Jak zostać miliarderem w Wietnamie? Pham Nhat Vuong zaczynał od produkcji chińskich zupek na Ukrainie. W swojej karierze zaliczył także branżę deweloperską, otworzył park rozrywki i własną markę smartfonów z Android. Rozwinął sieć supermarketów oraz placówek służby zdrowia. Zainwestował także w branżę motoryzacyjną tworząc nową markę VinFast. Słyszeliście o niej?
VinFast stał się pierwszą wietnamską marką motoryzacyjną. Swoje kroki w branży stawiał w 2017 r. Wówczas zaczynał od współpracy z BMW, Magna Steyr i Siemensem oraz słynnym włoskim studiem Pininfarina. Pierwsze modele LUX A2.0 i LUX SA2.0 oparł na podzespołach z BMW serii 5 (seria F10) i X5 (F15). Oryginalnie stylizowane sedan i SUV pokazał światu podczas salonu samochodowego w Paryżu w 2018 r. (miałem okazję podziwiać je na żywo i zapamiętałem, że pierwszy kontakt był bardzo obiecujący). Wówczas jednak mało kto wierzył w sukces debiutanta. VinFast pierwszą fabrykę stawiał w kilkanaście miesięcy w Hai Phong, a już trzy lata później (w 2020 r.) znalazł się w TOP5 najpopularniejszych firm na rynku motoryzacyjnym w Wietnamie. To wciąż było jednak za mało.
Mało znana wietnamska firma nie kryła apetytu na więcej. VinFast postawił na rozwój pojazdów elektrycznych i podbój Ameryki. Stąd decyzja o uruchomieniu budowy nowej fabryki w Karolinie Północnej w USA (prace budowlane rozpoczęto w lipcu 2023 r.). Planowane zdolności produkcyjne to nawet 150 tys. aut rocznie. Na tle Tesli i innych graczy wciąż skromne. To jednak nie zniechęciło kierownictwa, by w sierpniu 2023 r. zadebiutować na amerykańskiej giełdzie, co zakończyło się wyjątkową niespodzianką.
W chwili debiutu wyceniono wietnamską firmę wyżej niż tak ogromne koncerny jak Ford, GM czy Stellantis. W połowie sierpnia kapitalizacja rynkowa VinFast sięgnęła niemal 83 miliardów dolarów. Dla porównania: Forda wyceniano na 47 mld (bardzo duży spadek w ciągu dwóch ostatnich lat), a GM na 45 mld. Zaskakujące, zważywszy na skromne wyniki sprzedaży. W ciągu pierwszych siedmiu miesięcy VinFast sprzedał ponad 16 tys. samochodów. Czy to dużo? Na tle Tesli bardzo skromnie. Kwartalna produkcja i sprzedaż sięgają w firmie Elona Muska ponad 460 tys. aut.
Skąd tak wysoka wycena wietnamskiej marki? Najwyraźniej inwestorzy wierzą w sukces azjatyckiej firmy oraz przewagę kosztową. Nawet w porównaniu z Chinami Wietnam jawi się jako miejsce do wyjątkowo taniej produkcji samochodów. Czy będzie więcej chętnych do zakupu? Duży elektryczny SUV VF8 z napędem na wszystkie koła i dwoma silnikami o łącznej mocy 402 KM kosztuje w USA ok. 55 tys. dolarów (nie licząc podatków i opłat dodatkowych). To kilka tysięcy dolarów więcej niż w przypadku Tesli Model Y AWD. A na dodatek Tesla wciąż tnie ceny.