Wakacje z bagażnikiem rowerowym na haku. 5 rzeczy, które musisz wiedzieć

Okres wakacyjny zawsze wiąże się ze zwiększoną liczbą samochodowych podróży i wyjazdów z własnymi rowerami. Jedną z wygodniejszych form transportu jednośladów jest ich przewóz na specjalnej platformie mocowanej na haku holowniczym. Co trzeba wiedzieć wybierając takie rozwiązanie?

Wybór bagażnika rowerowego musi być przemyślanym procesem, ponieważ od tego zależy jego funkcjonalność oraz bezpieczeństwo. Do osób, które cenią sobie użyteczność na najwyższym poziomie, kierowane są platformy mocowane na haku holowniczym. Bagażniki dachowe wymagają znacznie większej siły fizycznej i zręczności w porównaniu z montażem rowerów na uchwytach czy platformach mocowanych z tyłu pojazdu.

1. Niezbędny hak holowniczy

Podstawowy warunek przy wyborze takiego rozwiązania, jakim jest platforma, dotyczy wyposażenia pojazdu w hak holowniczy. Jest on niezbędny do montażu. Dodatkowo hak powinien być wyposażony w 13-pinowe gniazdo zasilania, służące do podłączenia oświetlenia platformy rowerowej.

2. Ważna ilość miejsc i kilogramy

Bagażniki rowerowe montowane jako platforma na hak holowniczy można kupić w rozmaitych wersjach. Każdy producent ma swoje zasady i zalecenia przy montażu, składaniu i przechowywaniu. Podstawowym rozwiązaniem jest miejsce na dwa rowery o łącznej masie do około 30 kg. Jeśli korzysta się z dużych rowerów, wybierając platformę warto zainteresować się także parametrem dotyczącym maksymalnej średnicy rowerowego koła. Najbogatsze wersje bagażników platformowych potrafią transportować do czterech rowerów o całkowitej masie do około 60 kg.

3. Zadbaj o prawidłowy montaż

Podczas użytkowania bagażnika rowerowego należy pamiętać o maksymalnym obciążeniu akcesorium, podanym przez producenta. Kluczowy dla bezpieczeństwa jest również prawidłowy montaż bagażnika i rowerów. Całość powinna stabilnie spoczywać na haku holowniczym. Warto przeznaczyć na te czynności odrobinę więcej czasu, żeby mieć pewność, że wszystko działa, jak należy.

4. Pamiętaj o dostosowaniu prędkości

Wakacje powinny być czasem odpoczynku, dlatego nadmierny pośpiech nie jest wskazany. W przypadku bagażnika bardzo ważnym aspektem jest prędkość. Większość producentów bagażników rowerowych ustaliła maksymalną dopuszczalną szybkość na poziomie 130 km/h. Powyżej tej prędkości większość firm przestaje brać odpowiedzialność za to, co wydarzy się z rowerami. Czasami na drogach ekspresowych i autostradach, można spotkać samochody z bagażnikami, które jadą powyżej dopuszczalnego przepisami limitu prędkości. Takie zachowanie jest mocno ryzykowne i ma niewiele wspólnego z odpowiedzialnością za siebie i innych.

Jazda z platformą rowerową jest najbliższa prowadzeniu zwykłego samochodu. Bez wątpienia największym plusem tego rozwiązania jest fakt, że znajduje się ona za samochodem. Bryła pojazdu pozostaje niemal taka sama, jak bez bagażnika i w ten sposób spalanie samochodu poza miastem nie powinno się znacznie zmienić. W przypadku bagażników dachowych występuje poważnie zwiększony opór powietrza widocznie wpływający na zużycie paliwa. Jeżdżąc z platformą trzeba jedynie pamiętać o tym, że pojazd jest nieco dłuższy, co ma znaczenie przy parkowaniu.

5. Trzecia tablica rejestracyjna

Ważne z punktu widzenia przepisów ruchu drogowego jest posiadanie trzeciej tablicy rejestracyjnej. Platforma rowerowa zwykle zasłania tylną tablicę rejestracyjną i światła pojazdu, dlatego powinna być wyposażona we własne oświetlenie oraz indywidualną, trzecią tablicę rejestracyjną. Przed wyruszeniem w trasę zaleca się zawsze sprawdzić działanie oświetlenia platformy.

Zobacz wideo
Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.