Rynek samochodowy w Europie rozkwita. W marcu wzrost rejestracji wyniósł 28,8 proc

Jak poinformowało Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów ACEA w marcu tego roku odnotowano 28,8-proc. wzrost rejestracji nowych samochodów osobowych, przekraczając tym samym liczbę ponad miliona egzemplarzy (1 087 939 szt.). Największy wzrost sprzedaży dotyczył elektryków. Co się tyczy Polski, w marcu 2023 roku kupiliśmy o 25,1 proc. więcej aut niż w roku poprzednim.

Pierwszym kwartał 2023 roku okazał się niezwykle owocny dla producentów. Na europejskim rynku samochodowym odnotowano znaczny wzrost rejestracji nowych aut osobowych. Jak przekazuje ACEA od stycznia do końca marca 2023 roku sprzedano prawie 2,7 mln sztuk, co oznacza wzrost o 17,9 proc. w porównaniu z analogicznym okresem w 2022 roku. Największy wzrost odnotowano w Hiszpanii (44,5 proc.). Tuż za nią uplanowały się Włochy (26,2 proc.), Francja (15,2 proc.) oraz Niemcy (6,5 proc.). Więcej informacji dotyczących rynku motoryzacyjnego znajdziesz na stronie Gazeta.pl.

Zobacz wideo

Benzyna na topie

Mimo promowania bardziej ekologicznych modeli, samochody benzynowe nadal są najchętniej wybieranymi pojazdami w Europie. Udział w rynku w marcu wyniósł 37,5 proc. (wzrost o 0,4 proc. w stosunku do marca 2022 r.). Europejczycy zmieniają jednak swoje gusta i coraz chętniej sięgają po hybrydy (24,3 proc. udział w rynku, co oznacza wzrost o 1,6 proc. w stosunku do marca 2022 r. (22,7 proc.)) oraz elektryki (13,9 proc.; Wzrost o 2,5 proc. w porównaniu do 2022 r.). Zwłaszcza te ostatnie cieszą się coraz większą popularnością.

Fot. ACEA

Elektryki coraz chętniej wybierane przez Europejczyków

W zeszłym miesiącu odnotowano olbrzymi wzrost rejestracji pojazdów elektrycznych (BEV) wynoszący aż 58 proc. (151 573 szt.). Dwu- i trzycyfrowe wzrosty procentowe odnotowano w większości krajów członkowskich UE. Ciekawostką jest fakt, że na trzecim co do wielkości rynku, Holandii, odnotowano ponad dwukrotny wzrost sprzedaży elektryków (wzrost o 132,6 proc.). W efekcie łączna liczba pojazdów zarejestrowanych w pierwszym kwartale 2023 roku wzrosła o 43,2 proc. (320 987 szt.). W przypadku hybryd (HEV) sprzedaż wzrosła o 38,1 proc. (264 694 szt.). Było to w dużej mierze spowodowane dwucyfrowymi wzrostami na czterech kluczowych rynkach UE, zwłaszcza w Hiszpanii (wzrost o 75,3 proc.) i we Włoszech (+47,8 proc.).

Po ujemnym wzroście w pierwszych dwóch miesiącach 2023 r. unijny rynek pojazdów hybrydowych typu plug-in (PHEV) odnotował w marcu niewielki wzrost o 4,3 proc. Wszystko dzięki poprawie sprzedaży na trzech z czterech największych rynków: Hiszpanii (wzrost o 80,1 proc.), Francji (+34,5 proc.) i we Włoszech (+23,1 proc.). Z drugiej strony rynek niemiecki skurczył się o 38,5 proc. Pomimo wzrostów na niektórych kluczowych rynkach, ogólny udział PHEV w rynku UE skurczył się na rzecz innych segmentów, spadając o 1,6 proc. (z poziomu 8,8 proc. w marcu 2022 r. do 7,2% w 2023 r.).

Benzyniaki i diesle nadal cieszą się wzięciem

W marcu 2023 roku liczba rejestracji nowych samochodów benzynowych w UE znacznie wzrosła (wzrost o 29,9 proc.). Wzrost ten koncentrował się głównie na czterech kluczowych rynkach — Hiszpanii (+82 proc), Włoszech (+45,5 proc), Francji (+24,4 proc.) i Niemczech (+22,8 proc.). W rezultacie w pierwszym kwartale 2023 roku sprzedano prawie 1 mln samochodów benzynowych, co stanowi wzrost o 18,6 proc. rok do roku. Sprzedaż aut z dieslem w UE również poszła w górę. W porównaniu z 2022 r. w marcu tego roku odnotowano 11,8 proc. wzrost, głównie dzięki trzem największym rynkom — Włochom (+38,2 proc), Hiszpanii (+21,1 proc.) i Niemcom (+7,8 proc.). Warto  jednak zaznaczyć, że samochody z silnikiem Diesla stanowią jedynie 14,5 proc. udziału w rynku UE, co oznacza spadek o 1,1 proc. w porównaniu z marcem 2022 r.

Grupa Volkswagen liderem

Biorąc pod uwagę konkretnych producentów, w pierwszym kwartale 2023 roku najwięcej nowych samochodów w UE sprzedała grupa Volkswagen (680 787 sztuk; Wzrost sprzedaży o 22,8 proc.). Na drugiej pozycji uplasował się koncern Stellantis, który dostarczył łącznie 511 910 szt. nowych pojazdów (wzrost o 11,3 proc.). Podium zamyka Grupa Renault, która od początku roku do końca marca dostarczyła 285 688 aut (wzrost o 27,2 proc.).

Przechodząc do poszczególnych marek, największą popularnością w pierwszym kwartale 2023 roku cieszyła się Alfa Romeo, która odnotowała wzrost sprzedaży na poziomie zawrotnych 153,9 proc. (11 849 szt. W pierwszym kwartale 2022 roku - 4666 szt.) Drugie miejsce przypadło Tesli, która przekazała w ręce klientów 68 699 szt. swoich pojazdów (wzrost o 88.2 proc. W pierwszym kwartale 2022 r. było to 36 508 szt.). Na trzecim miejscu uplasował się Land Rover z wynikiem 14 347 sprzedanych egzemplarzy (wzost o 69,1 proc. W pierwszym kwartale 2022 r. - 8484 szt.).

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.