W strukturach motoryzacyjnych koncernów pracuje coraz więcej Polaków. Nie tylko projektanci, ale przede wszystkim menedżerowie z Polski piastują kluczowe funkcje m.in. w koncernach Toyota, Mazda oraz kilku innych globalnych firmach z motoryzacyjnej branży. Jednak chyba nie było równie spektakularnego awansu. Od 1 listopada polski menedżer Arek Nowiński będzie odpowiedzialny za sprzedaż samochodów Volvo na rynkach europejskich, amerykańskich (USA i Kanadzie), w regionie Azji i Pacyfiku (APEC), Ameryce Łacińskiej, a dodatkowo będzie nadzorował współpracę z globalnymi importerami.
Polski menedżer na nowym stanowisku będzie raportował bezpośrednio do Jima Rowana, globalnego CEO (dyrektora generalnego/prezesa) Volvo Cars. Wśród obowiązków Nowińskiego znajdzie się planowanie wolumenu produkcji oraz kształtowanie globalnej ofert Volvo. Awans Polaka jest elementem wdrażania nowej strategii Volvo, która obejmuje zmianę struktury zarządzania Volvo Cars, tak aby firma działała sprawniej i miała większe szanse na ekspansję w czas olbrzymich zmian w motoryzacji oraz momencie wyjątkowej globalizacji tego przemysłu.
Jestem zaszczycony możliwością objęcia tej roli i kontynuowania naszej misji dostarczania klientom wyjątkowych samochodów i doświadczeń z marką Volvo. Wspólnie z zespołem planuję rozwijać nasze rynki oraz dostosowywać ofertę do potrzeb klientów na całym świecie
– powiedział Arek Nowiński.
Arek Nowiński pracuje w Volvo od przeszło dwóch dekad. Zaczynał w Polsce w 2004 roku. Przez dwanaście lat pełnił funkcję prezesa Volvo Car Poland. Sprawne zarządzanie krajowym oddziałem było trampoliną do niesamowitej kariery. W lipcu 2019 roku Polak awansował na stanowisko szefa produktu regionu europejskiego, a od 2021 roku pełni funkcję w randze Senior Vice President Volvo Cars odpowiedzialnego za rynki europejskie, które stanowią około połowy światowej sprzedaży samochodów szwedzkiej marki.
Tak zwane rynki EMEA obejmują 66 krajów w Europie, Bliskim Wschodzie i Afryce. W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2024 roku Volvo zarządzane przez Nowińskiego zanotowało na rynku europejskim wzrost sprzedaży na poziomie 34 proc., mimo że cały rynek urósł jedynie o jeden procent. W tym czasie Volvo osiągnęło w nim rekordowy udział, wynoszący 2,8 proc. Teraz Arek Nowiński ma niepowtarzalną szansę wykorzystać swoje zdolności do powtórzenia tego sukcesu Volvo na globalną skalę.