Jeśli do tej pory narzekałaś czy narzekałeś na pokładowe radio w swoim samochodzie znanej zachodniej marki to sprawdź co instaluje się w chińskich samochodach. Bywa z tym bardzo różnie. W najgorszych modelach nie dość, że brakuje tak przydatnego wyposażenia jak odbiornik radiowy z RDS czy obsługi Android Auto i Apple CarPlay to jeszcze głośniki brzmią tak jak tanie tranzystorowe monofoniczne radio z bazarku. Aż szkoda to włączać, by nie męczyć słuchu. Na drugim końcu skali są już jednak takie samochody, w których nagłośnienie i nawigacja są już na poziomie najlepszych aut z segmentu premium. Ot, takie skrajności.
A jak prezentuje się pokładowa rozrywka w niedrogim chińskim SUV? Okazuje się, że na papierze wszystko się zgadza w nowym HS. Już w standardzie otrzymasz zestaw 6 głośników (zestaw dwudrożny z przodu i para szerokopasmowych w tylnych drzwiach), radio z RDS, cyfrowy tuner DAB+, pokładową nawigację z mapami od renomowanego dostawcy i obsługę Apple CarPlay oraz Android Auto (tryb przewodowy). Całkiem nieźle.
Radioodbiornik jest zadziwiająco dobry. Tunery FM i DAB+ dobrze radzą sobie z przeszukiwaniem pasma (przyzwoita selektywność i szybkość pracy) i prawidłowym wyświetlaniem informacji o odbieranej rozgłośni. Jakość dźwięku z tunera jest także całkiem dobra, co nie jest takie oczywiste w wielu współczesnych samochodach.
Pokładowe głośniki mile zaskakują. Okazuje się, że można liczyć na wyważone brzmienie z przeciętną dynamiką. Tony niskie nie są zbyt głębokie, ale dość twarde i dosadne. Tony średnie i wysokie nie są przesadnie wyostrzone, więc brzmienie wokalistek i wokalistów jest zaskakująco przyjemne. Scena dźwiękowa jest fabrycznie ustawiona tak, by kreować bardziej przestrzenny dźwięk podobny do tego jaki znamy z kina domowego. Łatwo o wrażenie, że całość na tyle dobrze zestrojono, że większość nabywców MG HS nie będzie modyfikować sprzętu i wymieniać głośników na lepsze. Sam zapewne prędzej czy później pokusiłbym się o zamianę, gdyż wyczuwam spory potencjał w zaskakująco dobrze wyciszonym samochodzie. Nie obyło się jednak bez wpadki. Na lewym słupku czujka układu monitorowania kierowcy zasłania głośnik wysokotonowy. To dziwne rozwiązanie.
Dobre wrażenie sprawia także nawigacja, dopóki nie pojawią się pierwsze komendy głosowe. MG skorzystało z oprogramowania od dobrego dostawcy. To amerykański Telenav, który działa na rynku od lat i współpracuje z wieloma producentami samochodów. Przez lata Telenav dostarczał nawigację do Forda (samochody z zestawem My Ford Touch), marek General Motors i Stellantis (choćby Jeep) oraz Mercedesa, Lexusa czy Toyoty. Jednym z najnowszych kontraktów jest umowa z 2022 r. z Mazdą na dostawy do aut na rynek europejski, australijski czy nowozelandzki.
Nawigacja w MG jest przyzwoicie przetłumaczona na język polski i łatwa w obsłudze. Bez trudu zatem znajdziesz ciekawe miejsca w pobliżu, adres docelowy i wyznaczysz trasę. Mapy pochodzą od dobrego dostawcy (Here, czyli dawna Nokia Maps co oznacza firmę, z której usług korzysta większość koncernów motoryzacyjnych). Niestety nie są wolne od błędów. Najbardziej razi wyprzedzanie rzeczywistości, czyli prowadzenie odcinkiem autostrady A2, który jest wciąż w budowie.
Największą słabością nawigacji Telenav w MG są komendy głosowe. Już w ogólnym teście samochodu pisałem, że to po prostu bełkot z mieszaniną polskich i angielskich słów. Nie zrozumiałem żadnej informacji głosowej z nawigacji. By uniknąć irytacji i nerwów wyciszyłem informacje głosowego. Tego nie da się słuchać w trakcie jazdy. Szkoda takiej wpadki, gdyż sam program zazwyczaj dobrze prowadzi do celu i z dużym wyprzedzeniem informuje o kolejnym manewrze. Grafika jest na tyle czytelna, że trudno oczekiwać więcej. Szkoda.
Narzekałem nie tylko na nawigację w MG. W testowanym egzemplarzu fatalnie pracował Android Auto i Apple CarPlay. W MG HS dostępny jest tylko w wersji przewodowej (port USB-A). Połączenie z telefonem było zrywane nawet kilkanaście razy dziennie. Na wszelki wypadek sprawdziłem kilka różnych telefonów z Android i Apple iPhone oraz wiele przewodów USB. Nie pomagało także resetowanie i czyszczenie pamięci listy urządzeń. Dawno już nie miałem takich problemów z rozwiązaniami Apple i Google w samochodzie. W tej kwestii egzemplarz MG HS z pewnością na długo zostanie w mojej pamięci. Samochód udostępniło MG Motor. Firma nie miała wpływu i wglądu w treść publikacji.