Daniel Lescow. Nazywają go "Mr. Maybach"

Historia Maybacha jest burzliwa, pełna upadków i wzlotów. Kilka lat temu powstała podwójna marka Mercedes-Maybach, jej historia to pasmo sukcesów. O przyczyny tego triumfu i przyszłość Maybacha dziennikarz Moto.pl pyta szefa tej marki Daniela Lescowa.

Łukasz Kifer, Moto.pl: Czym jest elegancja według Mercedesa? Jej definicja chyba się zmieniła i to niekoniecznie na lepsze. Kiedy myślę o dyskretnej elegancji, widzę Mercedesa 600 Grosser z lat 60. Gdy teraz patrzę na Mercedesa-Maybacha EQS SUV, przychodzi mi na myśl ostentacyjny luksus. Dlaczego bogactwo w dzisiejszych czasach musi być tak oczywiste?

Daniel Lescow, Mercedes-Maybach: Słuchamy naszych klientów, wśród których można znaleźć ludzi biznesu, którzy odnieśli finansowy sukces, artystów z czołowych miejsc list przebojów, a nawet rodziny królewskie. A dla nich jest ważne, aby samochody pasowały do ich stylu życia i spełniały standardy, do których są przyzwyczajeni. Maybach daje im taką możliwość. Nasze samochody w zależności od specyfikacji mogą wyglądać skromnie albo bardzo wyraziście, wręcz rzucać się w oczy. Da się to uzyskać, na przykład stosując charakterystyczny dla naszej marki dwubarwny lakier. Maybach oferuje klientom różnorodność, ale wybór należy do nich.

Zobacz wideo Pierwsze wrażenia ze spotkania oko w oko z nowym maybachem-mercedesem EQS SUV

Efekty widać na ulicach. Może po prostu współczesne poczucie estetyki się zmieniło w porównaniu z czasami sprzed lat?

Preferencje nabywców zawsze się zmieniały z upływem czasu. Dziś istotne jest to, że auta oprócz swojej fizycznej tożsamości zyskały drugą, cyfrową w postaci oprogramowania działającego na pokładzie. To kolejna możliwość ekspresji właściciela.

Gdy projektujecie nowy model Maybacha, w jakim miejscu najczęściej wyobrażacie sobie klientów: z przodu za kierownicą, czy raczej odpoczywających na tylnej kanapie?

Przyzwyczajenia nabywców Maybacha ostatnio się zmieniają. Większość z nich ma równocześnie kilka samochodów do dyspozycji. Dlatego warto poszerzać ofertę aut luksusowych o nowe kategorie w nadziei, że ich to zainteresuje. Tylko niektórzy z nich zatrudniają kierowców na stałe, oni oczywiście zawsze siadają z tyłu. Znacznie częściej korzystają z usług szoferów w tygodniu, gdy pracują, a w weekendy prowadzą sami.

Tym różnią się właściciele Maybachów, od klientów innych luksusowych marek. Dzieje się tak, bo nasze auta z powodzeniem mogą pełnić obie funkcje. Dotyczy to w szczególności nowego modelu. Mercedes-Maybach EQS SUV został zaprojektowany tak, aby prowadzenie go sprawiało przyjemność, a pasażerowie czuli się tak komfortowo, jak w luksusowej limuzynie.

Elektryczny napęd idealnie pasuje do segmentu luksusowych aut. Takie marki zawsze próbowały ukryć istnienie silnika spalinowego: wygłuszyć jego dźwięk i wibracje. Teraz nie muszą tego robić. Czekaliście na ten moment?

To prawda, dlatego cieszę się, że Mercedes-Maybach EQS SUV jest pierwszym elektrycznym luksusowym SUV-em na świecie. Przecieramy nowy szlak. Dzięki elektrycznemu napędowi zapewnia wyjątkowy komfort i spokój w czasie jazdy. Mimo cichego napędu włożyliśmy wyjątkowo dużo wysiłku w wytłumienie wszelkich hałasów i wibracji. Dotyczy to zwłaszcza tylnej części kabiny. Przekona się pan w czasie pierwszych jazd, że nam się to udało. W środku panuje niewiarygodna cisza.

Mercedes EQS SUV MaybachMercedes EQS SUV Maybach fot. Mercedes-Benz AG - Global Communications Mercedes-Benz Cars & Vans

Skąd się wziął sukces handlowy Maybacha w ostatnich latach? Luksus lubi kryzysy, ale w tym przypadku chyba chodzi o coś więcej. Zawdzięczacie go w dużej mierze chińskiemu rynkowi, ale również w Polsce Mercedes-Maybach sprzedaje się znakomicie. Jesteśmy drugim rynkiem w Europie.

Popyt na Maybachy rośnie praktycznie wszędzie, niemal w każdym kraju i regionie. Odnieśliśmy duży sukces w Europie z podkreśleniem Polski, ale przede wszystkim w Chinach, Korei Południowej, Stanach Zjednoczonych i na Bliskim Wschodzie.

Co było pierwsze na chińskim rynku: jajko czy kura? Maybachy sprzedają się znakomicie w Azji, bo trafiają w tamtejsze upodobania, czy celowo zostały zaprojektowane pod wschodni gust?

Mercedes-Maybach jest globalną marką. Przyglądamy się trendom i upodobaniom na wszystkich rynkach, ale nie projektujemy aut z myślą o którymś z nich. Mamy jednolitą wizję upodobań klientów Maybacha i staramy się im sprostać. To pierwsza część odpowiedzi, a druga jest następująca: bardzo się cieszę z każdego rynku, który docenia nasze starania i popiera wizję marki Maybach. Zwracamy uwagę na to, gdzie jesteśmy lubiani, wyciągamy z tego wnioski i uwzględniamy je w czasie dalszego rozwoju.

Wydaje mi się, że Mercedes-Maybach trafia w dobry segment cenowy? Jest luksusową marką, ale bardziej dostępną od innych luksusowych marek, na przykład Rolls-Royce'a.

Cały rynek dóbr luksusowych dynamicznie rośnie, to jest podstawowa przyczyna naszego sukcesu. Jednocześnie zwiększa się udział Maybacha w tym rynku. Zawdzięczamy to atrakcyjnej gamie modeli. Nasze auta mogą znacznie różnić się ceną i wyglądem w zależności od potrzeb i głębokości portfela nabywcy. To sprawia, że Mercedes-Maybach jest wyjątkowy w segmencie samochodów luksusowych. Szczycimy się tym, że nasze samochody można dopasować do stylu życia i charakteru klientów.

Dlaczego Daimler tak lubi dzielić marki na części, tzw. submarki (ang. sub-brands)? Inne koncerny wolą mieć osobne marki, a u was jest Mercedes-Maybach, Mercedes-EQ, Mercedes-AMG itd.

Nie lubimy nazywać ich submarkami tylko markami klienckimi, bo są opracowane dla różnych typów klientów. Historia Maybacha zaczęła się ponad 100 lat temu. Przez ten czas firma przeżyła różne wzloty i upadki. Od czasu połączenia z Mercedesem święci same sukcesy. Moim zdaniem właśnie dlatego, bo taka kombinacja zawiera wszystko, co najlepsze w obu markach: zaawansowanie techniczne Mercedesa i prestiż Maybacha.

Mercedes EQS SUV MaybachMercedes EQS SUV Maybach fot. Mercedes-Benz AG - Global Communications Mercedes-Benz Cars & Vans

I nie kusi was, żeby korzystając z techniki Mercedesa opracować unikalny model Maybacha?

Kiedy spojrzeć na poprzednią generację Mercedesa klasy S z czasów, gdy ożywiliśmy Maybacha i porównać ją z aktualną, łatwo zauważyć, że pomiędzy Maybachem a Mercedesem jest coraz więcej różnic. Nie powiem, jaki będzie nasz następny krok, ale odmienność obu marek, to jeden z powodów handlowego sukcesu Mercedesa-Maybacha. Przede wszystkim jednak Mercedes jest marką premium o znakomitej reputacji. Nie obniża prestiżu Maybacha, a wręcz przeciwnie — kombinacja obu brandów staje się jeszcze bardziej atrakcyjna.

Luksusowe SUV-y są równie prestiżowe, a jednocześnie bardziej "cool", niż limuzyny?

To segment, który nie bez przyczyny dynamicznie rośnie, ale są kraje, w których nic nie dorówna prestiżowi limuzyny, a w innych wręcz kochają SUV-y tak jak w Ameryce. Wszystko zależy od regionu i przyzwyczajeń klientów. Słuchamy wszystkich uważnie, ale nie zapominamy o credo Maybacha: "jeśli coś ma być dobre, musi być piękne".

***

Daniel Lescow globalny szef marki Mercedes-Maybach zrobił karierę "od najmniejszego do największego", dlatego, że zanim został szefem prestiżowego Maybacha, przewodził marce smart. Jeszcze wcześniej przeprowadził restrukturyzację działu sprzedaży i marketingu Mercedesa i odpowiadał za ekspansję firmy na rynku chińskim. Daniel Lescow urodził się w północnych Niemczech. Po uzyskaniu dyplomu w zakresie międzynarodowej administracji biznesowej, w 2004 r. zaczął pracę w Daimler AG. Od 1 kwietnia 2022 r. przewodzi najbardziej prestiżowej i jednej z najbardziej dochodowych marek koncernu.

Daniel Lescow, Head of Mercedes-MaybachDaniel Lescow, Head of Mercedes-Maybach fot. Mercedes

Materiał powstał podczas wyjazdu na premierę, sfinansowanego przez Mercedes-Benz Polska Sp. z o.o

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.