Zrób zakupy i zatankuj. Biedronka, Lidl i Kaufland liczą na kierowców nowszych aut

Duże sieci sklepów kuszą klientów nie tylko promocjami na masło, pieczywo, mięso czy napoje. Przy największych supermarketach można także zatankować z odpowiednią zniżką benzynę, olej napędowy czy gaz. Oto, kto ma największą sieć stacji i kto szczególnie inwestuje w udogodnienia dla zmotoryzowanych.

O uwagę kierowców rywalizują nie tylko stacje paliw największych koncernów naftowych jak BP, Orlen czy Shell. Z najnowszego lipcowego raportu Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego wynika, że zmotoryzowanych kuszą także sieci handlowe. We własne stacje paliw zainwestowały bowiem sieci supermarketów takich marek jak Auchan, Carrefour, Intermarche i Leclerc. Wśród nich największą sieć zbudował Intermarche. W czerwcu 2023 r. sieć liczyła 73 placówki. Na tle koncernów naftowych to skromny wynik. Orlen ma ponad 1900 lokalizacji, a BP - niemal 580. 

Zobacz wideo Ducati Scrambler Next-Gen Icon - coś więcej, niż motocykl [autopromocja]

Stacje paliw sieci supermarketów

  • Intermarche - 73
  • Carrefour - 40
  • Auchan - 28
  • E.Leclerc - 22
  • Makro - 5
  • Inne - 5

Czy stacja paliw pod marką supermarketu to atrakcyjny biznes? To dobre pytanie. Okazuje się, że rynek powoli się kurczy. Jeszcze w 2019 r. sieci handlowe miały 196 stacji. W ciągu kilku lat sieć zmniejszyła się do 173 placówek. Z mapy zniknęły m.in. stacje firmowane przez Tesco (w 2021 r. przejęte przez Netto). Redukcje dotknęły także punkty pod marką Carrefour (z 43 w 2020 r. do 40 w 2023 r.).

Ceny paliw w Polsce rosną w szalonym tempie - zdjęcie ilustracyjne
Ceny paliw w Polsce rosną w szalonym tempie - zdjęcie ilustracyjne Fot. Dariusz Borowicz / Agencja Wyborcza.pl
Działka przy Alejach Jerozolimskich 184. Po prawej sklep Makro, w środku stacja benzynowa, po prawej hala 'Akademii inspiracji Makro'. Na miejscu dwóch ostatnich obiektów ma powstać osiedle.
Działka przy Alejach Jerozolimskich 184. Po prawej sklep Makro, w środku stacja benzynowa, po prawej hala 'Akademii inspiracji Makro'. Na miejscu dwóch ostatnich obiektów ma powstać osiedle. Fot. Kuba Atys / Agencja Wyborcza

Intermarche i długo, długo nic

Nie wszyscy jednak wprowadzali ograniczenia. Auchan jeszcze w 2021 r. dysponował 25 stacjami. W 2023 r. sieć powiększono o trzy punkty. W ciągu ostatniego roku dwie nowe stacje otworzył także E.Leclerc (od 2016 r. sieć powiększono z 12 do 22 punktów). Taki sam przyrost (dwie kolejne inwestycje) odnotował Intermarche w ubiegłym roku (od 2016 r. sieć rozrosła się z 62 do 73 miejsc).

Jedna z pierwszych szybkich stacji ładowania Powerdot przy sklepie Biedronka w Warszawie
Jedna z pierwszych szybkich stacji ładowania Powerdot przy sklepie Biedronka w Warszawie fot. ŁK
Lidl w Otrębusach powstał między domami jednorodzinnymi. Na zdjęciu tuż po otwarciu, które nastąpiło rano w czwartek, 27 lipca
Lidl w Otrębusach powstał między domami jednorodzinnymi. Na zdjęciu tuż po otwarciu, które nastąpiło rano w czwartek, 27 lipca fot. czytelnik

A co z innymi sieciami handlowymi? Okazuje się, że Biedronka, Kaufland i Lidl mają plany związane z elektromobilnością, a nie rynkiem paliw płynnych. Już teraz przy wybranych sklepach Lidla (ponad 30 placówek handlowych) można podładować samochód elektryczny czy hybrydę plug-in. A to nie koniec. Lidl zamierza wybudować aż 65 nowych stacji w całym kraju. Jeszcze więcej, bo 94 ładowarki postawi partner sieci Kaufland. Najbardziej ambitne plany ma zaś Biedronka, która w ciągu dwóch najbliższych lat wzbogaci się o stacje ładowania w 600 miejscach w całej Polsce (pierwsze już uruchomiono w Warszawie). Nietrudno zgadnąć, gdzie pojawi się więcej chętnych na uzupełnienie energii podczas robienia zakupów.

Więcej o: