Rosja produkuje to auto od 65 lat. W 2023 r. pokazali jubileuszową edycję

Postęp techniczny w Rosji liczy się w dekadach. UAZ już od 65 lat produkuje ten sam model popularnego samochodu dostawczego. Rosjanie przyznali się nawet, że przez tyle lat pojazd doczekał się zaledwie kilku nieznacznych modyfikacji. Najwyższy czas na coś nowego. Oto limitowana, jubileuszowa edycja z okazji 65 urodzin popularnej buchanki.

Buchanek, bohanka albo bohenek. Oto nazwy, jakich doczekał się jeden z najstarszych samochodów w Rosji. UAZ Cargo (452) produkowany jest bez większych zmian już 65 lat (tak przynajmniej twierdzi producent, który uwzględnił także wcześniejszy model 450)! Jak dotąd nic nie wskazuje na to, by weteran zniknął z taśm produkcyjnych zakładów w Uljanowsku. Póki są klienci póty UAZ będzie kontynuować produkcję. Niewykluczone, że za kilka lat doczekamy edycji z okazji 70. urodzin.

Zobacz wideo Motocykl wbił się w osobówkę przez nieustąpienie pierwszeństwa podczas skrętu

Nie tylko dla Rosjan to legenda (firma porównuje auto do prostoty karabinów Kałasznikowa). Samochód stworzony w czasach ZSRR m.in. z myślą o wojsku jest bardzo ceniony mimo dość archaicznej konstrukcji. Nabywcy cenią przede wszystkim zadziwiającą dzielność podczas jazdy w terenie (w standardzie napęd na wszystkie koła z opcją napędu tylnego, by oszczędzić paliwo). W tej mierze kierowca buchanki może zawstydzić wielu użytkowników nowoczesnych i bojowo wyglądających nowoczesnych SUV. Gorzej na asfalcie. Z rosyjskim silnikiem ZMZ 2,7 l 112 KM (motor spełnia przestarzałą normę Euro O) auto nie jest szczególnym sprinterem (nie dziwi zatem, że wersje dostępne w Polsce oferowane są z polskimi dieslami Andoria lub dawnym regenerowanym rosyjskim V8 z GAZ 66).

Sprint od 0 do 100 km/h? Producent kończy pomiar przy 80 km/h

Osiągi są oczywiście znacznie gorsze od właściwości terenowych. Deklarowana prędkość maksymalna zależnie od wersji wynosi od 115 km/h do 127 km/h. Znamienne, że producent podaje dane o przyspieszeniu tylko w zakresie od 0 do 80 km/h. Zależnie od odmiany na osiągnięcie 80 km/g potrzeba od 11,2 s do 12,4 s.

UAZ buchanka - rocznicowa edycja modeluUAZ buchanka - rocznicowa edycja modelu UAZ. Materiały producenta

UAZ buchanka - rocznicowa edycja modeluUAZ buchanka - rocznicowa edycja modelu UAZ. Materiały producenta


Co znajdziemy w rocznicowej odmianie? Zapewne wszystko, co najlepsze może zaoferować fabryka zmagająca się z sankcjami. Na pewno zadbano o krzykliwy kolor i oryginalną nazwę lakieru. Buhanka 65th Anniversary Edition dostępna jest w wersji zielonej (lakier Rapotr) i żółtej (Lemon Yellow). Samochód oferowany jest w siedmiomiejscowej odmianie kombi z seryjną wyciągarką i masywną osłoną części przedniej. W standardzie montowane są opony do jazdy w terenie (zdecydowanie bardziej agresywny bieżnik niż w pozostałych odmianach) Maxxis AT980, dodatkowy zbiornik paliwa, powiększony akumulator i podgrzewane siedzenia. Producent chwali się także materiałową tapicerką czy wykładziną podłogową z powłoką antypoślizgową.

UAZ-452 ALT V z polskiej armiiUAZ-452 ALT V z polskiej armii AMW

UAZ-452 ALT V z polskiej armiiUAZ-452 ALT V z polskiej armii AMW

UAZ 452UAZ 452 fot. UAZ

UAZ 452 (2206) z 1985UAZ 452 (2206) z 1985 fot. UAZ



Przejawem nowoczesności jest rosyjski odpowiednik europejskiego systemu automatycznego wzywania pomocy w razie wypadku. W Rosji jest nazywany tak jak system pozycjonowania, czyli ERA-GLONASS. Oczywiście otwartą kwestią pozostaje, czy ktokolwiek przybędzie z pomocą, gdy buchanką zaliczysz efektowną wywrotkę gdzieś w odległej tajdze.

Ile trzeba zapłacić za jeden z najpopularniejszych samochodów dostawczych w Rosji? Rocznicowa odmiana jest znacznie droższa od pozostałych. Wyceniono ją na 1,62 mln rubli (niecałe 70 tys. zł). Zwykłe, skromniej wyposażone siedmioosobowe kombi to wydatek 1,33 mln rubli, czyli ok. 57 tys. zł. W Polsce tyle starczy na takie maluchy jak Kia Picanto (od 60,5 tys. zł).

Więcej o: