Ogłoszony przed czterema miesiącami projekt nadal jest w fazie dyskusji. Głównie toczą się one o sprawy podatkowe. Warto jedank przypomnieć jakie najważniejsze punkty porusza ten dokument, który ma zastąpić w efekcie Strategię Odpowiedzialnego Rozwoju. Można przykładowo wymienić:
Zmiany jakie proponowane są przez Polski Ład mogą uderzyć m.in. w sektor leasingu pojazdów. Przedsiębiorcy alarmują, że jeżeli zapisy projektu wejdą w życie, to od stycznia 2022 roku chcąc wykupić pojazd i przenieść go do majątku prywatnego, trzeba będzie zapłacić podatek dochodowy i VAT. Jest to tylko jeden z przykładów. Polski Ład zbiera ogólną falę krytyki. Kolejnym przykładem może być sprzeciw wiceminister rozwoju, pracy i technologii Anny Korneckiej, przeciwko podwyżce podatków, która w efekcie przepłaciła to stanowiskiem. Również przedsiębiorcy zwracają uwagę na kolejne uderzające w nich zapisy.
- Polski Ład najpierw wydawał się pomysłem niepozbawionym mankamentów, ale z zaletami natury społecznej. Każde kolejne informacje zdobywane przez przedsiębiorców pokazują jednak, że celem nowego systemu opracowanego przez Rząd jest pozyskanie jak największej ilości środków na realizacje programów społecznych i socjalnych. Przedsiębiorców oburzyły plany dotyczące zmian w leasingach, są one działaniem antygospodarczym – powiedziała dla Bussines Insider, Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.
Izba Gospodarcza zwróciła uwagę, że wraz z nowymi przepisami pojawią się nowe obwarowania podatkowe. Czyli w przypadku chęci prywatnego wykupienia pojazdu z leasingu będzie trzeba zapłacić podatek i VAT. Wydłużony ma zostać też czas, w którym sprzedaż samochodu będzie obciążona podatkami z 6 miesięcy do 5 lat. W efekcie przedsiębiorcy zapłacą nawet kilka tysięcy złotych więcej w momencie wykupu auta.
Uwagi do Polskiego Ładu przedstawiła również Konfederacja Lewiatan. Łącznie jest ich ponad 100. Dotyczą one m.in. składki zdrowotnej, ulg inwestycyjnych czy leasingu. Ponadto podkreślono, że pracodawcy sprzeciwiają się nowym rozwiązaniom i apelują do rządu o odstąpienie od propozycji, których celem jest zwiększenie opodatkowania i oskładkowania przedsiębiorców i pracowników.
– Nie zgadzamy się na zaproponowane zmiany podatkowe. Po ich wejściu w życie czekać nas będzie kilka lat zamieszania i niepewności, a to największy wróg inwestycji, na których bardzo nam zależy. Zamiast niewątpliwie potrzebnej w Polsce prawdziwej reformy podatkowej zafundujemy sobie nieład gospodarczy, za który zapłacimy wszyscy. Dodatkowo tak fundamentalne zmiany, rząd chce wprowadzić w ekspresowym tempie, do minimum ograniczając czas na konsultacje i dyskusje w parlamencie. Konsekwencją tej legislacyjnej gorączki będzie dalsza degradacja i tak już archaicznego i antyrozwojowego systemu podatkowego. Dlatego postulujemy zatrzymanie prac nad podatkową częścią Polskiego Ładu oraz rozpoczęcie poważnej debaty i konsultacji, których celem będzie wypracowanie prawdziwie prorozwojowego, nowoczesnego a równocześnie odpowiedzialnego społecznie nowego systemu podatkowego – stwierdził Maciej Witucki, prezydent Konfederacji Lewiatan.
Wśród obszernego dokumentu można przytoczyć te dotyczące leasingu. W punkcie „Zmiany dotyczące warunków wykupu przedmiotu leasingu do majątku prywatnego i jego sprzedaży bez konieczności rozpoznania przychodów ze zbycia składników majątku" zapisano, iż: „Wydłużenie z 6 miesięcy do 6 lat terminu pozwalającego na wyłączenie z przychodów kwot uzyskanych ze zbycia składników majątku związanego m.in. z zakończeniem umowy leasingu. Ingerencja w dotychczasowe warunki wykupu przedmiotu leasingu, które stanowiły również jeden z powodów zawierania takich umów przez podatników narusza zasady pewności prawa oraz niedziałania prawa wstecz".
Jak pokazują powyższe przykłady, Nowy Ład może znacząco utrudnić działalność firm leasingowych, zwłaszcza jak leasingobiorca będzie chciał wykupić pojazd. Zakładane działanie może mieć dwie konsekwencje. Pierwsze, że pojazdy leasingowane będą po zakończeniu umowy będą oddawane. Drugą prognozą jest to, że samochody będą jeździć o wiele dłużej w firmach, przez co odbije się to na zakupach nowych aut. W efekcie może to wpłynąć na kształt rynku oraz przejęcia sporej części klientów przez wynajem. Jak na razie nie wiadomo jakie zapisy ostatecznie przyjmie Polski Ład. Jednak w obecnej formie jest on znaczącym ciosem dla przedsiębiorców i całej branży.