Jest nowa wersja Android Auto. Google zrezygnował z najważniejszej zmiany

Do smartfonów z systemem Google trafia najnowsza wersja programu Android Auto 6.4. Wprowadza możliwość tworzenia służbowego profilu, ale likwiduje inną. Producent po cichu wycofał się funkcji na którą czekało wielu użytkowników - asystenta połączenia.

Prawdę mówiąc Google oficjalnie nie obiecał żadnej z wymienionych funkcji. Ślady ich wprowadzania znaleźli programiści w kodzie źródłowym. Z najnowszej wersji Android Auto 6.4 niestety zniknął ślad po funkcji pozwalającej na analizę połączenia z samochodem, która miała pomagać w wykrywaniu wąskiego gardła.

Zobacz wideo Do Studia Biznes przyjechał kultowy roadster: Mazda MX-5 w specjalnej wersji

Wielu kierowców boryka się z problemami związanymi ze stabilnością i powtarzalnością współpracy smartfonów Google z samochodowymi multimediami wyposażonymi w interfejs Android Auto. Dotyczy to zarówno połączenia kablem, jak i coraz częściej spotykanego bezprzewodowego.

W pierwszym przypadku problemy powoduje często kabel USB niskiej jakości, ale ich przyczyną może być też oprogramowanie telefonu, samochodu lub wiele innych elementów. W przypadku połączenia bezprzewodowego wchodzą też w grę standardy i ustawienia bezprzewodowego łącza Wi-Fi, które jest niezbędne do jego ustanowienia i to w szybszej wersji.

Powodów niestabilnego działania może być wiele i trudno je rozpoznać, a są wyjątkowo irytujące w czasie codziennego używania tego bardzo przydatnego programu. Connectivity Troubleshooter miał pomóc w identyfikacji i eliminowaniu problemów, ale nie pomoże, bo najwyraźniej Google zmienił zdanie albo przesunął w czasie wprowadzenie tej funkcji.

Android Auto
Android Auto fot. ŁK

Nowe Android Auto. Zniknął asystent połączeń, będzie profil służbowy

Zamiast niej będzie inna: Work Profile. Ślady takiego rozwiązania pojawiły się w nowej wersji Android Auto 6.4. Nie za bardzo wiadomo jak będzie wyglądać jej wprowadzenie, ale idea jest jasna. Stworzenie osobnego służbowego profilu Android Auto pozwoli wygodnie używać tego samego telefonu do pracy oraz po niej.

Prawdopodobnie w interfejsie pojawi się przycisk pozwalający przełączać Android Auto pomiędzy prywatnym i zawodowym profilem. Dzięki temu oddzielimy trasy, które pokonujemy w pracy, a być może również muzykę i wiadomości oraz kontakty, z których korzystamy.

Niewykluczona jest też automatyzacja takiego rozwiązania. Android Auto mógłby wybierać odpowiedni profil w zależności od samochodu (służbowego lub prywatnego), pory dnia albo nawet lokalizacji. Zobaczymy, co wymyśli Google, ale nowa funkcja zapowiada się obiecująco, chociaż nie aż tak bardzo jak Connectivity Troubleshooter.

Zamiast niego pojawiło się uproszczone rozwiązanie w postaci wyskakującego powiadomienia, jeśli podłączany telefon nie spełnia wymogów bezprzewodowej transmisji. Może być tak ze względu na zbyt starą wersją systemu (potrzebny jest Android 11) lub z powodu łącza Wi-Fi, które nie działa w wymaganym paśmie 5 GHz, co nawiasem mówiąc nie ma nie wspólnego z telefonią komórkową 5G.

Android Auto
Android Auto fot. Filip Trusz

Oprócz tego z nowej wersji Android Auto 6.4 zniknęła ikona aplikacji Google Play Music, co jest konsekwencją włączenia jej w portal YouTube. Od pewnego czasu ikona i tak była nieaktywna, a do słuchania muzyki online będzie trzeba korzystać z YouTube Music lub programów zewnętrznych firm.

Program Android Auto w wersji 6.4 trafił do sklepu Google Play 10 maja 2021 roku. Użytkownicy starszych wersji systemu Android mogą go zainstalować automatycznie jeśli mieszkają w kraju, w którym firma udziela aplikacji oficjalnego wsparcia. W Polsce trzeba to zrobić ręcznie i nieoficjalnie.

W 2021 roku do grona wspieranych krajów dołączyły: Belgia, Dania, Niderlandy, Norwegia, Portugalia i Szwecja. Być może wkrótce przyjdzie kolej i na Polskę. Za to użytkownicy smartfonów z systemem Android 10 oraz 11 nie muszą robić niczego. Android Auto jest jego częścią i zostanie zaktualizowany automatycznie.

Więcej o: