Polskie przepisy nie zabraniają jazdy jednośladami zimą. Tak właściwie w żaden sposób nawet nie próbują regulować tej kwestii. Powód, dla którego właściciele pojazdów dwukołowych odstawiają je do garażu na zimę, jest tak naprawdę jeden. Chodzi o – delikatnie mówiąc – mało sprzyjające warunki drogowe. Podkreślamy to m.in. w materiałach publikowanych w serwisie Gazeta.pl.
Nie ma zakazu jazdy skuterem zimą. W czystej teorii jest to zatem możliwe. Oczywiście w sytuacji, w której kierujący przygotuje się przede wszystkim na warunki pogodowe. Przydadzą się:
Jaki błąd podczas zimowej eksploatacji skutera popełniają kierujący? Oczywiście dotyczy on niewłaściwego stroju. Bez rękawiczek wydaje się bagatelny, ale gdy idziecie z psem na spacer. Podczas jazdy skuterem bez rękawiczek palce i dłonie dosłownie kostnieją. Prowadzący może mieć zatem problem z wciśnięciem hamulca, ewentualnie gazu. A to już tworzy realne zagrożenie dla bezpieczeństwa innych użytkowników drogi.
Drugim i dużo poważniejszym błędem jest jazda... w warunkach prawdziwie zimowych. Nie oszukujmy się, ale oblodzenia, gołoledź czy zaśnieżone drogi nie sprzyjają podróżom jednośladami. Pojazd dwukołowy nie ma w takiej sytuacji wystarczającej stabilności i trakcji (szczególnie że jego napęd trafia na tylne koło!). To potęguje ryzyku wywrotki, a wywrotka w takich warunkach może się stać powodem kolizji z innym pojazdem. Scenariusz taki jest ekstremalnie niebezpieczny i to głównie dla kierującego jednośladem. Fani skuterów zimą powinni o tym zawsze pamiętać.
Tak, możesz wmawiać sobie, że przecież w czasie złej pogody skutera nie ruszasz z garażu. Tyle że opady śniegu czy gołoledź zawsze mogą cię złapać w czasie np. powrotu z pracy do domu. Nad pogodą nie masz kontroli. Nigdy! Warunki potrafią zmieniać się zbyt szybko.
Czy skuter można wyposażyć w opony zimowe? Oczywiście że tak. Są one wykonywane z miękkiej mieszanki gumowej i choć bazują na bieżniku terenowym, producenci doposażają je w lamele. Niestety nawet opony zimowe założone do skutera nie sprawiają, że kierowca w czasie opadów śniegu może na tzw. pewniaka ruszać z garażu. Nie, nie może. Skuter jest mniej dociążony i ma tylko dwa koła – w tym jedno napędowe. Nigdy nie będzie zatem tak stabilny podczas jazdy w warunkach typowo zimowych, jak chociażby samochód osobowy.
Opony zimowe do motocykla poprawią trakcję w chłodne dni i na mokrym asfalcie. Na śnieg, tym bardziej głęboki i kopny, nadal się nie nadają. A właściwie to w takich warunkach niewiele zmieniają.
Aby jazda jednośladem w warunkach zimowych okazała się maksymalnie łatwa, pojazd powinien spełniać tak naprawdę dwa wymogi. Po pierwsze musi być wyposażony w skrzynię automatyczną. Walka np. ze śniegiem i jednoczesna manualna zmiana biegów to karkołomne zadanie. Po drugie dobrze, aby kierowca nie inwestował w drogi skuter na zimę. W czasie jazdy w takich warunkach istnieje spore ryzyko wywrotki i uszkodzenia np. plastikowych owiewek. Dodatkowo sól sypana na drogi z pewnością odbije się na stanie metalowych części. Przy tańszym skuterze, tańsze będą też ewentualne naprawy i mniej będzie szkoda dodatkowej utraty wartości.
Jeżeli macie do wyboru jazdę skuterem lub motocyklem zimą, wybierzecie już skuter. Ma niższą moc i niżej ustawiony środek ciężkości. Będzie zatem zdecydowanie łatwiejszy do opanowania na drodze w czasie opadów śniegu czy mrozów.