Koniec fenomenu Tesli w Europie? Ameryka dostaje rynkowe lanie od niemieckich "elektryków" w Niderlandach i Norwegii
Niderlandczycy i Norwegowie bardzo chętnie kupują elektryczne samochody. To fakt, nawet jeśli popyt jest inspirowany rządowymi zachętami. Dlatego można te kraje traktować jak probierz europejskich tendencji dotyczących aut na prąd.
We wrześniu 2019 roku w Holandii Tesla Model 3 sprzedawał się lepiej od wszystkich pozostałych nowych samochodów. Nie tylko elektrycznych. Mieszkańcy tego kraju kupili prawie 6 tys. sztuk Modelu 3. Również w Norwegii Tesle sprzedawane każdego miesiąca 2019 roku liczono w tysiącach.
Wystarczył rok żeby sytuacja uległa diametralnej zmianie. Holandię przemianowano na Niderlandy, a liderem sprzedaży samochodów na prąd stał się tam Volkswagen ID.3. W październiku 2020 roku Niderlandczycy kupili aż 2789 sztuk kompaktowego elektrycznego modelu niemieckiego koncernu. W tym samym czasie Tesla sprzedała zaledwie 35 egzemplarzy Modelu 3.
W tym czasie producent z USA przekonał niewielu więcej norweskich klientów - zaledwie 74 osoby. I znów to Volkswagen ID.3 w październiku 2020 roku okazał się najchętniej kupowanym autem w skandynawskim kraju. Aż 2475 Norwegów zdecydowało się na Volkswagena ID.3.
Od początku stycznia do końca października bieżącego roku w Norwegii udało się sprzedać 3271 egzemplarzy mniejszego sedana Tesli. To niezły wynik, ale pobił go m.in. Mercedes EQC (2755 sztuk), a nawet BMW i3 (2257 sztuk), które nie jest rynkową nowością. Debiutant rynkowy Volkswagen ID.3 obecny na nim zaledwie od kilku miesięcy w podsumowaniu dotychczasowej tegorocznej sprzedaży w kraju Wikingów uzyskał znakomity rezultat - 4465 sztuk.
Audi e-tron 50 quattro fot. Audi
Sprzedaż Tesli Model 3 spada w Europie. Klientów odbiera grupa Volkswagena
Jeszcze bardziej imponuje osiągnięcie droższej marki koncernu Volkswagena. SUV klasy premium Audi e-tron zanotował w tym kraju imponującą sprzedaż. Włącznie z październikiem w 2020 roku w Norwegii kupiono 8203 egzemplarze e-trona.
Dane dotyczące sprzedaży, a właściwie rejestracji nowych aut pochodzą z rządowych agencji zajmujących się ich agregacją w omawianych krajach: Netherlands Enterprise Agency (RVO) w Niderlandach i Information Council for the Road Traffic (OFV) w Norwegii.
Statystyki nie mówią całej prawdy, bo podsumowują wynik osób indywidualnych, przedsiębiorstw oraz firm oferujących leasing i wynajem. Mimo wszystko tendencja jest oczywista: gdy tylko w Europie pojawiły się nowe niemieckie samochody elektryczne, klienci rzucili się na nie jak głodne wilki na owcę.
Dopiero za jakiś czas będzie można stwierdzić, czy mamy do czynienia z chwilowym trendem, czy nową tendencją rynkową. Obie odpowiedzi są prawdopodobne. Na pewno przesuwanie premiery Volkswagena ID.3 i początkowa ograniczona dostępność e-trona sprawiły, że zakupy się skumulowały.
Z drugiej strony popyt na samochody Tesli został już częściowo zaspokojony, zwłaszcza wśród tak zwanych wczesnych użytkowników. Możliwe, że najbardziej niecierpliwi klienci rzucili się teraz na niemieckie auta i w ciągu kilku miesięcy sprzedaż ustabilizuje się w bardziej sprawiedliwych dla marek proporcjach.
Niewykluczone również, że nabywcy z europejskich krajów okażą się lokalnymi patriotami i w przyszłości dalej będą kupować więcej europejskich, niż amerykańskich "elektryków". Zwłaszcza, że europejscy klienci zaczynają narzekać na jakość wykonania produktów zza Wielkiej Wody. Ale przecież Elon Musk zapowiedział, że sprzedaż samochodów marki Tesla na Starym Kontynencie dopiero się rozkręca.
Prawdziwy boom na samochody elektryczne amerykańskiego startupu ma zacząć się po uruchomieniu produkcji w europejskiej fabryce Gigafactory 4 pod Berlinem. Być może tak rzeczywiście będzie, ale najnowsze wyniki sprzedaży samochodów elektrycznych w Europie niewątpliwie powinny być dla niego sygnałem ostrzegawczym.
Tesla Model 3 fot. Tesla
-
Już w 2021 r. kierowcy z prawem jazdy kat. B zyskają nowe uprawnienia. Pod dwoma warunkami
-
Nowa Lada Niva będzie najtańszym SUV-em w Europie. Renault chce powtórzyć sukces Dacii Duster
-
Dacia Bigster - w gamie pojawi się większy brat Dustera
-
Jak odłączyć i podłączyć akumulator w samochodzie? Uwaga! Kolejność jest kluczowa
-
Cztery sposoby na zamarzniętą szybę. Jednym jest skrobanie, przed innym was ostrzegamy
- Dźwięki ciszy. Po co sztuczne brzmienie silnika w elektrycznym samochodzie? [MOTO 2030]
- Porsche Boxster ma już ćwierć wieku. Z tej okazji powstała specjalna wersja roadstera [WIDEO]
- Skoda w awangardzie grupy Volkswagena. Elektryczny Enyaq iV jest pierwszym takim SUV-em w Europie
- Robert Kubica został ambasadorem Alfy Romeo w Polsce. Marka daje teraz 5 lat gwarancji
- W takiej cenie Toyoty jeszcze nie było. Rata miesięczna wyjątkowo niska
Forum
- O/T? czy jak najbardziej T? Edukacja seksualna (19)
- OT - więcej religii, mniej edukacji seksualnej.... (91)
- Kolejny wypadek. (59)
- U mnie wreszcie troche bialo :-) (12)
- Kuny nie są fajne (45)
- OT - Prezes nadal nie wydał "czerwonej książeczki" (17)
- Cały Top Gear online - jest (11)
- Czymu pug 2008 taki drogi? (41)
- OT/Staram się jak mogę... (36)
- To nie ja waga nagral, tylko jakis maruda, ale... (9)