Najniebezpieczniejsza pogoda dla motocyklistów. Nie wszyscy zdają sobie z tego sprawę

Drogowe wyzwania dotyczą nie tylko prędkości i przepisów. Jest dużo większa ilość czynników, o których kierujący powinni pamiętać. Szczególnie niebezpiecznym zjawiskiem podczas jazdy motocyklem jest np. wiatr.

O technice jazdy i czyhających na kierowców niebezpieczeństwach piszemy również w tekstach publikowanych w serwisie Gazeta.pl.

Wakacje to nie tylko słońce i upały. W Polsce mogą oznaczać także chmury i wiatr. To pogoda szczególnie niebezpieczna dla motocyklistów. Bo w takich warunkach jednoślad staje się czymś na kształt żagla. Dosłownie wyłapuje boczne podmuchy. Sprawę z tego powinni jednak zdawać sobie nie tylko motocykliści czy jeżdżący skuterami, ale także kierowcy pojazdów czterokołowych.

Zobacz wideo Jazda motocyklem na jednym kole zakończona bolesną przewrotką

Czemu boczny podmuch wiatru jest niebezpieczny?

Boczne podmuchy wiatru dosłownie uderzają w pojazdy. Są w stanie przestawić samochód osobowy czy dostawczy nawet o jeden pas ruchu. A w najlepszej opcji bujają nadwoziem i sprawiają, że auto zaczyna zwalniać. Nie jest jednak tak, że wiatr działa tylko na osobówki, a oszczędza jednoślady. Problem również dotyczy motocykli. Bo choć te mają bardziej kompaktową i opływową formę, w ich przypadku trudność rozbija się o powierzchnię trakcyjną i równowagę. Motocykl balansuje nad nawierzchnią i styka się z nią dwoma kołami. Podmuch może zatem dużo łatwiej wytrącić go z toru jazdy.

Żeby przekonać się o tym, jak niebezpieczny może być podmuch wiatru na motocyklu, wystarczy przejrzeć doniesienia prasowe. W sieci nie brakuje filmików obrazujących, jak wiatr np. spycha jednoślad z autostrady na pas zieleni.

Podmuch wiatru podczas jazdy motocyklem. Kilka wskazówek

W sytuacji, w której motocyklista porusza się po mieście czy tym bardziej poza terenem zabudowanym i zauważy mocne podmuchy wiatru, powinien pamiętać o kilku rzeczach. Kluczowe jest:

  • Zredukowanie prędkości! Im wolniej będzie jechał, tym łatwiej będzie skontrować podmuch wiatru czy też zareagować w sytuacji, w której pojazd zostanie zepchnięty z drogi. Brak reakcji może się skończyć tragedią. Wywrotka przy dużej prędkości będzie skrajnie niebezpieczna dla motocyklisty, ale i innych użytkowników drogi.
  • Warto wiedzieć, że im wyższy i lżejszy motocykl, tym bardziej staje się podatny na boczne podmuchy wiatru.
  • Pamiętanie o tym, że w czasie wietrznej pogody na drodze mogą się pojawić nieoczekiwane przeszkody w postaci konarów drzew, zanieczyszczeń czy też np. szyszek. O ile przez większość z nich samochód po prostu przejedzie, o tyle na motocyklu mogą się stać barierą nie do przebrnięcia ewentualnie powodem poślizgu.
  • Opanowanie umiejętności kontrowania wiatru. Gdy ten wieje np. z prawej strony, kierownicę trzeba będzie kierować w lewą. To mocno męczący schemat podróżowania. A w przypadku nagłego zaniknięcia wiatru również mocno niebezpieczny. Kierujący musi być czujny.
  • Unikanie wyprzedzania szczególnie dużych pojazdów. Po ich wyprzedzeniu bowiem wiatr uderzy ze zdwojoną siłą. Uwagę należy zachować także wyjeżdżając z lasu czy zza bariery dźwiękochłonnej. Zasada działania jest tu identyczna.

Podmuchy są niebezpieczne dla motocyklistów. Muszą o tym pamiętać kierowcy

Zachowanie motocyklisty w czasie wietrznej pogody jest kluczowe. Odpowiedzialność wymaga jednak tego, aby o sytuacji pamiętali również kierowcy aut osobowych. Jeżeli mocno wieje, obok drogi kończy się właśnie ekran dźwiękochłonny, a samochód chce wyprzedzić motocykl, jego kierujący musi pamiętać o tym, że podmuch występujący za przeszkodą drogową, może przestawić jednoślad nawet o kilka metrów w bok. Warto zatem zrezygnować z manewru, ewentualnie zaplanować go z dużo większą odległością od wyprzedzanego pojazdu. W przeciwnym razie może dojść do zderzenia pojazdów. Zderzenia, które z pewnością nie skończy się dobrze dla motocyklisty.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.