Linia Land Cruisera została rozpoczęta w 1951 roku przez Toyotę BJ. Auto zasłynęło jako samochód terenowy, który sprawdzi się w każdych warunkach. Kolejne generacje były dopracowywane na bazie doświadczeń użytkowników ze wszystkich części świata, co przełożyło się na niesamowitą wytrzymałość i niezawodność tego modelu. Do tej pory sprzedano ponad 11,3 mln egzemplarzy Land Cruisera, oferowanego w 170 krajach na świecie. Więcej o nowych samochodach piszemy na stronie głównej Gazeta.pl.
Samochód zachował klasyczną konstrukcję na ramie i podobnie jak nieoferowany w Europie Zachodniej Land Cruiser 300 korzysta z zaadaptowanej platformy GA-F, zwiększającej jego terenowe możliwości. Jednocześnie samochód ma być łatwiejszy w manewrowaniu, a także bardziej komfortowy podczas jazdy w mieście lub w trasie. W porównaniu z poprzednikiem sztywność ramy wzrosła o 50 proc., a łączna sztywność ramy i nadwozia o 30 proc. Poprawiono również ustawienia bazowego zawieszenia w celu zwiększenia zakresu jego pracy w płaszczyźnie góra-dół, co ma kluczowe znaczenie w trakcie jazdy terenowej, gdy co najmniej jedno z kół traci kontakt z podłożem. Auto mierzy 4920 mm długości, 1980 mm szerokości oraz 1870 mm wysokości. Rozstaw osi wynosi 2850 mm.
Już sam wygląd samochodu wzbudza sympatię. Masywne i zarazem praktyczne nadwozie pod wieloma względami przypomina klasyczne Land Cruisery. W jeździe po bezdrożach pomocne okażą się krótkie zwisy, ścięte narożniki oraz zwężona dolna część nadwozia. Jak informuje Toyota, wiele elementów zostało zaprojektowanych tak, by były łatwe do wymiany w razie uszkodzenia. Nisko osadzona maska oraz obniżona linia szyb z większymi oknami bocznymi znacząco poprawiły widoczność kierowcy we wszystkich kierunkach.
Auto będzie można wybrać w dwóch wariantach wyglądu. Obok wersji z prostokątnymi reflektorami, oferowana będzie odmiana specjalna First Edition. Limitowana edycja z okrągłymi reflektorami i dwukolorowym malowaniem nadwozia z lakierami Sand lub Smoky Blue, powstanie w liczbie zaledwie 3000 egzemplarzy. Samochód będzie można zamówić w Europie tylko podczas pierwszego etapu przedsprzedaży, która ruszy w październiku bieżącego roku.
Wnętrze wygląda na solidne i funkcjonalne, co podkreśla deska rozdzielcza z horyzontalnym układem wyświetlaczy, przycisków i przełączników, z których łatwo korzystać także w trakcie jazdy w terenie. Warto także podkreślić, że kabina nowego Land Cruisera dostępna będzie w pięcio- lub siedmiomiejscowej wersji.
Nowa Toyota Land Cruiser jest pierwszą generacją w historii modelu, w której zastosowano elektryczne wspomaganie kierownicy (EPS). Dzięki temu autem będzie łatwiej manewrować, jego prowadzenie będzie bardziej płynne i bezpośrednie, a w trakcie jazdy po nierównościach kierowca nie odczuje tego aż tak bardzo na kole kierownicy. Wprowadzenie elektrycznego wspomagania kierownicy pozwala także na zastosowanie asystenta utrzymania pasa ruchu (LTA), który jest częścią pakietu Toyota Safety Sense. Kolejnym pierwszym razem Land Cruisera, jest zastosowanie w nim możliwości odłączania przedniego drążka stabilizatora. Technologia SDM (Stabiliser with Disconnection Mechanism) umożliwia kierowcy zmianę stanu stabilizatora za pomocą przełącznika na desce rozdzielczej.
System Multi-Terrain Monitor w nowym Land Cruiserze zyskał kamery oraz ekran w jakości HD, dzięki czemu kierowca jeszcze lepiej widzi, co znajduje się wokół samochodu oraz pod nim. System zmiennej charakterystyki napędu w zależności od terenu (Multi-Terrain Select) został ulepszony i automatycznie dopasowuje osiągi do warunków na trasie. Auto poza tym korzysta z najnowszych systemów wsparcia kierowcy podczas jazdy i parkowania Toyota T-Mate, w tym z najnowszej generacji Toyota Safety Sense.
W Europie klienci będą mogli nabyć nowego Land Cruisera z turbodoładowanym silnikiem wysokoprężnym o pojemności 2.8 litra o mocy 204 KM. Motor ten jest znany z Toyoty Hilux i został połączony z ośmiobiegową, automatyczną przekładnią Direct Shift. Ta kombinacja pozwala pociągnąć przyczepę o masie do 3,5 tony. Co ciekawe, na początku 2025 roku do gamy dołączy zelektryfikowany napęd - jednostka 2.8 l zostanie połączona z 48-woltowym układem mild hybrid. W materiale wykorzystano zdjęcia producenta.