MINI Cooper piątej generacji jest w pełni elektryczny i ma minimalistyczne wnętrze

Zupełnie nowy MINI Cooper został oficjalnie zaprezentowany. To już piąta generacja miejskiego malucha, którą dopadła rewolucja w dziecinie napędu. Auto jest w pełni elektryczne, ale poza tym zachowało rozpoznawalny kształt, nie zatraciło wesołego charakteru i wciąż pełno w nim nawiązań do historii i tradycji.

Piąta generacja trzydrzwiowego malucha jest typowym MINI i jednocześnie symbolem w pełni elektrycznej przyszłości marki. Auto ma użytkownikom gwarantować mobilność bez lokalnej emisji spalin i jednocześnie dostarczać frajdę z jazdy. Sylwetka ma proporcje typowe dla tego modelu - krótkie zwisy karoserii, krótką maskę i długi rozstaw osi z dużymi kołami. W wyglądzie nowością są zlicowane klamki drzwi, brak charakterystycznych poszerzeń nadkoli czy klasycznych ozdobników bocznych. Zabiegi te wpłynęły na wyjątkową aerodynamikę - współczynnik Cx wynosi 0,28. Więcej o samochodach elektrycznych piszemy na stronie głównej Gazeta.pl.

Przód pojazdu zachował okrągły kształt reflektorów (wykorzystują w pełni LED-ową technologię oświetlenia) i efektowną atrapę chłodnicy, które razem tworzą rozpoznawalną twarz MINI. Zupełnie inaczej prezentują się natomiast lampy tylne. Pionowy układ diodowych świateł ma nowy kształt. Powierzchnia szyb wciąż charakterystycznie płynnie otacza nadwozie, a dach cały czas może być kontrastowy.

Cztery linie stylistyczne

Elektryczne MINI Cooper dostępne będzie w czterech różnych liniach stylistycznych. Essential Trim oferuje najbardziej klarowny, minimalistyczny wygląd ogólny. Classic Trim to najbardziej klasyczne podejście do konfiguracji wnętrza, a Favoured Trim wyróżnia się wyrazistymi detalami na zewnątrz. John Cooper Works Trim odznaczać się będzie specjalną sportową stylistyką przodu i tyłu.

 

Wnętrze zaprojektowane na nowo

Wewnątrz przednia część kabiny nowego MINI nawiązuje do słynnego minimalistycznego designu klasycznych Mini. W pierwszym modelu Mini wynalazca Alec Issigonis w 1959 roku zaprojektował wnętrze z okrągłym zestawem wskaźników pośrodku i charakterystycznym panelem przełączników poniżej. W nowym MINI Cooper te dwa elementy oraz kierownica tworzą maksymalnie purystyczne wnętrze.

Redukcja do niezbędnego minimum objęła ograniczenie liczby przycisków. Znajdujący się za kierownicą opcjonalny wyświetlacz Head-Up wyświetla wszystkie istotne informacje w bezpośrednim polu widzenia kierowcy. Wypukła deska rozdzielcza ma po raz pierwszy tekstylne obicie i w smukły sposób wkomponowane w nią nawiewy powietrza. W zależności od linii stylistycznej oferowane są różne kolory powierzchni i tapicerek. Nie zabraknie także oświetlenia nastrojowego.

Fotele oferowane będą w wersji podstawowej oraz w wersji JCW. W 200-litrowym bagażniku w dodatkowym schowku pod podłogą można przechowywać dodatkowe akcesoria bagażowe. Złożenie dzielonego w proporcjach 60:40 oparcia kanapy tylnej pozwala zwiększyć przestrzeń bagażową do 800 litrów.

Nowe MINI Cooper - wnętrze piątej generacjiNowe MINI Cooper - wnętrze piątej generacji Fot. Bernhard Filser

Wyświetlacz OLED w centrum

Wysokiej rozdzielczości wyświetlacz centralny OLED wyznacza nowy standard. Element ten analogicznie nawiązuje do okrągłego zestawu wskaźników poprzedników. Ekran z systemem MINI Operating System 9 umożliwia obsługę wszystkich funkcji pojazdu dotykowo lub za pomocą poleceń głosowych (asystent aktywowany hasłem "Hej, MINI"). Średnica cienkiego wyświetlacza wzrosła do 240 mm, a jego obsługa wzorowana jest na smartfonach.

W górnym obszarze wyświetlane są najważniejsze informacje, takie jak prędkość i poziom naładowania akumulatora. Dotknięcie wskaźnika prędkości powoduje wyświetlenie znacznie większego prędkościomierza na całej powierzchni ekranu. W menu Home po lewej i prawej stronie aktualnej funkcji menu wyświetlane są miniatury kolejnych widżetów. Wybiera się je, przesuwając poziomo do środka. W dolnej części wyświetlacza OLED można w dowolnym momencie bezpośrednio wybierać punkty menu nawigacji, multimediów, telefonu i klimatyzacji. Wszystkie pozostałe funkcje obsługuje się w menu w taki sam sposób, jak w smartfonach. Wyświetlacz powraca do ustawienia podstawowego za dotknięciem przycisku Home.

Obszar pod deską rozdzielczą ma nowy panel przełączników. Pięć indywidualnie zaprojektowanych przełączników umożliwia bezpośrednią obsługę najważniejszych funkcji (hamulec postojowy, dźwignia biegów, przycisk start/stop, przełącznik trybów Experience, regulacja głośności). Panel klasycznej dźwigni zmiany biegów został wyeliminowany. 

Elektryczne MINI Cooper z systemem MINI Operating System 9Elektryczne MINI Cooper z systemem MINI Operating System 9 Fot. Bernhard Filser

W pełni elektryczne MINI

Nowe elektryczne MINI oferowane będzie jako Cooper E, a w odmianie z wyższą mocą i większym zasięgiem jako Cooper SE. Silnik elektryczny wersji E wytwarza moc 135 kW (184 KM) i 290 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 7,3 s. Wariant Cooper SE oferuje moc 160 kW (218 KM) i 330 Nm i osiąga setkę w 6,7 s. Zasięg MINI Cooper E z akumulatorem wysokonapięciowym o pojemności energetycznej 40,7 kWh wynosi 305 km. W MINI Cooper SE z akumulatorem 54,2 kWh obliczony zasięg zwiększa się do maksymalnie 402 km. Ustawienia auta wybiera się zdefiniowanymi trybami jazdy. Brzmienie pojazdu wytwarza cyfrowy system MINI Sound.

Konstrukcja auta z nieznacznie zwiększonym rozstawem kół i osi, zapewnia poprawiony komfort i bardziej sportowe wrażenia z jazdy. Nisko osadzony punkt ciężkości dzięki akumulatorowi wysokonapięciowemu w podłodze gwarantuje doskonałą stabilność na jezdni. Szerokość opon opcjonalnych 17- i 18-calowych obręczy kół została zwiększona o 10/20 mm do 205/225 mm, aby zapewnić typowe dla MINI, gokartowe wrażenia zza kierownicy. Obręcze kół oferowane są w rozmiarach od 16 do 18 cali. Szereg nowych systemów wspomagających kierowcę ułatwia codzienną jazdę.

Uproszczone i wydajne ładowanie akumulatora

Akumulator można ładować prądem przemiennym o mocy 11 kW. W MINI Cooper E możliwe jest szybkie ładowanie prądem stałym z mocą 75 kW, a w Cooper SE z mocą do 95 kW. Umożliwia to naładowanie akumulatora od 10 proc. do 80 proc. w niecałe 30 minut na odpowiedniej stacji szybkiego ładowania. Aktywna nawigacja za pośrednictwem MINI Navigation z wyprzedzeniem doprowadza akumulator wysokonapięciowy do temperatury idealnej do wydajnego ładowania w zależności od warunków pogodowych. Szczególnie w niskich temperaturach zewnętrznych może to znacznie skrócić czas ładowania. W materiale wykorzystano zdjęcia producenta.

Zobacz wideo Koparką tyłem wjechał na przejazd kolejowy i na nim utknął
Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.