O bezpieczne auta wyposażone w liczne elementy ochrony kierowcy i pasażera najłatwiej w Ameryce Północnej, Europie czy wybranych krajach Azji. Niestety w wielu krajach świata nabywcy mogą tyko pomarzyć o takich dodatkach jak układy przeciwkolizyjne czy dodatkowe poduszki powietrzne. Stąd inicjatywy organizacji Global NCAP takie jak bezpieczniejsze samochody dla Afryki, Indii czy Ameryki Łacińskiej. Wszystkie mają wspólny cel: jak najszybciej poprawić poziom bezpieczeństwa samochodów oferowanych na wybranych rynkach.
Do historii przeszedł już słynny test zderzeniowy dwóch pickupów. Global NCAP w 2020 r. w ramach projektu #SaferCarsForAfrica wykonał test zderzenia czołowego nowego Nissana NP300 (jeden z najchętniej kupowanych pikapów w Afryce) z używanym Nissanem Navara (model z rocznika 2015 sprowadzony jako używany z Europy). Wynik łatwy do przewidzenia? Okazało się, że w nowym modelu dla Afryki ryzyko śmiertelnych obrażeń kierowcy i pasażera było bardzo wysokie. Przewaga używanego Nissana z rynku europejskiego była miażdżąca. I to dosłownie.
Równie niepokojąco jest w innych regionach świata. Trudno o bardziej wymowny komentarz, jaki opublikowała organizacja Latin NCAP w Ameryce Południowej — przepisy bezpieczeństwa w Ameryce Łacińskiej i na Karaibach są bardzo słabe, co najmniej 20 lat za Europą.
W grudniu 2022 r. Latin NCAP alarmowała, że pierwszy przebadany chiński pojazd elektryczny JAC E10x (wg. ekspertów NCAP chętnie używany przez taksówkarzy w Meksyku) jest przyjazny dla środowiska, ale zagraża życiu podróżujących. W razie wypadku istnieje bowiem bardzo wysokie ryzyko porażenia prądem. Na dodatek wskazano, że fabrycznie stosowane opony zużywają się tak szybko w trakcie użytkowania, że testujący nie zdążyli dokończyć wszystkich zaplanowanych badań.
O kiepskich wynikach nowych samochodów alarmuje także Global NCAP w Indiach. W ramach programu #SaferCarsForIndia regularnie badane są nowe auta oferowane na rynku indyjskich. Nietrudno zgadnąć, że najgorsze noty zbierają modele najchętniej kupowane na lokalnym rynku. O "rozczarowujących notach" wspomina się w podsumowaniu wyników testów samochodów koncernu Maruti Suzuki.
– Ciągłe porażki Maruti Suzuki są niewybaczalne i nie do zaakceptowania. Kultura w firmie musi się zmienić, aby bezpieczeństwo klientów było na pierwszym miejscu – czytamy w najnowszym raporcie opublikowanym w kwietniu 2023 r. Okazało się, że dwa popularne modele Maruti Suzuki Alto K10 i WagonR zdobyły odpowiednio dwie i jedną gwiazdkę za ochronę osób dorosłych. Za to poziom bezpieczeństwa przewożonych dzieci był tak marny, iż nie starczyło punktów nawet na jedną gwiazdkę!
Naturalnie można narzekać na producentów za kiepski poziom ochrony podróżujących. Nie zapominajmy jednak, że bezpieczeństwo kosztuje. Wszelkie dodatki podwyższające ochronę mają wpływ na cenę samochodu. Otwartą kwestią pozostaje zatem ilu klientów zrezygnowałoby z danego modelu po wzbogaceniu wyposażenia o dodatkowe poduszki powietrzne czy wzmocnieniu kluczowych elementów konstrukcji nadwozia.