktualnej funkcji menu wyświetlane są miniatury kolejnych widżetów. Wybiera się je, przesuwając poziomo do środka. W dolnej części wyświetlacza OLED można w dowolnym momencie bezpośrednio wybierać punkty menu nawigacji, multimediów, telefonu i klimatyzacji. Wszystkie pozostałe funkcje obsługuje się w menu w taki sam sposób, jak w smartfonach. Wyświetlacz powraca do ustawienia podstawowego za dotknięciem przycisku Home.

Nowe elektryczne MINI Countryman
Nowe elektryczne MINI Countryman Fot. Bernhard Filser

Crossover z napędem elektrycznym

W pełni elektryczne MINI Countryman trzeciej generacji oferowane jest w dwóch poziomach mocy. Silnik elektryczny wariantu E ma moc 150 kW (204 KM) i 250 Nm. Jednostka zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,6 s i prędkość maksymalną 170 km/h. W wersji SE ALL4 dwa silniki elektryczne o mocy 230 kW (313 KM) i 494 Nm tworzą napęd na wszystkie koła i umożliwiają przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 5,6 s. Prędkość maksymalna wynosi 180 km/h. Pojemność energetyczna netto akumulatora wynosi 66,45 kWh. Countryman E legitymuje się zasięgiem do 462 km w cyklu testowym WLTP, a Countryman SE ALL4 przejedzie do 433 km.

Akumulator można ładować prądem przemiennym o mocy 22 kW. W obu elektrycznych modelach możliwe jest szybkie ładowanie prądem stałym o mocy 130 kW. Dzięki temu niecałe 30 minut na stacji szybkiego ładowania wystarczy, aby naładować akumulator od 10 proc. do 80 proc. pojemności. Podczas prowadzenia do stacji szybkiego ładowania za pośrednictwem nawigacji MINI akumulator wysokonapięciowy jest z wyprzedzeniem doprowadzany do temperatury idealnej do wydajnego ładowania przy aktualnej pogodzie. Szczególnie w niskich temperaturach zewnętrznych może to znacznie skrócić czas ładowania.

Nowe MINI Countryman z napędem spalinowym

Producent informuje, że nowe MINI Countryman będzie również oferowane z wydajnymi silnikami benzynowymi. Pojawi się MINI Countryman C z napędem na przednie koła, MINI Countryman S ALL4 z napędem na wszystkie koła oraz MINI Countryman JCW ALL4 jako model o podwyższonych osiągach. Jednostka wysokoprężna również będzie dostępna w ofercie.

Zobacz wideo Kierowca BMW potrącił kobietę z dzieckiem na przejściu dla pieszych
Więcej o: