Kodeks dobrego rowerzysty. To musi wiedzieć każdy, kto wsiada na rower

Najważniejsze zasady jazdy rowerem. Co wolno, a czego nie wolno rowerzyście? Czy może jeździć po chodniku? Czy na rowerze można jechać pod prąd? Zawsze trzeba na przejściu zjeść z roweru i go przeprowadzić? Odpowiadamy na najważniejsze pytania.

Po polskich miastach jeździ coraz więcej rowerów, a my, kierowcy i rowerzyści, wciąż nie potrafimy ze sobą współpracować. Za około 40 proc. wypadków z udziałem rowerzystów odpowiadają sami rowerzyści. Dlatego tak ważne jest, by każdy z nich wiedział, jakie ma prawa i obowiązki, wsiadając na rower. Przyswojenie tych zasad pozwoli uniknąć wielu niebezpiecznych sytuacji.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami rowerzysta jest pełnoprawnym uczestnikiem ruchu drogowego, takim jak kierowca samochodu czy motocyklista. Aby móc bezpiecznie poruszać się po drodze i nie stwarzać zagrożenia dla innych uczestników ruchu musi on przestrzegać obowiązujące przepisy. Każdy rowerzysta uczestnicząc w ruchu drogowym posiada swoje prawa i obowiązki

- czytamy na stronie organizacji bezpieczniejnadrogach.pl. Jakie są te najważniejsze zasady? Dzisiaj objaśniamy najważniejsze przepisy. Nie chcemy nikogo straszyć mandatami.

Zobacz wideo Wyprzedzał rowerzystkę na rondzie. Nie zachował odpowiedniej odległości, a potem uciekł z miejsca wypadku

Najważniejsze zasady jazdy rowerem - o czym trzeba pamiętać?

Zasady jazdy rowerem zostały opisane w ustawie Prawo o Ruchu Drogowym. Rowerzyści, podobnie jak kierowcy, muszą się stosować do ruchu prawostronnego, a to oznacza, że powinno się jechać możliwie blisko prawej krawędzi jezdni lub ścieżki rowerowej. Blisko wcale nie oznacza "tuż przy samym krawężniku". Na ulicy najlepiej zachować ok. metra odstępu. Wtedy ograniczymy ryzyko najechania na krawężnik.

Jeżeli w kierunku, w którym jedziemy wyznaczono drogę lub pas dla rowerów, to mamy obowiązek jechania nimi. Tak samo rowerzysta musi jechać poboczem, o ile to oczywiście nadaje się do jazdy.

Pamiętajmy też o wyraźnym sygnalizowaniu manewrów. Nie wolno tego robić w ostatniej chwili. Jeżeli rowerzysta zasygnalizuje manewr odpowiednio wcześnie, to da kierowcom czas na reakcję.

Czy można jeździć rowerem po chodniku? Nie, ale są wyjątki

Zasada jest prosta - chodnik jest dla pieszych. Jednak są przypadki, kiedy rowerzysta może jechać po chodniku:

  • opiekujemy się jadącym na rowerze dzieckiem, które ma mniej niż 10 lat,
  • nie ma drogi dla rowerów, chodnik ma co najmniej 2 m szerokości, a na jezdni dozwolony jest ruch szybszy niż 50 km/h (te trzy warunki muszą zostać spełnione),
  • przed chodnikiem umieszczono znak "droga dla pieszych" (C16) oraz "tabliczkę nie dotyczy rowerów" (T22),
  • panują bardzo złe warunki atmosferyczne - jest ulewa, mgła śnieżyca, wieje porywisty wiatr itd.

Wielu rowerzystów zwraca uwagę, że po prostu boi się jechać ulicą wśród rozpędzonych samochodów i dlatego wybierają chodnik. Nie krytykujemy ich w żadnym wypadku. Każdy rowerzysta na pewno znalazł się w sytuacji, kiedy wolał uciec z ulicy w trosce o swoje życie i zaryzykować życie.

Pamiętajmy tylko o pieszych, na teren, których wjeżdżamy. Na chodniku to oni są uprzywilejowani, a rowerzysta ma obowiązek jechać z prędkością niezagrażającą ich bezpieczeństwu. Jakiś czas temu za pędzenie po chodniku wprowadzono mandat w wysokości nawet 500 zł. Ile km/h to za szybko nie ustalono. Prędkość ma być "zbliżona do pieszego".

Wyraźnie sygnalizować manewry" - co to znaczy?

Zbyt krótkie lub zbyt późne sygnalizowanie naszego zamiaru może doprowadzić do tragedii. Samochody jadą zwykle dużo szybciej od roweru, musimy więc kierowcy dać czas na reakcję.

Zamiar skrętu lub zmiany pasa powinno się sygnalizować wyciągnięciem ręki. Trzeba to zrobić co najmniej kilka sekund przed manewrem. Podczas samego manewru obie dłonie trzymamy na kierownicy. Przed skręceniem lub zmianą pasa ruchu TRZEBA upewnić się, czy nie jedzie za nami pojazd, który planuje wyprzedzanie. Swoje manewry sygnalizujemy także, jadąc ścieżką rowerową.

Czy trzeba schodzić z roweru na przejściu?

Przejeżdżanie przez przejście dla pieszych jest co do zasady zabronione. Powinno się zejść z roweru i go przeprowadzić. Wyjątkiem jest sytuacja, kiedy jedziemy drogą rowerową, a na pasach wymalowany jest przejazd rowerowy. To chyba jedno z najczęściej łamanych przez rowerzystów przepisów, a może prowadzić do bardzo groźnych sytuacji. Kierowca skręcając w prawo może się po prostu nie spodziewać szybko jadącego roweru, co doprowadzi do kolizji.

Rondo jest niebezpieczne zwłaszcza dla rowerzystówRondo jest niebezpieczne zwłaszcza dla rowerzystów JAGODA GOROL

Przeciskanie się między samochodami w korku w korku?

To kwestia, która często denerwuje kierowców, ale jest dozwolona przez polskie przepisy. Dopuszczalne jest wyprzedzanie i omijanie stojących lub wolno jadących samochodów w ramach jednego pasa ruchu. Można to robić i z prawej, i z lewej strony.

Jednak rowerzysta zawsze musi pamiętać o zachowaniu najwyższej ostrożności. Slalom między samochodami na jezdni może być bardzo niebezpieczny, a przy wymijaniu aut musimy mieć pewność, że kierowca nas widzi i nie wykona nagle groźnego manewru. Uważać trzeba przede wszystkim na większe pojazdy, które mają duże tzw. martwe pole i po prostu mogą nie zauważyć roweru.

Czy rowerzysta może jechać pod prąd jednokierunkową ulicą?

Rowerzysta może jechać pod prąd jednokierunkową ulicą, kiedy pod znakiem D-3 umieszczono tabliczkę z symbolem roweru i napisem "nie dotyczy". Oczywiście rowerzysta może także jechać pod prąd, jeżeli na jezdni wyznaczony jest specjalny kontrpas, na którym zaznaczono kierunek jazdy dla rowerów.

Po polskich miastach jeździ coraz więcej rowerów, a my, kierowcy i rowerzyści, wciąż nie potrafimy ze sobą współpracować. Powinniśmy stosować się do przepisów prawa, ale także wykazywać się zrozumieniem dla drugiej strony. Często na drogach możemy obserwować swoistą wojnę. Zwykła ludzka życzliwość może nam pozwolić uniknąć wielu niebezpiecznych sytuacji.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.